Обикновено всяко поколение си изгражда репутация, след като започне да ходи и да говори. Най-новото поколение обаче вече има съмнителна слава, при това още преди да е опитало твърда храна.
На 1 януари официално се появи поколението „Бета” – наследниците на поколение „Алфа”. Макар наименованието да следва логиката на гръцката азбука, за някои млади родители и ученици то има не толкова научна, колкото неласкава конотация. В съвременния жаргон „Бета“ често се използва като синоним на слабост и пасивност (както и за тестова версия на даден продукт).
Произходът на „неудобното“ име
Виновникът за това наименование е социалният изследовател и демограф Марк МакКриндъл, който преди години въведе и термина поколение „Алфа”. Според него използването на гръцки букви има чисто систематичен и научен характер – без конкретно значение или подтекст.
„Самите термини нямат вградена семантика, но хората започнаха да ги натоварват с различни характеристики“, казва МакКриндъл, цитиран от The Wall Street Journal.
Във всяко начално и средно училище в САЩ може да се чуе как представителите на поколение „Алфа” използват „Бета“ като обида и „Сигма“ като комплимент – част от един по-широк и непрекъснато развиващ се жаргон, известен като „brain rot“, пише profit.bg.
От интернет жаргон до социална стигма
Всъщност терминът „Бета“ има дълбоки корени в онлайн културата. През последните две десетилетия, с формирането на т.нар. „manosphere“ (онлайн среда, свързана с мъжкото самоусъвършенстване и взаимоотношения), думата „Алфа“ започна да обозначава мъж с висок статус и привлекателен външен вид, докато „Бета“ стана синоним на слаб, пасивен и подчинен мъж, обяснява пред WSJ езиковият експерт Джон Кели, бивш редактор в Dictionary.com.
Това не е идеален старт за новото поколение. Например, поколението X стана известно като „поколението на мързеливците“ чак през 90-те години, когато техните представители бяха младежи, слушащи гръндж и рап по време на икономическа рецесия. Милениалите първоначално наричани поколение „Y“, в началото на 2000-те се сдобиха със славата на лекомислени млади хора, които харчат всичките си пари за авокадо тост. Днес поколението „Алфа” са известни като „iPad децата“ – израснали с екрани навсякъде във всяка минута – от масата за закуска през чакалнята пред лекарския кабинет до леглото.
Въпреки всичко, някои родители от новото поколение вярват, че ще успеят да преобърнат значението на „Бета“ и да му придадат положителен смисъл.
Те смятат, че възпитанието на децата им ще бъде оформено от изцяло нова ера на технологии, персонализация и свързаност.
Gen Beta се ражда в свят, в който изкуственият интелект набира все по-голяма сила, променяйки живота на хората по радикални начини.
На този фон се очаква „Бета” да бъдат още по-технологично напреднали от „Алфа”, като в същото време все повече млади родители често се обръщат към изкуствения интелект за отговори на всякакви въпроси – навик, който вероятно ще се превърне в стандарт за вземане на решения в бъдеще.
Ще се задържи ли името „Бета“?
Според МакКриндъл, в света на технологиите „Бета“ често се използва за най-новите версии на продукти, макар че не всички „Бета” версии оцеляват. Някои са само тестови, пълни с бъгове, а други изцяло отпадат.
В крайна сметка, опитите да се предскаже характерът на цяло поколение още в първите му месеци са безсмислени.
„Родителите не трябва да се притесняват прекалено за жаргонните асоциации на думата ”Бета“, казва езиковият експерт Джон Кели. „Терминът може и да има някаква социална валидност сега, но не е масово разпространен като например „загубеняк” (loser)“.
В крайна сметка, поколението ще получи истинското си име не от интернет жаргона, а от бъдещето, което ще създаде.
