Над 100 учители от 5 училища – Професионалната гимназия по икономика, Благоевградската професионална гимназия, Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия, Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост и 5 СУ, излязоха на протест и се срещнаха с кмета на Благоевград с искане да бъде намален приемът на Езиковата и Матаматическата гимназия.
В общината държавен план-прием реализират 10 училища, от които три средни училища, 4 професионални гимназии и три профилирани гимназии. На обсъжданията, състояли се в заседателната зала на РУО, директорите, както и досега, предложиха 32 паралелки, като 17 от тях са за ЕГ, ПМГ и НХГ, а за другите седем училища остават 15 паралелки. На фона на това седмокласниците в областта са с 255 по-малко в сравнение с миналата година. С най-голям дефицит от 77 кандидат-гимназисти е именно община Благоевград. Предходните години паралелките се реализираха, като се разчиташе на 130 бъдещи осмокласници от други общини и области. В настоящата ситуация обаче никой не може да каже какво ще е движението на учениците, още повече че в много училища – в Сандански, Петрич, Банско… се пристъпва към редуциране на план-приема и борбата ще е за всеки един кандидат-гимназист.
При така направените изчисления и при най-оптимистичния вариант за привличането на 130 кандидат-гимназисти паралелките за община Благоевград трябва да са 29, т.е. с три по-малко. Напрежението бе продиктувано от факта, че ден преди срещата в РУО кметът Байкушев даде извънредна пресконференция, на която обяви, че ще се бори за запазването на всяка една паралелка във всяко едно училище. Малко по-късно управникът подписа или съгласува всички предложени 32 паралелки. Директорите на 7-те училища пък изпратиха становище до кмета, с копие до областния управител, началника на РУО, министъра на образованието, в което посочват, че запазвайки непроменен броя на паралелките в ЕГ, ПМГ и НХГ, община Благоевград подлага на риск приема в останалите училища.
Днес в 14:00 часа учителите се събраха пред сградата на театъра и влязоха в общината, за да поискат среща с М. Байкушев. Там бяха посрещнати от ресорния зам. кмет Боряна Шалявска. Тя обясни, че градоначалникът е на важно заседание и не може да излезе, като предложи тя да разговаря с учителите.
„Не, ние искаме среща с кмета. Ще чакаме колкото трябва!”, заявиха учителите, при което бяха поканени в зала „22 септември“.
30 минути по-късно дойде и М. Бакушев, който се ръкува поотделно с всеки един в залата и попита дали има някой, на когото да не е стиснал ръката.
Първа думата взе учителката по специални предмети в БПГ Катя Гълъбова.
„Идваме на базата на Вашето становище, с което предлагате 32 паралелки. Според справките, с които разполагаме, общо за община Благоевград седмокласниците са 638, или при пълняемемост от 26 ученици това са 26,5 паралелки. За да се реализрат 32 паралелки, трябват още 182-ма осмокласници, което няма как да се случи, тъй като за цялата област децата са по-малко с 255. Тоест ние не можем да вземем учениците на колегите от областта“, заяви К. Гълъбова, която изчисли, че със заявените по 6 паралелки, или 156 ученици за ЕГ и ПМГ, и 5 паралелки със 130 деца за НХГ, то трите профилирани гимназии „дърпат“ общо 442-ма ученици.
„Като извадим от 638 /б.р. броя на настоящите седмокласници/ 442, остават 196 кандидат-гимназисти. Това са седем паралелки и половина, които остават за четирите професионални гимназии и трите професионални паралелки, заявени от 5 СУ, 7 СУ и СУИЧЕ”, каза учителка и изтъкна, че ПГИ е със заявени 4 паралелки, ПГСАГ и БПГ с по три, ПГТЛП с две, или за общо предложените 15 паралелки учениците са 196. К. Гълъбова попита и къде, или по-точно как при подобно разпределение ще се постигне спуснатата от МОН целева стойност 58% от осмокласниците да бъдат обхванати от професионалното образование.
„Въпросът ми е каква е стратегията на община Благоевград за професионалното образование, защото до момента нищо такова няма“, заяви учителката, а думите й бяха посрещнати с аплодисменти.
„Кметът не предлага паралелки, а само съгласува предложенията на директорите. Решението е в МОН“, коментира М. Байкушев и заяви, че е кмет на община Благоевград, не на област Благоевград.
„Интересът на Благоевград е като регионален център да привличаме колкото се може повече учащи, работещи, живеещи тук хора. Такава е структурата на града и затова пренасянето на областните критерии автоматично към общината за мен не е безспорно“, подчерта управникът и разказа за цялата хронология на дискусията с план-приема.
М. Байкушев сподели и как началникът на РУО го е запознал с „цялата картина“, дефицитът от 77 кандидат- гимназисти на общинско ниво, ситуацията в областта. Показвайки справки с броя на учениците от 8 до 11 клас, кметът заяви, че всяка година от други населени места в община Благоевград трайно идвали по 120 осмокласници и 32-те паралелките били със средна пълняемост от 26.4 ученици.
„Сега в първи клас са записани 705, което са точно тези 77 деца, които сега липсват“, заяви кметът и продължи: „Значи ние в момента имаме един малък спад и от МОН искат да отрежем две паралелки, а аз им казвам да помислят за всякакви други варианти, но да се запазят паралелките на всички училища. Интересът на Благоевград е да се привличат деца от региона. И това се случва по естествен път, ние не може да спрем водата да тече към Благоевград“, категоричен бе Байкушев и разказа как е защитил тази си позиция и на среща с областния управител и началника на РУО, а във вторник са били на среща с министъра на образованието.
„Аргументът на г-н Златанов и аз не казвам, че не е основателен, че ако се запазят въпросните 32 паралелки, то наесен може да се стигне до закриване на професионални такива“, призна кметът, при което учителите заявиха: „Ние затова сме тук!“.
Управникът заяви и че не може да разбере точните измерения на този риск, тъй като областта се е обезкървявала, а 120-130 кандидат-гимназисти идвали всяка година в Благоевград.
Учители коментираха как всички училища в града, с изключение на профилираните гимназии, са пострадали от демографска криза. Така СУ-тата са паднали и реализират прием от по една паралелка, в Икономиката са с 4 паралелки, при 8 през годините, в ПГСАГ са се свили с три паралелки.
„Всяка година компромисите са за сметка на едни и същи училища. И всички знаем как се реализира приемът. Първо се пълнят профилираните гимназии, а ние чакаме допоследно“, заявиха учители и попитаха кмета защо е съгласувал прием от 17 паралелки за профилираните гимназии. М. Байкушев обясни, че не той взема решенията, функциите на кмета били само съгласувателни и ако от едната страна е професионалното образование, то от другата страна било желанието на родителите децата им да се обучават в профилираните гимназии. „Ако ви предложат по 10 паралелки, всичките ли ще съгласувате?“, постъпи въпрос към управника.
„Защо е цялото това мъчение. От гледна точка заетост на учителите ще бъде най-безкръвно да се намали по една паралелка в ЕГ и ПМГ“, каза учителката по френски в ПГИ Желязка Милкова, а М. Байкушев коментира, че е запознат с тези аргументи, които са били изложени на срещата в МОН.
Учителката по химия в ПГСАГ Василка Маркова, която е с 30 г. стаж, сподели как години наред работела на половин щат и вземала половин заплата. Тя коментира, че в ЕГ и ПМГ имало много лекторски часове и ако се редуцира по една паралелка, то нямало да се отрази в толкова голяма степен на заплащането и трудовата заетост в двете училища.
„Кое е по-логичното да се отчупи една хапка от голям хляб или трохичките от един залък?“, описаха нагледно ситуацията педагогически специалисти и подчертаха как през последните 20 години се закривали само професионални паралелки.
По време на срещата, продължила повече от час, се стигна до размяна на реплики между кмета и учителите, а самият М. Байкушев заяви: „От МОН са непреклонни, казаха, че ще се режат паралелки. Смятам, че професионалните трябва да са с предимство и да се запазят“.
На излизане учители коментираха, че не са доволни от срещата с управника, и декларираха, че няма да спрат дотук. Очаква се в началото на месец февруари министърът на образованието Кр. Вълчев да дойде в Благоевград, още повече че проведената във вторник среща в МОН също не е била продуктивна.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Чета и се питам: Каква е функцията на образователната система-да осигурява работа на учителите или да осигури адекватен учебен процес,според желанията на децата и родителите?;
Та в този ред на мисли,питам:
1. Какъв е максималният и минималния бал за прием в профилираните гимназии?
2. Как се провежда “ Адекватен учебен процес“ в клас от 29 ученици с бал от 480 и 140 ?
3.Ако се заложи минимален праг- Бал за прием-напр.-300? Дали ще си останат със по 6 паралелки,както преди 20години
4.Отговорете :Приемате ли предизвикателството!
Доколкото усещам, сте някой от протестиращите учители. Много сте напрегнати!!! Не съм от Вашите среди за да приемам предизвикателствата Ви. Ако обаче сте уважаващ себе си учител, мисля, че е добре да се предизвикате, преди да се изказвате публично, да се ограмотите.
Чета и се питам: Каква е функцията на образователната система – да осигурява работа на учителите или да осигури адекватен учебен процес според желанията на децата и родителите? Тези учители, барабар с техните организатори, удариха дъното… Дали благоевградчани искат те да обучават децата им???