Председателят на Клуба на строителите ветерани в Благоевград инж. Ал. Сливков:20 г. никой няма смелост да заяви, че трасе през Кресненското дефиле не е автомагистрала, нито дори скоростен път

Напоследък бивши директори на Агенция „Пътища” станаха много активни, защото ще им се развали далаверата, в течение съм как са си тръгвали от строителни обекти в Пиринско хора с доста пълни чантички

Трасето на АМ „Струма“ в участъка на Кресненското дефиле, предложено от Изпълнителна агенция „Пътища”, не е магистрала, даже не е скоростен път, в това е категоричен бившият шеф на Пътното в Благоевград инж. Александър Сливков. Кариерата му на пътен инженер е минала през всички стъпала в Областно пътно управление – от проектант-консултант, през шеф на лаборатории, технически ръководител на група и екип, началник-отдел до изпълнителен директор. Позицията му по най-коментираната и проблемна отсечка на АМ „Струма“ като специалист с огромен опит е, че е абсурдно тя да мине с едното си платно по трасето на съществуващата отсечка от главен път Е-79 през Кресненското дефиле, а зад мнението му застават  колегите му от Клуба на строителите ветерани в Благоевград, чийто председател е. Сигналът официално е адресиран до министъра на МРРБ и до областния управител Валери Сарандев.

„Време е да спрат спекулациите, че изнасянето на магистралата източно от Кресна ще оскъпи проекта повече от 2 пъти“, заяви инж. Сливков пред „Струма“ и обясни: „В момента управляващите продължават да поддържат тезата, че Лот 3.2 на АМ „Струма” ще минава с дясното си платно по съществуващия път през Кресненското дефиле, а напоследък се заговори и за изграждане на обходен път на гр. Кресна с дължина около 5,45 км. Стойността на този обходен път, включващ премостване на две реки, изграждане на два тунела плюс реконструкция на съществуващия път ще е на цената на изграждане на ново платно (а може и по- скъпо) в близост до предвиденото засега платно на тип магистрала от Кресна до Симитли. И никой няма смелостта да каже на обществото, че това не е автомагистрала! Кой ще носи отговорност, ако заради този участък Европейската комисия задължи България да възстанови изхарчените до момента средства, които са стотици милиони евро, защото това са европейски пари?!“, пита специалистът, който даде интервю за вестник „Струма” по горещата тема.

Инж. Сливков, през 2016 г. Вие единствен напуснахте демонстративно дискусия по темата за трасето на АМ „Струма“ , която се състоя в Благоевград  с участието на тогавашния министър Лиляна Павлова, кметове от региона и областното ръковоство. Защо до момента нито има промяна в проекта, нито се започва строителство в тази отсечка?

-Напуснах, защото това, което се предложи, бе пародия! Още когато бях шеф на Пътното през 2002-2003 г., се разглеждаха вариантите на АМ „Струма“ и аз не приех тя да се разкъсва, затова ходих в Агенцията по пътищата и заявих становището си, че е глупаво да се предлага вариант за изграждане на еднопосочен път с едно платно от левия бряг на р. Струма и частично ремонтиране на сега съществуващия път през дефилето. Тогава италианската фирма „СПЕА“ предлагаше варианта, по който отдавна трябваше да е готова АМ „Струма“, като мине в подножието на Пирин и да излезе между Градешница и Кресна. По тоя начин съществуващият път оставаше и щеше да се направи нормална автомагистрала с минимална скорост 120 км/ч. През декември 2016 г. на срещата с министър Павлова очаквах да чуя мнението на специалистите по предлаганите 4 варианта за трасето, но вместо това ни бе предложен един, и то най-глупавият. Обяснението, че се предвиждат достатъчно пътни връзки и съоръжения за всички населени места – и малките, и големите, е несъстоятелно, защото в този участък няма никакви населени места. Говори се за запазване на поминъка на населението, сякаш ще се строи търговска улица, а не скоростна магистрала, и се изтъкна, че построяването на цялата АМ „Струма“ по левия бряг на р. Струма щяло да струва двойно повече, което не отговаря на истината. Преди няколко дни минах през дефилето и по цялото протежение има ограничение от 50 км/ч. Няма нито едно място за изпреварване и ако се появи кола, която не може да вдигне повече от 30 км/ч, всички карат с тази скорост. Колоната и на отиване, и на връщане беше огромна. А за обход на Кресна се говореше още когато аз бях шеф на Пътното, защото там стават много катастрофи с жертви.

Защо вече 20 г. всички управляващи се придържат към варианта на магистралата през Кресненското дефиле, определен от Вас като пародиен?

-Заради парите.

Смятате, че другият вариант ще е по-скъп ли?

-Повече ще може да се открадне. В течение съм как са си тръгвали от строителни обекти в нашия окръг хора с доста пълни чантички. През 2001 г. р. Места щеше да отнесе пътя преди Гоце Делчев. Тогава кметът ангажира всички и укрепихме пътя само за 10 000 лв. Ако не бяхме го направили, там щяха да се похарчат милиони. Като директор бях започнал изследване на подпорните стени, за да се подменят ерозиралите участъци и да не паднат целите съоръжения. Следващият директор отмени тази моя заповед, а година по-късно подпорната стена над с. Градево се срути. Новата стена струваше над 1 млн лв., а този разход можеше да се предотврати. Погледнете мостовете, същата история!

Жителите на община Благоевград сериозно страдат от затварянето на моста над р. Струма при с. Покровник , смятате ли, че можеше да се намери друго решение освен строителството на ново съоръжение, което ще отнеме около 2 г.?

-Решението е да се спре добива на инертни материали под мостовете. Има си закон, който го забранява това да се прави на 2 км от мостово съоръжение. Освен това задължително трябва да се направят прагове и да се почиства радието, където тече водата. Преди няколко години най- добронамерено дадох на сегашния шеф на Пътното в Благоевград снимка на моста към границата при с. Зелен дол. Той виси на пилоти и огромни дървета са се вклинили в тях. Има отравяне, което се вижда с просто око, и това е заради изчерпването на инертни материали, при това без да се правят стабилни прагове. Наскоро приятел ми се обади, че мостът между селата Хаджидимово и Блатска също е подкопан с 4-5 м заради трите пресевни, които се направиха там.

Да се върнем на темата за АМ „Струма“ в района на Кресненското дефиле.

-Там не може да е магистрала, първо, защото за магистрала не се допуска пресичане на едно ниво, т.е. да има кръстовище. Абсурдно е такъв вариант да се предпочете и съм възмутен от толкова недържавническо мислене по въпрос, засягащ много хора! Харчат се парите за леките участъци, а трябва да се започне от най-трудния. Останалото може да се направи и от фирми, които не са чак толкова специализирани като италианската, с чието строителство съм добре запознат, тъй като преди години работих в Мароко. През ноември няма нищо, а през април огромен пътен възел с мостовете, с всичко, е готово и зелено. Но да оставим това, за Лот 3.2 на АМ „Струма“ се предлага нещо, което е извън всякакви норми и никой в Европа никога няма да одобри , а след шума, който се вдигна, се добавя като компромис и обход на гр. Кресна! А когато се правят две платна едновременно, организацията на движение, временното строителство – насипи и изкопи, се припокриват. Направил съм подробна разработка, но никой не иска да слуша. Нещо повече, от София ме агитираха да не ходя на обсъжданията на магистралата, които се проведоха по онова време в Симитли и Кресна, за да не взема отношение. Естествено, аз присъствах, но не се наложи да се изказвам, защото хората бяха достатъчно активни.

На този етап могат ли да се направят промени в трасето, за които Вие агитирате и алармирате?

-Всичко може! Многократно съм повтарял, че никога няма да стане вариантът през дефилето да мине магистрала. Там и сега, като падне един камък, опашките стават по 5-6 км. Трябва здрав разум и да спрат да говорят тези, които нищо не разбират!

Кого имате предвид?

-Напоследък станаха много активни бивши директори на Агенция „Пътища” по митинги и къде ли не, защото ще им се развали далаверата. Спешно трябва да се преразгледа проектът и да се удължи на първо време срокът на ОВОС. Знам, че нещата няма да станат за ден-два и колко е трудно, но напълно възможно. Да се обяви международен конкурс и в кратки срокове да се възложи и да се приключи цялата драма! Китайците неслучайно купиха пристанището в Пирея, македонците пускат магистралата си към Гърция, а ние какво правим – губим!

Записа ДИМИТРИНА АСЕНОВА

loading...


Подобни новини

1 Коментар

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *