Съдът отмени абсурдна глоба, наложена от КАТ – Благоевград на пионера по състезателен културизъм в Пиринско Костадин Калайджиев за това, че карал нерегистрирано АТВ. Мощната машина му била доставена от САЩ като подарък за рождения ден миналата година. Тогава той отишъл веднага в КАТ – Благоевград, за да регистрира АТВ-то, но служителите му казали, че такова превозно средство не подлежи на регистрация, макар че законите допускат до да бъде вкарано като МПС на територията на страната. Наложило се да проведе разговор с полицейски ръководител в службата, който също му обяснил, че може да управлява това МПС извън населеното място без регистрация, защото стандартите му /американско-канадски/, не съответстват с българските.
След като се успокоил, че не нарушава закона, Костадин Калайджиев спокойно се отдал на офроуд удоволствия с новата си машина. Радостта му била помрачена на 21 юни 2017 г., когато около 11.10 часа, предвижвайки се с АТВ-то към стадиона в посока Баларбаши, той бил спрян за проверка от полицейски патрул. Служителите от 1 РУ – Благоевград Илия Велев и Илиян Райчевко установили, че возилото не е регистрирано по надлежния ред и е без регистрационна табела. На място на проверката бил извикан за съдействие и вземане на отношение автопатрул на сектор „Пътна полиция“. Калайджиев обяснил, че се прибира към дома си след спортуване извън града, мл. автоконтрольор Борис Равначки от сектор „Пътна полиция” му съставил акт за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата – липса на регистрация на МПС. Костадин Калайджиев подписал акта с възражение, което далеч не било всичко, тъй като случаят бил докладван на прокуратурата. Спрямо него било образувано досъдебно производство за престъпление по чл. 345, ал. 2 от НК – за това, че е карал нерегистрирано МПС. После обаче е прекратено поради липса на данни, че е извършил престъпление от субективен характер. 4 дни след прокурорския акт началникът на КАТ – Благоевград Данаил Стоицов наложил глоба от 200 лв. на Костадин Калайджиев и му отнел шофьорската книжка за 6 месеца за констатираното нарушение.
Калайджиев научил, че е санкциониран едва на 28 май 2018 г., след като му се обадили по телефона да се яви в КАТ, където му било връчено наказателното постановление и му взели книжката. На другия ден той пуснал жалба в съда, в която обяснил, че е поръчал и внесъл от чужбина АТВ-то, което било от висок клас само за да спортува с него извън градската част и пътищата на населеното място. Калайджиев твърди, че ходил до КАТ да го регистрира, но служителите отказали заради разминавания със стандартите. Според тях МПС-то следвало да се приравни на земеделска техника и да се регистрира като такава. Това обаче няма как да стане, тъй като АТВ-то не е земеделска техника, която по принцип може да се движи и по пътищата на страната. АТВ въобще не може да се управлява по такива пътища заради големи грайфери на гумите и Калайджиев е категоричен, че го ползва единствено и само за да спортува с него. Той присъствал и на самото дело, по което са разпитани като свидетели полицейските служители, които потвърдили, че АТВ-то било без регистрационни табели. След анализ на доказателствата съдия Екатерина Николова посочва, че АТВ-то не е МПС за движение по пътищата на страната, нито земеделска техника, а именно спортно превозно средство, предназначено е за състезание и движение извън града /офроуд/, което се ползва за спортуване от Калайджиев, а не за придвижване в населените места. След като не подлежи на регистрация по Наредбата от 2000 г. , подписана от министъра на МВР, той е бил наказан, без да е извършил нарушение. Наказателното постановление е незаконно и бе отменено изцяло с решение на съдия Екатерина Николова. Потърсихме за коментар Костадин Калайджиев, когото открихме по телефона в Калифорния, САЩ. 46-годишният банскалия, който има апартамент в Благоевград, но живее в Чикаго, има транспортна фирма и вчера беше на път с тира, но се съгласи да разкаже за куриозния казус .
„Прибирах се от Баларбаши към дома, когато ме спряха за проверка полицаите. Първо ми стана смешно, тъй като ми казаха, че съм в нарушение, тъй като минавам по асфалта. Няма как да го добутам АТВ-то до вкъщи, тъй като тежи 450 кг. Обясних им, че съм ходил в КАТ, където ме изпратиха при инспектор Стойчев, мисля, че се казваше, но той ми отказа регистрация. Но полицаите ми съставиха акт, че не е регистрирано. След това ми образуваха даже досъдебно производство и можеха да ме вкарат за 1 година в затвора, каквото наказание вече се предвижда в НК. Прокуратурата го прекрати и след 11 месеца, откакто започна историята, ми се обадиха по телефона да отида в КАТ, където ми взеха книжката. Разбирате ли целия парадокс? Аз исках да регистрирам АТВ-то, но не ми дадоха, тъй като не се води МПС, нито земеделска техника по действащите норми. Аз дори не мога да го застраховам, ако се случи така, че причиня имуществена щета. В същото време ме глобяват, че съм извършил закононарушение. Излиза, че полицаите не познават законите и действат слепешката“, заяви Костадин Калайджиев.
Той е категоричен, че този луфт в закона трябва да се поправи. В Гърция навсякъде АТВ-та са с регистрационни номера, в САЩ няма единен стандарт, във всеки щат е различно. В Чикаго, в щата Илинойс, където живее той, няма условия за офроуд и затова двете фирми, които се занимавали с АТВ-та, фалирали.
БЕТИНА ГЕОРГИЕВА
Ами атвто за да го караш по пътищата трябва да е регистрирано и да има ГО. Иначе на ремарке и Като стъпиш на черния път си карай без номера. Няма какво да квичиш по вестниците. Преди години и аз имах АТВ Арктик кат, сложих му мигачи и го регистрирах като земеделска техника и се движех по пътищата без проблем.