Дамяна Грънчарова е преподавател по химия и физика на български, френски и английски език в ЕГ „Акад. Л. Стоянов“ – Благоевград. През годините нейни ученици завоюват редица призови места в международни на национални състезания, форуми, а самата тя не спира да се развива, надгражда професионалните си компетентности и се утвърждава като изключително иновативен и креативен педагог.
В тазгодишното девето издание на конкурса на в. „Струма” „Любим учител“ Д. Грънчарова се нареди на трето място, като е лидер в онлайн гласуването.
- Г-жо Грънчарова, отново сте сред призьорите в конкурса на вестник „Струма” „Любим учител”. Имате най-голям вот, тоест за Вас са гласували най-много настоящи, бивши ученици, вероятно и родители.
- Изключително щастлива съм от този факт. Благодаря на всички, които са гласували и вярват в мен. Бих искала да посветя тази награда на учителите будители, които ни напуснаха преждевременно тази година, но ни предадоха, заразиха със своя личен пример, професионална отдаденост и ние ще продължим да следваме техния пример, да вдъхновяваме!
- Вие сте специалист и по природни науки, и по чужди езици. Как се постига подобна рядко срещана „симбиоза” и професионална квалификация?
- Постига се с много труд. Имам бакалавърска степен по „Педагогика на обучението по химия и физика” и след това надграждане на два езика – френски и английска филология. Опитвам се да ги съчетавам, за да бъде по-ползотворно и ефективно преподаването ми в Езикова гимназия.
- Химията или физиката е по-лесна за учениците, или и двата предмета са им еднакво трудни?
- Аз също се опитвам да разбера физиката или химията е по-приятна за децата, но нямам категоричен отговор на този въпрос. И двата предмета са интересни, различни сами по себе си и със същността, която носят.
- Как преподавате онлайн – повече обяснения, презентации ли са нужни? Знам, че преди време бяхте превърнали кухнята си в домашна лаборатория.
- Все още кухнята ми е домашна лаборатория. Добре че не изхвърилих нещата, които бях подготвил преди почти две години и сега отново намират приложение. И химията, и физиката се преподават още по-лесно онлайн, тъй като има изключително много електронни ресурси от симулации, с които учениците да правят в реално време опити. Могат да се използват обяснения, показани по различен начин.
- Тоест обучението в електронна среда има и положителни страни.
- Така е. Напълно съм съгласна, че използването на информационните технологии, интегрирането им в предметите физика, химия, било то и чужд език, допълнително помага на нас да представим материала по един по-вълнуващ и завладяващ начин за учениците.
- А как успявате да мотивирате учениците?
- Мисля, че това не е точно въпрос към мен. Може би трябва да попитате самите ученици.
- Вие самата как решихте да станете учител? И кой от двата предмета Ви е по-интересен?
- След 7 клас постъпих в паралелка с интензивно изучаване на билогия и химия, но не ми е било детска мечта да стана учител. По стечение на обстоятелствата записах „Педагогика на обучението по химия и физика“. Карайки предипломната практика, установих, че ми е изключително приятно, интересно и вълнуващо да излизам всеки път като на сцена пред децата и да им преподавам. А иначе и двата предмета са ми интересни. Всеки път търся нов начин за преподаване, било с интегриране на други предмети, вкарване на исторически модели, изследователски подход при физиката за решаване на различни проблеми. Химията пък, от своя страна, има други аспекти и се набляга по различен начин.
- Интересно ми е, при положение че сте утвърден учител с толкова опит, подготвяте ли си предварително уроците?
- Всеки ден и за всеки час. И винаги откривам някоя нова идея, която да може да се реализира по химия или физика.
- Предстои да завършите докторантура. Какво Ви накара, мотивира да преприемете тази стъпка?
- След 3 години труд, участия в различни конференции, преди всичко международни, публикуване на статии с импакт фактор в Scopus и Web of Science /б.р. световната база данни/, следващата седмица ми предстои вътрешна защита. Реших да продължа да уча и да следвам докторантура, защото смятам, че постигнатото никога няма да ми е достатъчно. Все още има много неизследвани области, материал по физика и химия и стремежът ми е да продължавам да уча през целия си живот. Това допълнително ме вдъхновява и ми дава самочувствието да бъда един добър професионалист.
- Как се постига природна грамотност, каква е и темата на дисертацията Ви?
- Има много варианти за постигане на природната грамотност. Това, което успях да направя, е, един подробен анализ по темата. Френският и английският език ми помогнаха „да стъпя” върху най-съвременните медоди, използвани в световен мащаб. Един от тях е интегрираният, най-вече с информационните технологии. При определени уроци може да се „вмъква” и историческият аспект, и изследователският. Това са всъщност и трите подхода, които напълно могат да изградят природо-научна картина за младото поколение и да формират ключови компететности.
- Мислите ли и за докторантура по химия?
- Наред с работата ми с учениците в ЕГ и студенти, съм правила и обучения на учители. Така че ще продължа да се развивам, не изключвам възможността и за докторантура по химия.
- Говорейки за учене през целия живот, Вие не спирате да надграждате, доколкото си спомням последно, това лято бяхте на обучение в Испания. Освен това сте национален победител в категория “СТЕМ посланик по математика”.
- Да. Действително последното ми /засега/ обучение бе в Испания. Там отново ни се представиха методи за формиране на научна грамотност. Беше изключително приятно и интересно да се срещнем колеги от цяла Европа и да обменим опит, идеи. Наградата за СТЕМ посланик бе свързана с възможност за двуседмично обучение в университета в Питсбърг /Америка/. За съжаление Ковид обстановката не позволи това да се реализира, но съм била на обучения във Франция, Русия, Гърция…
- Не е ли малко необичайно – ЕГ е профилирано училище в областта на чуждоезиковото обучение, а имате многобройни успехи и в СТЕМ науките?!
- Това не е случайно, защото всички, които работят в ЕГ „Акад. Л. Стоянов” – Благоевград, са изключителни професионалисти. По този начин ние съчетаваме в едно обучението по чужд език и природни науки. Ежегодно обменяме добри практики от обученията си в Европа и не само и по този начин работим като един екип. Искам да благодаря на ръководството на Езикова гимназия, че ни дава възможност и да се развиваме, и да бъдем максимално подготвени и полезни за обучението на децата. Изключително ми е приятно, че имам шанса да работя в училището, което е в топ 20 с най-високи образователни резултати в страната и учениците имат възможност да изучават предмети на съответните чужди езици.
- И на финала: какво Ви носи най-голямо удовлетворение в работата?
- Когато учениците ми задават въпроси и се интересуват. Когато срещу себе си виждам млади хора, искащи да научат, да разберат, било то по физика или химия.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
loading...