Величка Даскалова е завършила Педагогическия институт в Смолян. Тя е старши учител по български език и литература, немски език и технически науки в Средно училище „Никола Йонков Вапцаров“ в Хаджидимово.
– Г-жо Даскалова, честита награда! Какво е усещането да сте победител в конкурса „Любим учител на Пиринско“ за 2018 г.?
– Честно казано, нямам думи да изразя изненадата си, но най-вече благодарността си към моите ученици, които ме номинираха за този конкурс, подкрепяха ме през цялото време, бяха и са до мен и в момента. Спечелих приза и благодарение на семейството ми, което ме подкрепи в тази професия, на моите приятели, колеги, невероятното ръководство на училището, и най-вече, пак казвам, на учениците ми.
– От колко години преподавате?
– Преподавател съм от общо 21 г., от които 20 в СУ „Н. Вапцаров“ – Хаджидимово.
– Кои са качествата, благодарение на които спечелихте приза „Любим учител“?
– Според мен основните качества, които трябва да притежава един учител, освен знанията, разбира се, са доброта, търпение, умение да изслушваш, дори и да споделяш някои свои, ако щете, проблеми или тайни с учениците, за да може да разберат, че ти, учителят, не си поставен на пиедестал. Ти си един обикновен човек със същите болки, проблеми, въжделения, които си имал на тяхната възраст. Търпението, обичта, да им покажеш, че наистина им вярваш, да им се доверяваш дори и когато са малко по-палави, те трябва да те приемат като приятел, като човек, на когото винаги могат да разчитат във всеки един момент.
– Как се е променило училището и образованието през погледа на 21-годишния Ви стаж?
– Промяната е наистина доста голяма. Както по отношение на технологиите, които са вездесъщи и са навсякъде, и сме дори зависими на моменти от тях. Промяна има и в ценностната система на учениците и в тяхното поведение – на моменти са все по-разкрепостени. По-смели са от учениците, които срещнах в началото. Сегашните ученици по-лесно споделят с учителя, не се притесняват да поискат съвет, без значение дали е по учебния предмет, или става въпрос за поредната разправия с приятел/ка. Въобще много по-открити и честни са децата.
– Това по-хубаво ли е?
– Донякъде да, по-хубаво е. Макар че на моменти се прекалява и много често последната петминутка от часа продължава и в междучасието, защото все още не всеки е успял да каже какво е станало вчера, кого е срещнал, с кого се е запознал. Така че часовете понякога се сливат неусетно.
– Идвало ли Ви е да си кажете: „Дотук бях“, да сте искали да се откажете от учителската професия?
– Честно казано, никога. Дори когато говоря с моите ученици, понеже съм класна на втори випуск вече, винаги казвам, че това е, колкото и тривиално да звучи, детската ми мечта. Макар че първоначално исках да стана детска учителка, но нещата се извъртяха… Аз съм щастлива, че имам възможност да работя с деца от 5 до 12 клас и да видя как се променят, минавайки през онази красива, макар и трудна възраст. Как от едни страхливи, наплашени, тръпнещи от нетърпение да се запознаят с новите съученици и с учителите се превръщат в младежи и девойки. Когато ги изпращаме на абитуриентски бал, те вече не са деца, а красиви мъже и жени, изпълнени с мечти. Това е нещо страхотно, наистина е невероятно да си учител.
– Споменахте за промяната в ценностната система на учениците. В този смисъл смятате ли, че е удачно или необходимо въвеждането на оценка за поведение, дисциплина?
– По отношение на оценката за поведение аз лично съм малко скептично настроена. Да, когато самите ние бяхме ученици, имахме оценки за поведение, намалено и т.н., но, честно казано, мисля, че проблемът се крие на друго място. Друг подход трябва да се търси, за да може учениците да променят своето отношение и поглед към обучението.
– А не просто една оценка?
– Да. Сама по себе си тя е важна, но може да бъде резултат от моментното състояние на ученика. Ние не знаем дали той снощи е имал проблеми, дали е добре здравословно… Така че оценката винаги може да се промени.
– Как успявате да мотивирате своите ученици?
– С много примери от живота на близките, на хората около мен, от моя живот, за това как човек не бива да се отчайва. Много често за съжаление срещам отговори от рода на: „Защо ми е да уча, след като хората бягат в чужбина“. Тогава си позволявам да им дам пример със себе си. Когато аз завърших, в продължение на три години не успявах да си намеря работа като учител. Наложи се да започна работа като шивачка, но не се срамувам, напротив, гордея се с това. Да, имала съм моменти на отчаяние и съм се питала наистина ли трябваше да уча? Но в един момент се появи тази възможност и ето че вече 20 години съм учител в едно и също училище. Това казвам и на учениците ми: Човек винаги трябва да има и да гони по-високи цели. Винаги трябва да се образова, да се учи, особено сега, с тези нови технологии, които настъпват. Е, ние сме работили с телефони с бутончета и антени, а днес са с айфони, айподи… Така че човек винаги трябва да се учи, ако иска да успее, да промени нещата.
– Както е известно, от две години е в сила новият Закон за предучилищното и училищно образование. Тези реформи отразяват ли се на учителите, на учениците?
– Няма как да не се отразяват, нови програми, планове, наредби… Сякаш че и министерството, и гилдията като цяло търсят начин да се подобрят нещата, но донякъде се получава.
– Лично Вие какво бихте искали да промените, например административната тежест?
– Да, административната тежест наистина е доста непосилна. Въпреки че се въвеждат електронните дневници, в един момент аз лично имам чувството, че работата ми се удвоява. Все още използваме хартиените носители, но понякога работим и с електронните дневници и често трябва да оставаме и след часовете, за да се довърши нещо. Наистина административната работа е доста, но се надяваме, че все някога ще намалее.
– Кое е най-хубавото на Вашата професия?
– Много неща. Най-хубавото е, че един учител има много приятели. Един учител е в течение на всичко, децата те запознават с новия певец, който се появява, с новата танцьорка. Говорейки с тях за култура, филми, музика, никога не остаряваш. Най-хубаво е, че след години ти не си учителката, а класната и задавайки въпроса „Коя е класната?“, да чуеш: „Как коя, ама ние имаме една класна”. Това е най-хубавото, да знаеш, че децата са те запомнили, че наистина те оценяват, уважават, че учител и ученик са едно цяло.
– Казахте какво харесвате в учителската работа, а какво не харесвате?
– Не ми харесва това, което напоследък се шири в медиите – съдят учители за оценки. А кой ще съди онези родители, които не обръщат внимание на децата си? Има семейства, в които разговорът между родителите и децата им се свежда до няколко изречения: „Как мина днес?“ – „Добре“. – „Изпитаха ли те?“ – „Не“. – „Добре“. И това е. Има ли, няма ли проблеми, комуникацията в някои семейства сякаш е сведена до минимум.
– Тоест, най-обидно е отношението на някои родители към учителите?
– На някои родители, да. Има и прекрасни родители, които се отзовават не само на родителските срещи, а и на случайни сбирки, празници, тържества. Винаги ни помагат и са с нас. Но има и друг тип родители…
– Ако можете да върнете времето назад и да се ориентирате към друга професия, бихте ли го направили?
– Не, никога. Това беше мечтата ми и се радвам, че я сбъднах!
Интервю на
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА



