ПОД „ЗОРКИЯ ПОГЛЕД” НА КАМЕРАТА НА МОН! 13 кандидати за директори на 8 училища в Пиринско се явиха на първия по рода си в страната конкурс по правилата на матурите

13 кандидати за директори на училища от област Благоевград се явиха на първия по рода си конкурсен писмен изпит /тест/, който бе организиран и проведен по правилата на държавните зрелостни изпити.

Както „Струма“ писа, на 5 януари със заповед на началника на Регионалното управление на образованието Ивайло Златанов бяха обявени конкурси за директори на 8 училища, чийто настоящи ръководители са временно изпълняващи длъжността или отговарят на условия за пенсиониране. След изтичане на срока за подаване на документи стана ясно, че кандидатите за ръководните постове са 14.

За СУ „Братя Каназиреви“ – Разлог и петричкото 3-то ОУ „Гоце Делчев“ има по един желаещ, и това са настоящите вр.и.д. директори Росица Тумбева и Снежана Митова. Също един претендент – Михаела Даскалова, е за ОУ „Климент Охридски“ в с. Борово. В СУ „Св.св. Кирил и Методий“ в Брезница се конкурират временният директор Сефаде Хаджи и учителят по математика и информатика Ахмед Чолак. За ОбУ /Обединеното училище/ в Плетена претенденти са вр.и.д. директор Недко Парушев и учителят Валентин Доленски. За ръководния пост в  Основното училище в с. Склаве също двама двама желаещи – Божидар Харисков и Запрян Кандиларов. За Профилираната гимназия в Петрич кандидати за директор са вр.и.д. Кристина Касабова и Христо Йорданов, който е редовен участник в конкурсите и предпоследно се кандидатира за директор на ПГ „П.К. Яворов“, на вече закритата Вечерна гимназия в родния си град Сандански и на Техническата гимназия. Вчера Христо Йорданов не се яви на писмения изпит, който се състоя в сградата на благоевградското 5-о СУ „Георги Измирлиев“.

Припомняме, че по инициатива на министъра на образованието Галин Цоков бяха променени част от правилата при провеждането и организирането на конкурсите, като основен приоритет е гарантирането на публичност. За първи път изборът на директори на образователни институции е ориентиран не просто към намирането на администратори, а към търсене на лидери, които биха допринесли за промяната в българското образование. Затова и философията на правилата на новите конкурси е да бъдат избрани не само нормативно подготвени хора, но личности с множество качества и компетентности.

Изпитът започна точно в 9:30 и като организация и правила много наподобяваше на държавен зрелостен изпит /ДЗИ/. Кандидатите минаха през проверка на документите за самоличност и влязоха в залата, като бяха помолени да оставят телефоните и чантите на специално отредено място. Пред бялата дъска имаше камера, тип тринога, за да могат от МОН да получават директен звук и картина и да гледат „на живо“ изпитите в цялата страна

Самата изпитна комисия се състои от 5-има членове – трима представители на РУО и по един представител на съответната община и на обществения съвет към даденото училище. Те също бяха в залата преди изпита, а впечатление направи, че като представители на общините Сандански и Петрич лично дойдоха зам. кметовете по хуманитарни дейности Павлина Караджова и Нина Попова.

Председателят на конкурсната комисия – началникът на отдел ОМДК Методи Попов, запозна присъстващите със системата на оценяването и правилата. Тестът, който се генериран в МОН в деня на изпита и е единен за цялата страна, съдържа 50 въпроса с време за решаване 70 минути. За всеки въпрос има три варианта за отговори, от които само един е верен и носи една точка. Максималният резултат е 50 точки, а  минималният за допускане до следващия етап от конкурса е 30 точки, колкото е и прагът за матурите по БЕЛ и по предмет от профилиращата подготовка. Също като на държавен зрелостен изпит, на явяващите се бяха раздадени голям и малък плик. В стаята имаше и принтер, като пуснатият от МОН тест трябваше да се размножи точно в толкова екземпляра, колкото са полагащите изпита.

„Надявам се да сте максимално концентрирани и да дадете всичко от себе си“, обърна се към кандидатите М. Попов и им пожела успех.

Устните изпити с издържалите теста ще се провеждат в три отделни дни и са насрочени за 5, 6 и 7 март. Всеки от кандидатите трябва да представи концепцията, която е подготвил за развитие на съответната образователна институция. Заедно с нея на самия изпит те ще трябва да решат и два конкретни казуса. За да се избегне субективният елемент, в МОН са разработени повече от 150 подобни казуси, които ще се генерират на случаен принцип в деня на изпита. Всички те се базират на реални ситуации, които са се случвали в българските училища и при които е било нужно не формално прилагане на нормативната уредба, а лидерски подход. Членовете на комисията ще имат право да задават въпроси, но само относими към съдържанието на концепцията на кандидата, казусите и спецификата на длъжността.

От МОН са уверени, че новият тип конкурси измерва и умения за прилагане на нормативната уредба според спецификата на училището, индивидуалните потребности на учениците и работата с общността в съответното селище или квартал. Целта е и да се минимализира субективният подход и дори в училища, където има само един кандидат, да не се стига до избор, ако той не отговаря на всички условия.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


Подобни новини

1 Коментар

  1. Гошо Фиска

    Златанов, а кога ще пенсионираш Ася от Икономиката? Откога чакам конкурс там!Да не я държиш като Янка Такева до 80…

    Отговори

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *