
Съветниците избраха Сп. Грозданов за вр.и.д. управител на дружеството с над 150 000 лв. задължения „Дупницатранс“
„Позор е да има училища не само на територията на Дупница, но в цялата страна, постигащи резултат от „Слаб” /2.16/ на матурите“, това в прав текст заяви председателят на ОбС – Дупница Костадин Костадинов по време на вчерашната сесия.



Заседанието на местния парламент започна с внасяне на 4 извънредни точки в дневния ред, като две от тях касаят европейски програми в областта на образованието и са свързани с партньорство с РУО – Кюстендил и десегрегация в училища.
„Колеги, моля за внимание, темата е достатъчно важна“, започна същинската част на заседанието председателят на ОбС Костадин Костадинов, а разгледаният въпрос касаеше одобрение на споразумение за партньорство между община Дупница и Бобов дол във връзка с подготовка на проектно предложение и дейности за осигуряване на подходящи условия за развитието на бизнеса и инвестициите на територията на двете общини.
„Ще търсим и поне четирима партньори от местния бизнес, които да бъдат ангажирани. Това е едно от условията за изготвянето на проектните предложения. Заявявам, че се конкурираме с община Кюстендил, където става въпрос за обособяване на икономическа зона изцяло върху държавни терени. Ние имаме едно малко предимство, че нашите имоти са изцяло общински и може поне в началото да се разпореждаме с това“, обясни кметът Първан Дангов, а малко по-късно предложението бе прието с 25 гласа „за“ и един „въздържал се“.


Изключително важна бе точката за образованието и по-конкретно сегрегацията, тоест, концентрация на ученици от уязвимите групи в дадено училище. По отношение на това К. Костадинов коментира, че в Дупница има 100% сегрегирано училище и това е ОУ „Христаки Павлович“, а няколко, особено СУ-та /средни училища/, са в процес на сегрегация „Едно от тях е училището по транспорт /б.р. Професионалата гимназия по транспорт/, което тази година подобри своя резултат и това го казвам в кавички. Миналата или по-миналата година оценката от матурата беше две, двадесет и нещо. Тази година са „по- добре“ – 2.16. Явили са се 7 ученици, вероятно единият е имал „Среден” /3/, или малко под три. И макар че го казвам с шеговит тон, няма нищо смешно. Това е позор. С пет букви трябва да се напише – ПОЗОР. Позор е, че има такива училища на територията на община Дупница и въобще в България“, заяви председателят на ОбС и допълни, че е проверил националната класация на училища според резултатите /успеваемостта/ на държавните зрелостни изпити. Гимназията по транспорт е на едно от последните места, като след нея са училища, в които има явили се по 5-има зрелостници и всички са с двойки. Що се касае за проекта за десегрегация К. Костадинов коментира, че той е на стойност 250-260 хил. лв, и заяви: Скромното ми мнение е, че като всички други проекти за десегрегация, ще се разделят едни пари във все по-набъбващите финанси на училища /не само в Дупница, в цялата страна/, обаче резултатът пак ще бъде 2.16“, прогнозира председателят на ОбС и отвори скоба, за да поздрави СЕУ/Средно езиково училище/ „Паисий Хилендарския“, което е заело 30-то място в класацията, какъвто резултат К. Костадинов призна, че не помни поне в последните 10 години.
„Но в училището по транспорт, Механотехникума положението е тежко и драматично“, каза в заключение по тази тема председателят и подчерта, че ще поднови призива си към комисията по образование да се събира, ако трябва всеки ден от 8 до 17 часа, но да измисли нещо.
Сред най-дебатираните въпроси бе този за състоянието на дружество „Дупницатранс“, което е ангажирано с градския транспорт, събира таксите от автогарата, а по думите на К. Костадинов е с натрупани задължения в размер на 150 хил. лв. От изказването на съветника Станислав Страшимиров стана ясно, че дружеството е създадено по проект, като са минали изискуемите 5 години за т.нар. устойчивост, или с други думи, общината вече няма ангажимент към „Дупницатранс“, още повече че не се очаква да бъде генерирана печалба, а напротив, задълженията да се увеличават. „Въпросът е защо сега, вместо да започнем процедура по ликвидация, ние освобождаваме стария управител и избираме нов, като следва да плащаме повече от 25 хил. лв. годишно за управител? Има ли дружеството счетоводител, откога и колко му се заплаща? Защо трябва да правим всички тези разходи, при положение че автобусите на фирмата са постоянно празни?”, зададе конкретни въпроси Ст. Страшимиров и подчерта, че ако дружеството го няма, то таксите от ползването на автогарата ще постъпват директно в общината.
Думата взе К. Костадинов, който потвърди, че дружеството е било създадено преди повече от 5 години, като проектът е включвал асфалтиране на улици и закупуване на автобуси. Управителят на дружеството Георги Зарев на няколко пъти подавал оставка, после я оттеглял, като последния път К. Костадинов го помолил да изчака. Също така председателят на ОбС е изискал становище от ресорния зам. кмет Бойко Христов дали да се продължи дейността на „Дупницатранс“, или да се пристъпи към ликвидация и автобусите да станат собственост на общината.
„Първоначално г-н Христов беше на мнение да пристъпим към ликвидация, впоследствие след внимателно проучване на нещата каза, че ще бъде трудно общината да извади лиценз. По-добре дружеството да остане. Това е малко като от единия джоб в другия и въпросът е малко спорен. Към днешна дата мога да кажа, че на следващата сесия, която ще бъде на 17.07., ще се разглеждат задълженията на дружествата. Конкретно „Дупницатранс“ има задължения към 150 хил., но тези задължения са само към община Дупница и това е от наема, който от дружеството трябва да плащат на общината за наема на автогарата“, обясни К. Костадинов и акцентира, че оттук нататък на дружеството ще бъде осъществяван строг мониторинг, а то може да генерира печалба. Една от идеите е автобуси да бъдат преоборудвани и да покриват междуградски линии. Също така вместо да се наемат рейсове, например до морето за участие на певчески групи към читалището, то това да се осъществява чрез транспорт на „Дупницатранс“.
Отношение взе и кметът Дангов, който коментира, че в момента на автогарата имало 4-има служители, които, по думите му, не знаели какво правят, но ако бъдат освободени, щели да търсят обезщетения.
„Искам да кажа, че само от транспорт сме спестили на общината 60 хил. лв., защото преди това превозът например на ученици се осъществяваше от частни фирми“, аргументира се кметът.
В крайна сметка за временно изпълняващ длъжността управител на дружеството бе избран Спас Грозданов, който има 20 години опит в областта на автотранспорта.
А иначе и тази сесия не мина без искри и препирни. Главни действащи лица бяха председателят на ОбС и съветникът от ГЕРБ Емил Гущеров. К. Костадинов направи забележка на местния парламентарист, че, вземайки думата, говори прекалено дълго и не се съобразява с регламентираното време
„А вие като вземете да говорите, не виждам някъде да свети и си говорите по колкото време искате. За следващата сесия съм се наканил да взема един хронометър от спортните деятели и да ви засичам времето. Ние тука сме дошли на дебат и да водим диалог за по- доброто на Дупница. И вие тук да ме ограничите с някакъв правилник за 2, 3, 5 думи, казани повече”, репликира Е. Гущеров, а К. Костадинов обяви, че му отнема думата.
СВЕТЛА ИВАНОВА