Административен съд отхвърли жалба на община Благоевград против решение МРРБ, с което не е одобрено искане за междинно плащане на разходи за ремонт на три училища, реализиран с европейско финансиране по ОП „Региони в растеж”. Тогавашният зам. министър на МРРБ Деница Николова, определена за ръководител на управляващия орган на ОПРР за периода 2014-2020 г., е отказала да верифицира направени разходи в общ размер 134 088.47 лв. с ДДС за ремонт на Трето ОУ „Димитър Талев“, Пето СУ „Георги Измирлиев“ и НХГ „Св.св. Кирил и Методий“, който е предприет след спечелен проект на общината на стойност 3,9 млн. лв.
За получаване на безвъзмездната финансова помощ бил сключен договор между общината като бенефициент и МРРБ. На 11.06.2020 г. чрез системата ИСУН 2020 е подадено искане за междинно плащане по договора, придружено от междинен технически и финансов отчет. При последвалия преглед на документацията в общината в част от позициите в представените протоколи са установени разлики спрямо заложената по договора с изпълнителя количествено-стойностна сметка, като извършените строително-монтажни работи са били надвишени.
Надвишените разходи при ремонта в Пето СУ, осъществен от „Тийм инженеринг” ЕООД, са 90 651 лв. с ДДС. За ремонта на сградата и двора на Трето ОУ, осъществен от „Растер юг“ ООД, надвишените разходи са 7135 лв. с ДДС, а за НХГ – 33 531 лв. с ДДС, като там ремонтът бе извършен от „Стилстрой-М“ ООД.
При проверката на документацията за НХГ например е установено, че две еднакви устройства за достъп в сградата за лица с увреждания са с различни цени – 14 000 лв. и 17 000 лв. без ДДС, като констатираната разлика не била обоснована нито от строителя, нито от бенефициента.
Заради констатирани нередности зам. министърът на МРРБ издава акт с отказ да признае тези разходи, който е изпратен на общината по електронен път на 22.01.2021 г. Решението е оспорвано пред Административен съд от тогавашния кмет Румен Томов. Делото е разгледано от съдия Димитър Узунов, който оставя в сила акта на МРРБ. В мотивите си той посочва, че при установяване на основание, което се явява пречка за верификация, управителният орган на ОПРР не само може, но е и длъжен да постанови отказ по сезиращото го искане за плащане. Ръководителят на управителния орган, какъвто е зам. министърът на МРРБ, действа в условията на обвързана компетентност, тъй като неизпълнението на това задължение би могло да доведе до налагане на финансови корекции на цялата програма. В този смисъл съдията приема, че оспореният акт напълно съответства и на целта на закона, и отхвърля жалбата на община Благоевград, която е осъдена да заплати и 5815 лв. на МРРБ за адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС.
БЕТИНА АПОСТОЛОВА