„При максимална пълняемост от 26 ученици в паралелка, не ни достигат „само“ 477 кандидат-гимназисти, а при 24 деца в клас недостигът е 221 ученици“, съобщи началникът на Регионалното управление по образованието в Благоевград Ивайло Златанов пред директорите на училищата в Пиринско.
Срещата, продължила 2 часа, започна именно с обсъждане на държавния план-прием след основно образование за предстоящата учебна 2018/2019 г. Във връзка с това шефът на РУО изтъкна, че от 124 училища на територията на областта държавен план-прием ще се осъществява в почти 50% от тях, или общо в 55, включително и в 6 от новия вид – обединени училища.
8 учебни заведения предлагат нови професии, за които РУО е направило проверка и са изготвени становища. По този повод Ив. Златанов поздрави директорите и колективите на Земеделската професионална гимназия в Сандански и Неврокопската професионална гимназия в Гоце Делчев, които ще реализират две паралелки с дуално обучение. Съобразявайки се с исканията на директорите от областта, на Министерството на образованието са предложени за утвърждаване 128 паралелки /73 профилирани, 53 професионални/.
„Ще има закрити паралелки и вие го знаете. Това в крайна сметка не е толкова страшно. Постарали сме се да утвърдим повече паралелки, като искрено се надяваме в условията на етична конкуренция между директори и педагогически персонал да се стигне до един правдоподобен избор на училище, профил, професия – такъв, какъвто го желаят до голяма степен ученици и родители“, изтъкна Ивайло Златанов.
Той за поред път апелира директорите да прецизират предложенията си за план-прием, съобразявайки се с броя на завършващите основно образование. По този повод стана ясно, че настоящите седмокласници са 2851, докато в 5 клас тези деца са били 3051. Или – за няма и три години – от 5 клас досега настоящият випуск седмокласници се е „стопил“ с 200 ученици.
Продължавайки анализа си, началникът на РУО изтъкна, че през 2015 г. второкласниците са били 3110,
А СЕГА В 4 КЛАС СА ОСТАНАЛИ 3057,
НАМАЛЕЛИ СА
С 53-МА.
Тревожната статистика явно смути директорите и те притеснено започнаха да обсъждат цифрите помежду си. Конкретно за Благоевград на база на баланса не достигат „само“ 143 кандидат-гимназисти. Или при пълняемост от 24 ученици, ще бъдат закрити 5 паралелки след основно образование.
Като критична Ив. Златанов определи и ситуацията в Гоце Делчев, където не достигат 86 ученици за заявените паралелки след 7 клас. Съответно в Банско има недостиг на 49 деца, за Разлог и Сатовча – по 47.
„Това, което ние сме констатирали, е, че около 35-40% от паралелките на територията на областта се реализират при максимална пълняемост от 26 ученици, а за другите 60% пълняемостта е по-малка. Така че се надявам при едно оптимално разпределение на учениците броят на закритите паралелки да не бъде сравнително голям“, каза Ив. Златанов.
Той акцентира и на кампания ДЗИ /държавни зрелостни изпити/ 2018 г. И тъй като всяка година има дванадесетокласници, изпускащи срока за подаване на заявления, директорите бяха помолени да подсетят зрелостниците, особено тези, завършили предишни години.
„Не успяхме да се преборим държавните зрелостни изпити и националните външни оценявания да бъдат на различни дати. Стои си проблемът за квесторите. И тъй като сме голяма област, със силно развита структура от училища, на 21 и 23 май /б.р. – когато са матурите за дванадесетокласниците и НВО за 7 клас/, ни трябват почти всички учители като квестори. Така че
ОБЪРНЕТЕ ВНИМАНИЕ НА КОЛЕГИТЕ УЧИТЕЛИ НА 21 И 23 МАЙ ДА БЪДАТ НА
РАЗПОЛОЖЕНИЕ
на образователната система“. обърна се към директорите началникът и им препоръча още отсега да започнат оглед на техниката си, за да могат за матурите и НВО да обезпечат училищата с видеонаблюдението, отговарящо на параметрите на МОН.
Ако през 2017 г. в реално време са следени онлайн 15-20 училища, то сега се очаква да са 40-50. „Това е тенденцията, няма какво да се учудвате“, заключи шефът на управлението.
Във връзка с кампаниите НВО и ДЗИ около датите на тяхното провеждане РУО ограничава всякакъв вид пътувания от училищата.
Ив. Златанов обърна сериозно внимание и на квалификацията на педагогическите специалисти.
СПРЕТЕ С ИЗНЕСЕНИТЕ ОБУЧЕНИЯ, СПА
ХОТЕЛИ,
други начинания и дейности, като квалификации от южния ни край в Букурещ – кога пътуват тези хора, кога се обучават“ За мен това са неприемливи варианти“, заяви началникът на РУО и изрази мнение, че най-добрият начин за провеждане на обученията е в съответното населено място и даже в конкретното училище.
По темата за т. нар. механизъм за съвместна работа на институциите по обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст стана ясно, че след обхождането на адресите от месец януари РУО е насочило усилията си и тези на екипите по места – общо 86, към задържане на учениците. Тоест към работа с деца, които за по-дълго или по-кратко са били на училище, но по някакви причини имат предпоставки за напускане на образователната система. В тази връзка РУО изработва ежемесечни и ежеседмични графици по отношение дейностите на експерти, членове на екипи.
„Иска ми се и от ваша страна, като директори на институции със съответните права, задължения и отговорности, да акцентирате върху този процес – задържане на учениците“, каза Ив. Златанов. Той обърна внимание на отписването на ученици, като подчерта, че
САМО ЗА ТАЗИ УЧЕБНА ГОДИНА ОТПИСАНИТЕ УЧЕНИЦИ ВЕЧЕ
СА НАД 50.
„Нека по веригата всеки да поеме задълженията си и в крайна сметка да стигнем до някакъв положителен резултат. Неслучайно ви казах – от 5 до 7 клас се губят 200 деца“, подчерта шефът на РУО.
Както „Струма“ писа, още в началото на месец декември на среща в Мелник Ив. Златанов предупреди директорите, че започват масирани проверки за отсъстващи ученици. Това вече се случва и експерти са били за цяла седмица в две професионални гимназии, а констатациите са повече от стряскащи. Броят на отсъстващите в отделните часове варира от 26 до 70%, а
„РЕКОРДЪТ“ Е
ПОСТАВЕНВ ПЕТЪК, В ПОСЛЕДНИЯ ЧАС, СЪС 75% НЕПРИСЪСТВАЩИ УЧЕНИЦИ.
Определяйки положението като катастрофално, Ив. Златанов сподели, че в другата професионална гимназия, била обект на проверка, ситуацията е идентична. За тревожните констатации е информиран министърът на образованието Красимир Вълчев.
„Поискал съм писмени обяснения от директорите на двете гимназии. С променената длъжностна характеристика преди Нова година точно това имахме предвид – отсъствията да се пишат, защото и в двата случая тук отсъствията не се пишат и резултатите ги няма“, категоричен бе началникът на РУО и попита какви специалисти ще излязат учениците, при положение че посещаемостта на учебните занятия им е по-малко от 50%. Той предупреди, че предстоят провери в още 6 гимназии, а експерти ще влязат във всички училища, за които има информация, че нещата не се случват по отношение посещаемостта на учениците. Ив. Златанов посъветва
ДИРЕКТОРИТЕ ДА ТЪРСЯТ НАЧИН
ДА МОТИВИРАТ
УЧЕНИЦИТЕ
и като пример в тази посока даде Професионалната гимназия по механизация на селското стопанство в Гоце Делчев с директор Ангел Живков. Заинтригуван от темата за електромобилите и демонстрацията във връзка с разкритата в гимназията от тази учебна година нова специалност „Електрически превозни средства“, началникът на РУО посетил училището. Той останал впечатлен от факта, че всички ученици влизали в гимназията с бележници, в които се попълвала актуална и адекватна информация от тяхното присъствие, включително и с написани оценки с различен цвят химикалки и почерк.
Срещата продължи с разяснения относно провеждането на олимпиади и състезания, общата и допълнителна подкрепа за личностно развитие, обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие длъжностните характеристики на учителите и директорите.
Началникът на отдел ОМДК Методи Попов анализира детайлно организацията и провеждането на самостоятелна форма на обучение, а началникът на отдел АПФСИО Красимира Тодорова акцентира на воденето на документацията с фабрична номерация и сроковете за избор на учебници.
Шефът на РУО отново препоръча на директорите да предприемат действия за обезпечаването на специалисти, които да оказват обща и допълнителна подкрепа на учениците. Той изтъкна, че от срещата през декември само двама-трима директори са се вслушали в думите му и са назначили ресурсни учители, а в същото време в някои училища има по 15-20-25 ученици, нуждаещи се от личностна подкрепа. Имайки предвид, че
РАЗХОДНИЯТ
СТАНДАРТ ЗА УЧЕНИК СЪС СОП /СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ/ Е 2582 ЛВ.,
Ив. Златанов коментира, че училищата могат да назначат ресурсни учители, а не само да разчитат на специалистите от Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Благоевград. За пример той даде НУ „Паисий Хилендарски“ и СУ „Н. Рилски“ в Банско, които са се комбинирали и си делят психолог и логопед, назначени на по половин щат в двете училища.
Накрая шефът на РУО отново повдигна и темата с пенсиониранията. Той припомни, че в училищата
В ПИРИНСКО
РАБОТЯТ НАД 150 ПЕДАГОГИЧЕСКИ И НЕПЕДАГОГИЧЕСКИ СПЕЦИАЛИСТИ,
ОТГОВОРЯЩИ НА УСЛОВИЯТА ЗА
ПЕНСИОНИРАНЕ,
и призова директорите за ясна политика в това отношение.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА