Почина режисьорът на „Троя“ Волфганг Петерсен 

Изтъкнатият германски кинорежисьор Волфганг Петерсен, създател на филмите „Подводницата“, „Еър форс уан“ и „Перфектната буря“, е починал на 81-годишна възраст, съобщи днес за ДПА негов асистент. Творецът е починал от рак на панкреаса в петък в Лос Анжелос, заобиколен от семейството си.

Петерсен бе уважаван както в Германия, така и в Калифорния, където е работил със звезди като Клинт Ийстуд, Дъстин Хофман, Харисън Форд, Джодж Клуни, Брад Пит, Рене Русо, Глен Клоуз през своята продължила десетилетия кариера в киното.

Киноепосът „Подводницата“ (Das Boot), номиниран за „Оскар“ в шест категории, проправя пътя на германеца към Холивуд. Той се заселва със съпругата си Мария в Лос Анжелос през 1987 г. Следват фентази лентата „Приказка без край“ и научнофантастичният „Враг мой“, а политическият трилър „Под прицел“ (In the Line of Fire) с Клинт Ийстуд като агент от Сикрет сървис е касов хит през 1993 г.

После под режисурата на Петерсен излизат още няколко хита: „Зараза“ (Outbreak) с Дъстин Хофман „Еър форс уан“ с Харисън Форд, „Перфектната буря“ с Джордж Клуни и „Троя“ с Брад Пит.

Волфганг Петерсен е роден на 14 март 1941 г. в Емден, Германия, но израства в Хамбург. Абсолвент е на Германската филмова и телевизионна академия в Берлин. Петерсен оставя син Даниел и двама внуци – Мая и Жулиен.

„Това, което вероятно не трябваше да правя, е филмът „Посейдон“, казва той в интервю през 2016 г. „По това време бях на гребена на вълната… Не трябваше да го правя, защото просто не се получава така. В някакъв момент се проваляш.“

След това решава да си вземе 10-годишна пауза, преди да се завърне през 2016 г. с немската комедия „Vier gegen die Bank“.

Глен Клоуз, която участва заедно с Форд във филма на Петерсен „Еър Форс 1“, казва в изявление за АФП, че работата ѝ с германския режисьор „остава специален спомен за нея“.

„Въпреки че сценарият беше вълнуващ и напрегнат, си спомням многото смях, особено в сцените около огромната маса във Военната стая“, пише тя. „Споменът ми е за човек, изпълнен с радост от живота, който правеше това, което най-много обичаше да прави“, допълва Клоуз.

През 2000-те години Петерсен режисира Клуни в „Перфектната буря“ и Пит в „Троя“. Както в „Перфектната буря“, така и в „Подводницата“, режисьорът демонстрира увлечението си по снимките, свързани с водни пространства.

„Харесвам елемента на водата. Смятам, че водата е най-красивата, почти хипнотизираща стихия – и най-опасната“, казва той в интервю през 2000-та година.

През 2021 г., в разгара на пандемията от COVID-19, Петерсен планира режисьорски проект в Германия – любовна история за агент на КГБ и млада източногерманка, базирана на истински инцидент малко преди построяването на Берлинската стена. Проектът така и не се реализира.

Петерсен никога не е криел ентусиазма си към работата си в САЩ. Той обясняваше, че това вероятно се дължи на следвоенната епоха, когато германците са били толкова уморени и деморализирани от всичко, което се е случило по време на Втората световна война. За разлика от тях „тези американци на корабите им, добре нахранени и засмени, бяха спасение“, казва веднъж той. За него американците са „представители на един по-добър свят, богати, силни и приятелски настроени“.

Малко преди 80-ия си рожден ден миналата година Петерсен заяви пред dpa, че иска да „преплува тази кръгла годишнина съвсем небрежно“, като се пошегува, че неглижира пенсионирането и вероятно ще работи и на 100 години, ако може.

Той сподели, че не е от хората, които живеят в миналото: „Моят поглед е напред. Рядко гледам филмите, които съм направил. Но „Подводницата“ очевидно беше големият поврат в живота и в кариерата ми.“

„Толкова много режисьори имат един-единствен филм“, казва той в по-късно интервю. „Това е филмът, който промени всичко за мен и за който хората ще говорят винаги. Аз съм късметлия, че имам в историята си този филм.“ 

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *