Продължителната зима и обилните дъждове отказват кандидат-шофьорите да се обучават, констатират собственици на автошколи в Кюстендил. „През зимния сезон има изключително малко кандидати. Повечето от хората предпочитат да се обучават през по-топлите месеци, когато условията на пътя са по-добри. Януари и февруари станаха най-слабите месеци за обучение. Повечето предпочитат лятото, а това на практика не дава възможност да усети курсистът, да опита по-сложните атмосферни условия – сняг, мъгла, дъжд. След това той на практика се явява неподготвен при първата зима след полагане на изпита и като нов водач”, заяви Йордан Петров, собственик на автошкола в Кюстендил. По думите му кандидат-шофьорите задължително трябва да се обучават и в тъмната част от денонощието, както и на автомагистрала.
„Моята дъщеря е на 17 години, ще навърши 18 през април. Искаше много да изкара курсовете, но аз не й позволих. Искам първо да видя как ще завърши училище и тогава. Сега изтърваваме зимния сезон, тя иска през лятото, но аз държа да я запиша другата зима. Доста разход си е едно обучение, едно 600 лева ще трябва да отделим. Смятам да й купя и кола. Семейството ни не разполага с втора, едва наскоро изплатихме заем от 6000 лева. Мисля да отделя още 3000 лева и държа да не е с автоматични скорости”, споделя Чавдар Тонев, който е земеделски производител.
През последните години автошколите в Кюстендил констатират и наплив на млади момичета да шофират. Съотношението жени/ мъже в някои фирми за категория В достига дори 70/30. При всички случаи става дума за девойки, които току-що са завършили училище или в най-крайния случай са студентки в първи курс.
„Преди беше почти като неписано правило момчетата, като навършат 18 години, да запишат шофьорски курс, сега това важи с пълна сила за момичетата”, споделя инструктор с 20-годишен стаж. Не са малко и тези, които искат да получат и документ за мотор. Те обаче тежат не по-малко от 180 кг и на практика красавици с тегло 45-50 кг няма как да ги управляват. За по- крехките има категория А1, под 600 кубика, но тя не дава право за управление на по-голяма част от моторите.
Данните сочат, че инцидентите, свързани с млади шофьори, често са причинени от загуба на контрол или превишаване на скоростта и е по-вероятно да се случат през нощта.
ГЕРГАНА ИВАНОВА