Преподавателката по химия и физика в ЕГ – Благоевград Д. Грънчарова, призьор в конкурса на в. „Струма” „Любим учител“: Стремежът ми е да уча през целия си живот, а най-голямото ми удовлетворение е, когато учениците ми задават въпроси и се интересуват, искат да научат, да разберат

Дамяна Грънчарова е преподавател по химия и физика на български, френски и английски език в ЕГ „Акад. Л. Стоянов“ – Благоевград. През годините нейни ученици завоюват редица призови места в международни на национални състезания, форуми, а самата тя не спира да се развива, надгражда професионалните си компетентности и се утвърждава като изключително иновативен и креативен педагог.

В тазгодишното девето издание на конкурса на в. „Струма” „Любим учител“ Д. Грънчарова се нареди на трето място, като е лидер в онлайн гласуването.    


Учителката по време на обучението си в Испания, участието в международна конференция и с отбора на ЕГ , който единствен от Югозападна България участва в най-големия международен технологичен хекатон в света – НАСА “Space Apps Challenge 2021”

Моменти от онлайн обучението по физика и домашната лаборатория на учителката

 Д. Грънчарова при получаване на националната наградата “СТЕМ посланик по математика” заедно с учениците Д. Стоянова и К. Пешева, завоювали първи места в категориите “СТЕМ спорт” и “СТЕМ изкуство”.
  • Г-жо Грънчарова, отново сте сред призьорите в конкурса на вестник „Струма” „Любим учител”. Имате най-голям вот, тоест за Вас са гласували най-много настоящи, бивши ученици, вероятно и родители.
  • Изключително щастлива съм от този факт. Благодаря на всички, които са гласували и вярват в мен. Бих искала да посветя тази награда на учителите будители, които ни напуснаха преждевременно тази година, но ни предадоха, заразиха със своя личен пример, професионална отдаденост и ние ще продължим да следваме техния пример, да вдъхновяваме! 
  • Вие сте специалист и по природни науки, и по чужди езици. Как се постига подобна рядко срещана „симбиоза” и професионална  квалификация?
  • Постига се с много труд. Имам бакалавърска степен по „Педагогика на обучението по химия и физика” и след това надграждане на два езика – френски и английска филология. Опитвам се да ги съчетавам, за да бъде по-ползотворно и ефективно преподаването ми в Езикова гимназия.
  • Химията или физиката е по-лесна за учениците, или и двата предмета са им еднакво трудни?
  • Аз също се опитвам да разбера физиката или химията е по-приятна за децата, но нямам категоричен отговор на този въпрос. И  двата предмета са интересни, различни сами по себе си и със същността, която носят.
  • Как  преподавате онлайн – повече обяснения,  презентации ли са нужни? Знам, че преди време бяхте превърнали кухнята си в домашна лаборатория.
  • Все още кухнята ми е домашна лаборатория. Добре че не изхвърилих нещата, които бях подготвил преди  почти две години и сега отново намират приложение. И химията, и физиката се преподават още по-лесно онлайн, тъй като има изключително много електронни ресурси от симулации, с които учениците да правят в реално време опити. Могат да се използват обяснения, показани по различен начин.
  • Тоест обучението в електронна среда има и положителни страни.
  • Така е. Напълно съм съгласна, че използването на информационните технологии, интегрирането им в предметите физика, химия, било то и чужд език, допълнително помага на нас да представим материала по един по-вълнуващ и завладяващ начин за учениците.
  • А как успявате да мотивирате учениците?
  • Мисля, че това не е точно въпрос към мен. Може би трябва да попитате самите ученици.
  • Вие самата как решихте да станете учител? И кой от двата предмета Ви е по-интересен?
  • След 7 клас постъпих в паралелка с интензивно изучаване на билогия и химия, но не ми е било детска мечта да стана учител. По стечение на обстоятелствата записах „Педагогика на обучението по химия и физика“. Карайки предипломната практика, установих, че ми е изключително приятно, интересно и вълнуващо да излизам всеки път като на сцена пред децата и да им преподавам. А иначе и двата предмета са ми интересни. Всеки път търся нов начин за преподаване, било с интегриране на други предмети, вкарване на исторически модели, изследователски подход при физиката за решаване на различни проблеми. Химията пък, от своя страна, има други аспекти и се набляга по различен начин.
  • Интересно ми е, при положение че сте утвърден учител с толкова опит, подготвяте ли си предварително уроците?
  • Всеки ден и за всеки час. И винаги откривам някоя нова идея, която да може да се реализира по химия или физика.
  • Предстои  да завършите докторантура. Какво Ви накара, мотивира да преприемете тази стъпка?
  • След 3 години труд, участия в различни  конференции, преди всичко международни, публикуване на статии с импакт фактор в Scopus и Web of Science /б.р. световната база данни/, следващата седмица ми предстои вътрешна защита. Реших да продължа да уча и да следвам докторантура, защото смятам, че постигнатото никога няма да ми е достатъчно. Все още има много неизследвани области, материал по физика и химия и стремежът ми е да продължавам да уча през целия си живот. Това допълнително ме вдъхновява и ми дава самочувствието да бъда един добър професионалист.
  •  Как се постига природна грамотност, каква е и темата на дисертацията Ви?
  • Има много варианти за постигане на природната грамотност. Това, което успях да направя, е, един подробен анализ по темата. Френският и английският език ми помогнаха „да стъпя” върху най-съвременните медоди, използвани в световен мащаб. Един от тях е интегрираният, най-вече с информационните технологии. При определени уроци може да се „вмъква” и историческият аспект, и изследователският. Това са всъщност и трите подхода, които напълно могат да изградят природо-научна картина за младото поколение и да формират ключови компететности.
  • Мислите ли и за докторантура по химия?
  • Наред с работата ми с учениците в ЕГ и студенти, съм правила и обучения на учители. Така че ще продължа да се развивам, не изключвам  възможността и за докторантура по химия.       
  • Говорейки за учене през целия живот, Вие не спирате да надграждате, доколкото си спомням последно, това лято бяхте на обучение в Испания. Освен това сте национален победител в категория “СТЕМ посланик по математика”.
  • Да. Действително последното ми /засега/ обучение бе в Испания. Там отново ни се представиха методи за формиране на научна грамотност. Беше изключително приятно и интересно да се срещнем колеги от цяла Европа и да обменим опит, идеи. Наградата за СТЕМ посланик бе свързана с възможност за двуседмично обучение в университета в Питсбърг /Америка/. За съжаление Ковид обстановката не позволи това да се реализира, но съм била на обучения във Франция, Русия, Гърция…
  • Не е ли малко необичайно – ЕГ е профилирано училище в областта на чуждоезиковото обучение, а имате многобройни успехи и в СТЕМ науките?!
  • Това не е случайно, защото всички, които работят в ЕГ „Акад. Л. Стоянов” – Благоевград, са изключителни професионалисти. По този начин ние съчетаваме в едно обучението по чужд език и природни науки. Ежегодно обменяме добри практики от обученията си в Европа и не само и по този начин работим като един екип. Искам да благодаря на ръководството на Езикова гимназия, че ни дава възможност и да се развиваме, и да бъдем максимално подготвени и полезни за обучението на децата. Изключително ми е приятно, че имам шанса да работя в училището, което е в топ 20 с най-високи образователни резултати в страната и учениците имат възможност да изучават предмети на съответните чужди езици.
  • И на финала: какво Ви носи най-голямо удовлетворение в работата?
  • Когато учениците ми задават въпроси и се интересуват.  Когато срещу себе си виждам млади хора, искащи да научат, да разберат, било то по физика или химия.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *