Максималната разрешена скорост за движение по магистралата да стане 130 км/ч, а по скоростните пътища 110 км/ч. Това са само част от предложенията за поправки в Закона за движение по пътищата. То е изпратено от Министерския съвет до Народното събрание. В текстовете вече е въведено и понятието средна скорост.
По законовите промени работи основно Министерството на вътрешните работи, като намеренията са за по-малко жертви на пътя. Заради това идва и идеята за по-ниска скорост по скоростните пътища и магистралите. За да може да се следи за това, ще се въведе и отчитането на средната скорост.
Две камери ще са поставени през няколко километра, и независимо с колко минем покрай тях, ще отчитат как сме шофирали през целия участък. Преди предложението да стане факт е необходимо то да мине през седем комисии в парламента и през гласуване от всички депутати.
68 страници – в толкова се побират предложенията, изпратени от „Дондуков“ 1 към депутатите. Сред тях е и намаляване на скоростта по магистралите.
„Надяваме се тези 10 километра да бъдат ефективни. В много от случаите на пътнотранспортни произшествия причината е високата и несъобразена скорост. Ние отчитаме тези показатели, като това е мярката, която ще приложим на този етап“, коментира директорът на Главна дирекция „Национална полиция“ Атанас Илков.
Вълко и Васил са професионални шофьори и пътуват често в Европа. Те разказват, че ако някой е решил да кара с превишена скорост, то той няма да се съобрази с никакви изменения в закона.
От държавите членки на Европейския съюз, само в България скоростта е 140 км/ч. Екип на NOVA направи груба сметка как ще се промени пътуването от София до Бургас, след като предложението бъде прието. Ако приемем, че взимаме разстоянието от 366 км с постоянна скорост от 140 км/ч, пристигаме за 2 и 37 минути. Ако вземем същото разстояние, но със 130 км/ч, разликата е само 12 минути.
„Не, не смятам, че тези 10 километра ще доведат до по-малка концентрация на пътнотранспортни произшествия на територията на магистралите. За мен по-голям проблем е инфраструктурата и маркировката“, обясни Мариела Кирова от Сдружение „SOS ПТП“.
Сред предложенията е и идеята камерите на Агенция „Пътна инфраструктура“ да засичат средната скорост. По този начин устройствата, освен статистика, ще улавят и шофьорите, които са се движили с над ограничението в определен участък. Предстои системата да бъде надградена и сертифицирана. А първите глоби ще се появят през октомври.
„Карта показва стационарните точки, те са 295, и дава възможност всеки едни участък да мери средна скорост“, обясни директорът на Националното тол управление Георги Темелков.
В текстовете има идея шофьорски книжки да получават и 17-годишните, но с условие. През първата година да бъдат с придружител, докато шофират. „Не би било сериозно водач с една-две години опит да влезе в ролята на придружител на нов шофьор. Не виждам на практика как ще се случи“, коментира още Кирова.