Организаторът на „Джумая Стейдж фест“ Ив. Кацарски и собственикът на частния театър Бр. Митов атакуваха зам. кмета В. Павлова: Подайте си оставката! Вие сте вредна за културата“ /ОБНОВЕНА/

Оставката на зам. кмета по културата на Благоевград Василиса Павлова поиска собственикът на частния театър „Енчо Халачев“ Бранимир Митов. Това се случи в пленарна зала по време на редовното заседание на ОбС – Благоевград, на
което Митов и организаторът на „Джумая Стейдж Фестивал“ Иван Кацарски поискаха думата за изказване като граждани. Двамата атакуваха зам. кмета с обвинения за липса на културни събития и културна политика в общината, а конкретната причина беше поисканите им такси от 3,60 лв. на кв.м за наем на общински площи, за да реализират идеите си за представление и фестивал на открито в центъра на града.
Кацарски започна изказването си със справка на културните събития, провели се в Благоевград до юни преди година, и липсата им през 2020 г. „Това, което знаем за Благоевград, е, че се превърнахме в износители на боклуци, вместо тези пари да се насочат за култура. Има обществена поръчка за 400 000 лв. за организиране на фестивал „Милениум“, която така е обявена, че нито една благоевградска фирма не отговаря на изискванията, което значи, че отново ще дойдат софиянци, които ще доведат софиянци, и най-вероятно билетите, ако има такива, ще могат да ги купят софиянци, т.е. общината ще плати мероприятие, насочено към софиянци“, каза Ив. Кацарски.
Той обясни, че още през януари с писмо е поискана среща с кмета, на която организаторите на културни събития да запознаят новия кметски екип с инициативите и идеите си и да коментират възможностите за реализация на съвместни проекти в сферата на културата. Вместо това получил оферта за наем на общински площи за около 5000 лв., които ще трябва да плати, ако реши да прави трето издание на „Джумая Стейдж Фестивал“ в рамките на 3 дни.
„В останалите градове общината инвестира средства в подобни събития, при това големи, защото те създават различен облик на всеки град, правят го по-привлекателен за живеене и за гостите. Така се прави в София, Пловдив, Варна, Бургас… Предоставят се зали, терени, финансови средства, помага се с охрана, с извозване и с освобождаване от такси. Едно културно събитие няма как да се издържа само с билети. Това е култура, не е битпазар, не е панаир. Пуснах писмено предложенията си, защото смятам, че нещата трябва да са прозрачни, не да се договарят „на тъмно“, да се знае, като се дадат средства, с какво те ще допринесат за промяна облика на този град. Вместо подкрепа ми поискаха пари да организирам едно отворено културно събитие за целия град. Аз с тези 5000 лв. тръгвам, защото няма много фирми в Благоевград, готови да подкрепят културата. Това предложение от общината смятам, че умишлено бе направено, за да ни откаже“, заяви Ив. Кацарски. Той допълни, че не е получил отговор от общината и на питане какво се случва с проектите по фонд „Култура“ , които спечелиха финансиране миналата есен.
Атаката продължи собственикът на частния театър Бранимир Митов, който е и художествен ръководител на театрална школа „Ер малък“, и 7 г. е организатор на театралния фестивал „Талантино“.
„Искам пред вас да изразя своето разочарование и несъгласие с политиката на община Благоевград в ресор „Култура“. Изключвам, че по време на пандемията хората в общината, които отговарят за нас, свободните артисти, не направиха нищо. След падане на карантината реших в разговор със зам. кмета по културата да обясня колко е важно в града да се отвори едно пространство, в което всички в сферата на културата да можем да работим. Беше ми обяснено, че има наредба, според която за едно културно събитие трябва да платя по 3,60 лв. на кв.м, т.е. аз съм искал 100 кв.м и трябва да платя 360 лв. на община Благоевград. Само че те не знаят (няма откъде, защото не са правили такива неща), че трябва да се вкарат и 50 лв. за озвучител, 50 лв. за осветител, 20 лв. за ток и 20 лв. на близкото заведение, за да могат хората да ходят до тоалетна. Едно събитие струва 500 лв. на един свободен артист от Благоевград. Имам три детски трупи, това означава, че 3 техни представления ще ми струват 1500 лв. за 3 часа. Повярвайте ми, такъв наем няма дори в Чикаго, където съм живял. В наредбата е казано, че такси се заплащат за общинските площи, на които се организират пазари, тържища и панаири. Ние, артистите на Благоевград, сме кюфтета според ръководството на общината. 350 лв. е наемът на зала „Яворов“, където има 560 седящи места, озвучител и осветител. Моите деца няма да играят в Благоевград, а в Симитли, Бобошево… Снощи говорих с известния ни актьор В. Калановски, който ми каза, че в София по време на пандемията е направен фонд „Солидарност“, който подкрепя артистите на свободна практика, и в момента са обособени 20 места безплатни, на които хората да работят и културата да потегли.
Г-жо зам. кмет на Благоевград, немедленно си подайте оставката! Вие сте вредна за културата!“, призова от трибуната Бр. Митов.
Зам. кметът В. Павлова пред „Струма“ коментира нападките за липса на културни събития като неоснователни. Тя отбеляза, че дейностите, включени в културния календар, съставен от предишния екип на направление „Култура“, са изпълнени на 100%, а от миналогодишния календар отпаднали само фестивалите „Франкофоли“ и „Тарарабумбия“, които са заменени с друг вид подобни фестивали. „Ако коментираме, че няма култура, явно предишният екип е виновен за това. Таксите от 3,60 лв. за кв.м наем на площ са цените, описани в Наредбата за отдаване на общинска собственост, която е приета от ОбС. В качеството си на зам. кмет няма как да нарушавам наредба, определена и контролирана от ОбС. По същите тарифи плащат и хората, които продават мартенички, защото не всичко е кюфтета. По същия начин, както тези хора продават мартенички, така и г-н Митов ще продава билети за театър в пространството, което е общинска собственост, и по сега действащата наредба няма как да отменим наема, освен ако не я нарушим“, посочи В. Павлова. Тя отбеляза, че Б. Митов и Ив. Кацарски са недоволни, защото с предишната управа двамата са били в по-особен тип взаимоотношения и са получавали немалки суми за организация на събитията, за които коментираха пред ОбС. „Ив. Кацарски от първата сесия на фонд „Култура“ м.г. е получил 20 000 лв. за провеждане на „Джумая Стейдж Фестивал“. Тогава не е плащал наем на общинска земя, но много от дейностите в областта на културата са се развивали не с договори, а на устна договорка. Такава е имал предишният ръководен екип на общината и с г-н Митов, който, без да плаща наем, е ползвал помещенията на Кукления театър в Младежкия дом през 2018 г. и 2019 г. до времето между двата тура на изборите през октомври, когато е бил накаран да напусне, но още не си е платил тока за периода на безвъзмездно ползване на помещенията. Този начин на работа няма да бъде толериран от новото ръководство на общината. За всяко нещо вече се сключват договори и е прозрачно“, отбеляза зам. кметът по културата.
Тя като цитира суми, които е трябвало да се изплатят на двамата за реализация на проекти, одобрени от втората сесия на фонд „Култура“, но не са ги получили: „Фонд „Култура“ за 2020 г. не бе включен в бюджета на общината заради липса на средства, а защо като са били утвърдени през септември, не са им били изплатени сумите, не мога да знам. Списъкът е бил подписан от тогавашния вр.и.д. кмет г-н Николов на 24 .“Х. и би трябвало г-н Кацарски да получи 6000 лв., г-н Митов – също 6000 лв. за „Театър под звездите“ и 1600 лв. за „Неделен образователен театър за деца от малките населени места“. За жалост документацията за работа на комисията в този фонд „Култура“ в голямата й част липсва. Това, че не са сключени договори, е проблем на предишното ръководство на града“, заяви В. Павлова.
По повод изказванията на Митов и Кацарски съветникът хирург д-р Вл. Таковски настоя в пленарна зала администрацията да даде отговор, а колегата му от ГЕРБ Кр. Роячки реагира емоционално: „На 23 май не разрешиха музикално събитие на открито в парк Бачиново, а на 24-ти направиха концерт на площада! С какъв аршин мерите“!“.
Зам. кметът по сигурността Любен Милев в отговор ги посъветва да четат внимателно заповедите на здравния министър, за да не задават излишни въпроси.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *