Пиперките на Сандо от Яворница изгоряха, докато хиляди кандидат-съветници в Пиринско опаковаха градове, села и паланки със скъпи агитматериали, единствен доволен от загубилите се оказа кандидат-кметът Ат. Киряков, който с кампания за 520 лв. си докара 360 гласа

„За какво сте ми
Господа тиквеници. Целата Ви работа е калпазанска, освен да си връзвате вратовръзката, да си лакирате ноктите и да се мажете с червило.
А на нас ни изгоряха пиперките, а на Вас в джоба 60 000 000 лв за награда. А на нас пожар в нивите се пада.
Прав Ви път, не ни трябвате, за да опустошавате реколтата.
Сандо Китанов от БДМ
с. Яворница“

С това послание, писано на ръка и видимо – от сърце, яворнишкият чешит и вечен кандидат за президент от 1991 г. насам срази в разгара на предизборната кампания бюлюка кандидат-съветници, юрнали се към Петричкия общински съвет. Радетелят за вдигане доходите на българите в размер на 860 евро минимална работна заплата и 815 евро пенсия, който иначе е редови петрички земеделец, се разлюти от слабата реколта в градината си и реши да жегне политиците и калпазанската им работа.

Позивът му бе лепнат на разрешено за агитматериали табло в центъра на Петрич, но много скоро вражеска ръка го разлепи и „калпазаните“ така и не разбраха призива му да си ходят, защото не му трябват.

Това всъщност бе и единственият предизборен материал, свален в региона от стени, автобусни спирки, улични елтабла и варели за смет, където стотиците политически парти, кандидати за кметове и съветници окачиха ликовете си, за да ги види електоратът как добре изглеждат след фотошопа.

Тъй като 14-те общински съвета бяха избрани още миналата неделя, остават им само 2 дни до крайния срок, в който по закон са задължени да свалят агитационните си предизборни материали. Според Изборния кодекс, ако не го направят, ги грозят санкции между 1000 и 5000 лева, в зависимост от броя на непремахнатите плакати. Работа по свалянето им обаче има за целия китайски народ и поради огромния брой хартиени агитки, които белязаха избори 2019, дори още днес да започне премахването им няма как политиците да се вместят в указания срок.

Благоевград целият е опакован с шарени политически плакати.

Плътно облепена е дългата подпорна стена на ул. „Славянска“, абсолютно всички електрически лампи по линията на градския транспорт, изпочупените автобусни спирки, откъдето много отдавна изчезнаха дискретните табелки, че никой няма право да лепи върху тях каквото и да е, стените под мостовете в центъра на Благоевград и поне половината от кофите за смет на „Биострой“. Сваляне няма. Под всеки плакат надничат най-малко по още 2. Част от съветниците получиха изненадващ подарък  – в деня на изборите физиономиите им бяха покрити от театрални афиши и това предизвика справедливия им гняв както заради наглото съсипване на плакатите, така и заради двусмисленото заглавие на рекламираната пиеса „Лъжи ме. Обичам те“. Доволен от тази вандалска проява от страна на театралните организатори остана само съветникът Калоян Ханджийски, който в бързането си да си изкара максимално бързо плакати в началото на кампанията се появи над надпис „кандидат за общински съветник на Благоевградрад“. Вината се оказа на втория в листата, който е печатар, но сбърканото име на града, за който се бори, остана негатив на Ханджийски.

В Кюстендилско не лепиха театрални плакати, а номера. Идеята бе на мозъчния тръст в щаба на кандидат-кмета на община Дупница Георги Градевски от АБВ. След дълго умуване как да прецакат един от фаворитите за поста, юнаците решили да залепят номера на Градевски в интегралната бюлетина /„№14“/ върху плакатите на фаворит, та хем да не се харчат за собствени агитационни материали, хем да направят кал на другия. И на 20 октомври градът осъмна с подмяната. Замисълът на тръста явно е бил електоратът да се обърка и мислейки, че гласува за човека от снимката, да сложи чавката върху №14, без да чете чие е името, изписано отсреща. Резултатът не бе особено убедителен – Градевски остана трети по резултат в кметската надпревара и това го лиши от възможността да приложи същия трик и за балотажа тази неделя.

В региона една от политическите коалиции оцапа не стените, а тротоарните плочки. „Алтернативата на гражданите“ избра нетрадиционен начин да привлече вниманието към номера си в бюлетината и най-щедрото си обещание – всяко новородено дете занапред да получава по 1000 лв. помощ от общината. Бюлетината на „алтернативките“ се появи на доста места по улиците, завита на руло като банкнота с лицева част, представляваща снимка на 20-левова банкнота. „Да, това не са 20 лв., но пък денят ви стана 20 пъти по-весел“, обясняваха вътре веселяците. Не им беше весело само на общинските хигиенисти, които трябваше да замитат „двайсетолевките“, обикновено хвърлени обратно на земята от разочарованите гласоподаватели.

В Благоевград дертове с изчистване на агитматериали от обществени места няма да има само редовната кандидатка за кметица на с. Бело поле и съветничка за ОбС – Благоевград Марионка Кокушинкова. Туроператорката направи семпла кампания – само с една едностранична листовка, бодната с кабърчета върху дърво пред сградата на благоевградското кметство. В него кандидатката на НДПС обещава щедро на избирателите много инвестиции, работеща общинска администрация, възстановяване на обществените тоалетни и други благини, включително се бе ангажирала като съветник да построи „многоетажен петзвезден хотел в центъра на града за приемане на официални гости на града и туристи от инвеститори в туристическия бранш, както и от вериги от хотели в страната и чужбина“. Кокушинкова бе обмислила детайлно предизборната си програма, включително и по въпроса за уличните кучета „Ще работя по приемане в приюти на безстопанствените кучета, застрашаващи живота на хората, също така и поставене на фуникулер /верижна железница/ до кръста на града“. Фуникулерът обаче успя да впечатли само 29 гласоподаватели, един от които вероятно е била самата кандидат-съветничка, и Кокушинкова успя да се впише в крайния изборен резултат със скромните 0,09% подкрепа.

Без плакати помина и кандидатът за кмет на Благоевград Атанас Киряков. След като държавата отказа регистрация на любимата му партия ОМО „Илинден“, той си избра за ракета-носител Движение „Заедно за промяната”, но явно оттам не развързаха кесията, защото Наско пусна в обращение само една брошура, носеща гръмкото име Платформа за стратегия на развитие на Благоевградска община. В половината от полезната й площ той си описа биографията с архивни черно-бели снимки от семейния албум, а другата половина напълни с „глобални цели“, конкретни идеи за благоденствие на благоевградчани и 10 на брой „специални намерения“, едно от които явно целеше да погъделичка егото на благоевградската интелигенция с формулировката си „Информационна писменост със създаване условия на едукация на информационно учение от 7 до 77 години“.

Нито едукацията му обаче, нито обещанието за 5000 лв. еднократна помощ за всяко новородено хванаха особен дикиш, и в крайна сметка за кмет Киряков събра 266 гласа, а за съветник – едва 93.

Атанас Киряков излезе безславно от изборите, но силно удовлетворен от факта, че цялата кампания му е излязла точно 520 лева.

Ден след като резултатите бяха обявени, той се обърна от страницата си във Фейсбук към гражданите на община Благоевград, за да благодари за скромната подкрепа, която получи от тях.

„Аз нямам намерение да оспорвам резултатите и уважавам решението на Комисията. Радва ме факта, че Движението ЗАЕДНО за промяна постигна успехи в някои големи общини в България. Резултатът в Благоевград е изненадващ не само за Движението ЗАЕДНО за промяна, но и за опонентите, които не са за промени. В Община Благоевград този резултат е постигнат с минимални средства ( 520 лева, вложени в кампанията, само за плакати и Платформа, за които ще обява документирано), и при пълно информационно затъмнение, игнориране, и изолиране от страна на печатните и електронни медии. Ако опонентите обяват похарчените от тях средства за време на предизборната кампания, както и парични средства за индивидуално стимулиране на част от гласоподавателите да гласуват за техните листи, и ги сравнят с моите ( 520 лева) ще се види цената на получените изборни гласове. Аз лично, и от името на Движението ЗАЕДНО за промяна, изразявам с уважение моята благодарност на моите съграждани от Благоевград и от селата , които гласуваха свободно, независими нито от партийни и религиозни, и етнически убеждения, а са за промени в съзнанието, да се развива чувството към малцинските етноси, че са неразделим дел от българското общество като равноправни граждани на България и Европа“.

С тези думи Киряков се оттегли достойно от ожесточената кампания за местната власт в Благоевград и остави съгражданите му на възраст между 7 и 77 г. да мислят през следващите 4 г. дали не сбъркаха, че не го направиха кмет.

ВАНЯ СИМЕОНОВА




Така изглежда днес подпорната стена на ул. „Славянска“ в Благоевград

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *