Приемането на наредба, с която се въвеждат поощрения и наказания за шофьорите (известна като „бонус-малус“) се отлага за неопределено време. От Комисията за финансов надзор (КФН) са обяснили за телевизията, че не се ангажират, както със срокове за приемането на системата, която трябва да диференцира цените на застраховка „Гражданската отговорност“.
Още повече, че приложението на „бонус-малус“ зависи от изграждането на информационната система между МВР и Гаранционния фонд, която все още не е готова.
Първоначалните намерения на надзора бяха системата да заработи ако не през януари, то в първите месеци на 2019 г. Според нея оскъпяването на гражданската може да достигне до 400%. Минимумът е 25% спестяване, но за да се ползва шофьорите ще трябва да са изрядни 7-8 години. Предвижда се в първата година след въвеждането на системата да се трупа историята на шофьорите. Т.е. изравняване на всички при въвеждане на системата – без значение от досегашните нарушения.
След общественото обсъждане председателят на КФН Карина Караиванова обяви, че е готова да се откаже от най-спорните идеи. Изненадващо, правителството избра да я изпрати от март 2019 г. в Европейската банка за възстановяване и развитие със седалище. По информация на Би Ти Ви Караиванова вече си е взела отпуск. Не е известно кой ще придвижва наредбата сега. Комисията е и без постоянен заместник, отговарящ за застраховането.
От Института за пътна безопасност предупреждават, че един сериозен процент от онези, които ще трябва да плащат по-скъпите застраховки едва ли ще го правят. „Хора, които са в малус групата просто няма да купуват застраховка. Това не значи, че няма да ползват автомобилите си. Това е външен ефект, който не е оценен“, коментира Надежда Минкова от организацията.
Заедно с математици, предлагат изготвената система да се изтегли и да се напише изцяло нова. С различна философия – младият шофьор да плаща по-скъпа застраховка. Димитър Добрев от БАН обяснява логиката на предложението – младият шофьор започва със застраховка, която е на цена 150% от средната и това да стане „нула“, а така най-големият бонус ще е минус 50%.
За система, която наказва лошите и дава бонуси на добрите шофьори се говори вече почти 10 години.