От община Благоевград изпратиха на училищните директори проекта на новата система за централизиран електронен прием в 1 клас

Родителите на бъдещите ученици ще имат право да посочват до 10 желания

Проектът на системата от правила за прием на ученици в първи клас е изпратен на училищните директори от община Благоевград. Темата е от изключителна важност и често е обект на коментари и дебати, още повече че от приемането на новия закон за предучилищното и училищното образование през 2016 г. до настоящия момент е приета и действа една-единствена система, която бе разработена от екипа на тогавашния кмет Атанас Камбитов. Вече 8 години приемът на първокласници е свързан с напрежение, а основната причина е, че някои училища са по- предпочитани и към тях концентрацията на кандидат- ученици е по-голяма, отколкото са местата. Директори и експерти са категорични, че единственият начин за разрешаване на проблемите е въвеждането на електронен прием, какъвто от години действа в големите общини София , Пловдив, Бургас, Стара Загора… Първата стъпка за това е свързана с ново райониране, тоест определяне прилежащите територии на всяко от 10-те училища в Благоевград, реализиращи обучение в начален етап.


Както „Струма“ писа, на среща, проведена миналия месец от отдел „Образование“ на общината, предоставиха на директорите карти с описание на улиците, кварталите, местности и селата, влизащи в районите на училищата. Преди дни на училищните имейли са получени и самият проект на системата, приложенията, като срокът за коментари и предложение е днес до обяд.
„След направените промени /при наличие на такива/ от Ваша страна ще предложим Системата от правила за прием в първи клас за обществено обсъждане“, информира училищните директори Александра Дюлгерова, главен експерт дейност „Образование и бизнес развитие“ в община благоевград. Новото и различното в предлаганата система е броят на точките. Вместо досегашните 100 точки, кандидат-учениците от първа група, чиито постоянен /настоящ адрес в района на училището не е променян в последните над 3 години преди подаване на заявлението, ще получават по 300 точки. Толкова ще се дават и на деца, чиито братя или сестри до 12-годишна възраст са ученици в същото училище, независимо от постоянния/настоящия им адрес. От 80 на 200 се вдигат точките за втора група деца с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището повече от 1 година, но постоянният/настоящият им адрес е променен в периода през последните от 1 до 3 години преди подаването на заявление. Трета група – кандидат-ученици с постоянен/настоящ адрес в прилежащия район на училището, но постоянният/настоящият им адрес е бил променен през последната една година, ще получават 100 точки . Деца с постоянен/настоящ адрес извън прилежащия район на училището към деня на подаване на заявлението ще са с 50 точки, вместо досегашните 40. Допълнителни по 3 точки ще се дават, ако кандидат-ученикът е от семейство с повече от две деца, завършил е подготвителната група на даденото училище, е с трайни увреждания над 50%, с двама или един починали родители…


Съгласно предвидените промени в проекта е упоменато, че родителят (настойникът) има право да посочи до 10 (десет) желани училища в заявлението си за участие в централизирано електронно класиране за прием. За всяко от желанията се взима предвид само един от адресите – постоянен или настоящ, който е по-благоприятен за детето. Класирането се извършва в три етапа, като всяко дете може да бъде класирано само в едно училище.
„Децата се класират въз основа на съответствието към общи допълнителни критерии в низходящ ред по брой точки“. Важно е да се отбележи, че поредността на желанията също е допълнителен критерий. Първо желание е 10 точки, второ – 9… десето желание е 1 т. При кандидати с равен брой точки класирането се подрежда по случайно число във възходящ ред. Случайните числа се генерират за всяко класиране.
Също така, ако детето не е класирано на първо класиране, то участва със същия входящ номер за следващо класиране. Близнаците участват в класиране с един входящ номер и с едно заявление, като в заявлението се вписват данните на децата близнаци. Децата близнаци се класират над утвърдения брой ученици в паралелка.
„Когато прилагането на горепосочените критерии обективно води до обособяване на една или повече паралелки с ученици, чийто майчин език е ромски, тези деца може да се насочват за записване в първи клас в училища с други прилежащи райони от населеното място, в които има незаети места“, е записано в проекта на системата. Именно разпределението на ромските деца е своеобразният препъникамък и най-голямото предизвикателство. При настоящата система децата от Предел махала биват насочвани към СУИЧЕ, 8 СУ, 11 ОУ и 9 ОУ като най-близкостоящи. Сега обаче улици от Предел махала са описани и всъщност влизат в прилежащите територии на всичките 10 училища.
По отношение на самото райониране също има нови моменти. Както „Струма“ писа, директорът на 11 ОУ Радка Ризова внесе предложение кварталите „Еленово“, „Ален мак“, “ Орлова чука“, селата Изгрев, Еленово“ да са общи /един/ район за приема в 1 клас на три училища – 11 ОУ, 8 СУ и 9 ОУ. Сред мотивите са, че районът на училището е с предимно застаряващо население, а също така броят на децата намалява. От друга страна, двата жилищни квартала “ Еленово“ и “ Ален мак“ са един до друг и сами по себе си обособяват общ жилищен район. Не на последно място общият район за 3-те училища ще даде на родителите по- голям избор къде да учат децата им.
Директорът на 8 СУ Сергей Биров коментира, че на проведено съвещание с учители са обсъдени две предложения. Едното е същото като на 11 ОУ – трите училища да са с общ район.
Другото становище обаче е коренно различно и включва строго парцелиране, като от 8 СУ предлагат да имат собствен район. Той включва карето от улици, блокове в близост до училището. Започва от “ разделителната“ с 9 ОУ и квартал “ Ален мак“ ул. “ Симеон Радев“ , преминава през бул. „Пейо Яворов“ и стига до ул. “ Георги Андрейчин“… Директорът на 8 СУ подчерта, че при определянето на предлагания прилежащ район са взели предвид най-важния приоритет – опазване живота и здравето на децата, затова и улиците са подбрани така, че да няма пресичане на натоварени пътни артерии.
„Внасяме и предлагаме две алтернативи, за да може от общинската администрация и Общинския съвет да решат кой е най-подходящият вариант“, обобщи С. Биров.
Сега заедно с проекта на системата, на училищата са изпратени и приложенията с районите на образователните интитуции. От тях е видно, че от общината са взели решение и 11 ОУ, 8 СУ и 9 ОУ да са с общ район. Това потвърди и Сергей Биров, който обърна внимание и на друг важен въпрос. В предлаганата система е разписано, че родителите могат да подават заявления за участие в централизирано електронно класиране за прием в първи клас: по електронен път (онлайн); в училището, посочено като първо желание за прием в заявлението.
„Действително при предлаганата система се наблюдава стремеж към обективност. И за да се случи това, моето мнение е, че заявленията трябва да се подават само по електронен път, но не и на място в желаното училище. При този вариант винаги ще има предпоставки за натиск, въздействие и би довело до опорочаване на самата система“, коментира директорът на 8 СУ и допълни, че ако родители на първолаци от Предел махала имат трудности при подаването за заявленията онлайн, то биха могли да бъдат подпомогнати от образователните медиатори на общината.
В разговор с репортер на „Струма“ ресорният зам. кмет Боряна Шалявска коментира, че ще има нова среща с директорите по темата за приема и след това, при изчистване на евентуални пропуски и неточности, системата ще бъде качена за обществено обсъждане.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *