Изчаква се решението на Конституционния съд, който бе сезиран за противоречивата норма преди 9 месеца
Петричките съдии спряха да отнемат автомобилите на пияни и дрогирани шофьори. Тази практика е отскоро, установи репортерска проверка на „Струма“. Например шофьор от Петрич, управлявал лек автомобил „Мерцедес” с 3,44 промила алкохол, е осъден на 1 година условно с 3-годишен изпитателен срок, 200 лв. глоба и лишаване от свидетелство за правоуправление за 12 месеца. Той е заловен да кара пиян, след като бил спрян за проверка на ул. „Рокфелер“ в 18.30 ч. на 9 септември 2024 г., а 4 месеца след това се е признал за виновен и сключил споразумение с прокуратурата за условно наказание. То е одобрено от съдия в РС – Петрич, който обаче не се е произнесъл по отношение на лекия автомобил, който е семейна имуществена общност между подсъдимия и съпругата му.
По същия начин липсва произнасяне и по идентичен казус, при който шофьор на товарен автомобил „Мерцедес Спринтер“ е заловен около 11 ч. на 24 юни 2024 г. да управлява с алкохолна концентрация от 1,57 промила. Той е обвинен за престъпление по чл. 343б, ал. 1 НК, по което след 7 месеца се е признал за виновен и сключил споразумение с прокуратурата. Съгласил се е да понесе наказание от 9 месеца условно, 200 лв. глоба и отнемане на шофьорската книжка за 9 месеца. Няма произнасяне за товарния автомобил, който е собственост на едноличен търговец.
Оказа се, че петричките наказателни съдии са отложили произнасянето за конфискацията на автомобилите, тъй като изчакват решението на Конституционния съд, който бе сезиран за новата норма в Наказателния кодекс. Съобразно решението на Конституционния съд магистратите ще определят какво да се прави с колите в конкретните дела.
Иначе в началото на 2025 г. стана ясно, че за тези проблеми бе отправено преюдициално запитване и до Съда на Европейския съюз (СЕС). Съдия Милена Хазарян от Районния съд във Велики Преслав е изпратила въпроси до СЕС, защото смята, че задължителното отнемане на колата от пияни и дрогирани шофьори може да е в нарушение на правото на ЕС и в противоречие с принципа за пропорционалност в Хартата на основните права на ЕС. Освен това според нея нарушение на правото на ЕС може да има и когато националното право допуска производството за отнемане на автомобил да се развие без участието на трети лица, които също са негови собственици.
Същите въпроси са поставени и пред Конституционния съд, който още през април 2024 г. беше сезиран от Върховния касационен съд, но само в частта, в която се предвижда присъждането на равностойността на автомобила, ако той не е собственост на дееца, но не и за отнемането му от пияни и дрогирани шофьори. След това съдия Добринка Кирева от Районния съд в Свиленград оспори цялата разпоредба.
Междувременно споровете около приложението на закона добиха обществена популярност и покрай делото срещу Ивайло Цветков-Нойзи, в което съдия Мирослав Петров отказа да отнеме колата му, като приложи пряко Конституцията и прие, че текстът от НК й противоречи.
Според влезлите в сила през август 2023 т. промени освен „лишаване от свобода“ и глоба от 200 до 1000 лева, шофьор, задържан зад волана с концентрация на алкохол в кръвта, по-висока от 1,2 промила или след употреба на наркотици, се наказва с отнемане на автомобила в полза на държавата. Ако шофьорът не е собственик на автомобила, който управлява, той следва да плати на държавата сума, равна на стойността на превозното средство.
БЕТИНА АПОСТОЛОВА