
Сериозен спад в оборота си регистрират малките магазинчета в дните на бойкот на големите търговски вериги. Това показа вчера в Благоевград репортерска проверка на „Струма“. Четвъртият пореден национален протест срещу високите цени в големите вериги бе организиран вчера от Федерацията на потребителите в България, сдружение „За достъпна и качествена храна“, „Обединени пенсионерски съюзи“ , „Системата ни убива“ с категоричното убеждение, че ефект ще има.
„В дните на бойкот нашият оборот намалява. Клиентите ни са там, във веригите. И това се превръща в закономерност в четвъртъците, когато има обявен протест“, категорична бе Емилия Бостанджиева, служител в квартално магазинче, близо до площад „Македония“. „Ясно е, че този бойкот не е ефикасен – големите вериги вдигат оборота си, а малките сме на загуба“, обобщи тя.
„Нямаме работа, а би трябвало да се очаква обратното, нали. Ето, вафла на известна българска марка при нас струва 1 лв., а в една от веригите е 1,38 лв. на промоция“, показва конкретен артикул на щанда в магазина, в който работи, Фифи Иванова и повдига рамене в недоумение: „Заради бойкота днес за 8 часа работа няма да имам и 500 лв. оборот. Хората тичат да си пазаруват във веригите, защото се подлъгват по обявени промоции, но вижте, това кафе при нас е 7,80 лв. без промоция, същото го видях в брошура на верига на 12 лв. с промоция. Ще допълня само, че при нас това е постоянната му цена целогодишно. Аз съм за национален протест, но не по начина, по който се провежда, защото така се вижда, че няма смисъл. Ние в сферата на търговията знаем какви са доставните цени на хранителните продукти и тези на световния пазар и виждаме къде какви надценки се слагат“, коментира Фифи и веднага дава пример: „Преди малко приятелка ми донесе 1кг масло от производител за 12 лв., а немското във веригите гони 10 лв. за 250 г“.



„Промяна има и тя е, че в дните на национален бойкот при нас е много по- слабо пазаруването от обичайното“, потвърждава тенденцията Васил Влахов, управител на хранителен магазин в центъра на Благоевград, и коментира в отговор на въпросите на „Струма“: „Българите много обичаме да даваме примери с Европа, но в цяла Европа – Испания, Франция, Италия, Германия, държавата е регулирала нещата и големите вериги работят до петък. В събота и неделя почиват и в тези дни клиентите пазаруват от малките магазинчета, това за тях е глътка въздух. Хората са го преценили и са го направили, ние няма нужда да откриваме топлата вода. Те не са по- глупави от нас и държавата си е направила сметката искат ли да имат дребен бизнес и собствено производство, значи трябва да ги подкрепя. У нас малкото магазинче няма как да просперира, ако хората влизат в него само за един хляб или кисело мляко, а всичко останало пазаруват от веригите, където на няколко най-необходими продукта се слагат минимални надценки. Малките магазинчета са обречани на провал в рамките на 2-4-5 години, ако държавата не предприеме някаква стъпка, за да ги запази. Но да се говори за държавна регулация на цените е абсолютно погрешно, това няма как да стане. Доказали са го други цени, ако е могло да стане държавно регулиране на цените, са щели да го направят и Германия, и Франция, и останалите държави. Това е свободен пазар, за да паднат цените, трябва да има конкуренция. Ако нея я няма, държавата няма как да ги определи, защото пазарът и търсенето определят цената на една стока. А това с призивите за бойкот на веригите е търсене на популярност. Слушах ги да газват, че по 60 ст. били яйцата, няма такова нещо, най- големите са по 45 ст., и то се вдигнаха последните дни“, показа Васил Влахов.
На въпрос дали търговци начисляват необосновано високи надценки той е категоричен: „Ако искам да продавам сиренето например на 50 лв./кг, ще има ли кой да го купи?! При нас то е между 11 и 15 лв., но като се повтори няколко пъти, че цената била скочила на 25-30 лв., се наслагва напрежение у хората и недоволство, въпреки че не отговаря на истината. Пак ще повторя, пазарът определя търсенето. Друг е въпросът, че производителите продават продукцията си на различна цена на големите вериги и на нас, и фактически нямаме равен старт. Често във веригите намирам една стока на по-изгодни цени, отколкото тези, които ни предлагат дистрибуторите. Щом искат да им върви продукцията, смятам, че е редно да я предлагат на една цена на всички, а не с 30% по-скъпо на дребния бизнес“, заключи В. Влахов.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА
Малки магазинчета вече няма в ЕС. Само такива с фермерски продукти да останали, както и в турските квартали.