Доставчикът на ток „Синергон Енерджи“ остави насапунисани и неизмити колите в автомивката на гоцеделчевеца Мариян Шеринов след безпрецедентен натиск да плати два пъти една и съща сметка за електричество за близо 500 лв. и последвало принудително прекъсване.
Бизнесменът се принудил да внесе парите, впоследствие намерил старата фактура, от фирмата разбрали за гафа и се извинили, но отказали да му върнат сумата с аргумента, че ще я приспаднат от бъдещите му сметки за ток.
Огорчен и вбесен от случилото се, Шеринов потърси вестник „Струма“ и се зарече да съди енергийния доставчик.
Гоцеделчевецът Мариян Шеринов, който притежава автомивка, поиска думата в „Струма”, за да разкаже за сагата си с филма „Синергон Енерджи“ ЕООД, доставяща му електричество.
„Изключително възмутен съм от това, което се случи. Не знам дали сме правова държава и дали ние, българските граждани, които редовно си плащаме данъците и сметките, сме малцинство и сме подложени на някаква сегрегация, или онези, които с месеци и години нито вода, нито електричество, нито данъци и нищо не плащат. Явно законът за тези, които се опитват да го спазват и искат да живеят нормално според нормите, е особено суров, но за онези, дето не ги спазват, колкото повече го правят, толкова по-добре им става. Става дума за история, за която възнамерявам да търся своите права докрай, защото не мога да приема, че може да има подобен произвол.
На 15 февруари ми се обади служител на „Синергон Енерджи“ и ми съобщи, че имам неплатена фактура за септември месец, от което останах крайно учуден, тъй като изрядно съм внасял сумата от 498.56 лв. От своя страна, аз му отговорих, че съм платил, пък и едва ли автомивката ми щеше да работи до февруари 2017, ако не съм си платил сметката 6 месеца по-рано. Отговорът бе: „Ти на мен тия неща не ми ги разправяй!“ Всякакви опити да обясня, че има допусната грешка и тя не е моя, срещнаха пълен отпор и пак същия отговор – да не ги разправям аз тия неща. Така разговорът приключи, а аз потърсих фактурата, с която да удостоверя, че съм извършил плащането. Тогава, не мога да скрия, че бях доста афектиран, явно това ми попречи да намеря документа в архива на фирмата. След като не разполагах с необходимото писмено доказателство за своята изрядност, реших да отида да платя, в крайна сметка вината, че в момента нямам писмени доказателства за изрядността, си е моя. Освен това предпочетох по-малкото зло – да отида да платя, за да не ми спрат тока от фирмата доставчик, и така да блокират работата на автомивката ми, да се изложа пред клиентите и да търпя загуби. Също така не исках да изживея срама, че уж претендирам да съм изряден гражданин, пък не си плащам сметките. Както и да е, платих на 16 февруари, което е видно от фактурата, с която разполагам. Малко по-късно същия ден при преглед на документацията ми заедно със съпругата ми намерихме и фактурата за платената сметка за септември с извършено плащане на 18.10.2016 г. за внесени въпросните 498.56 лв.
Докато се чудех какво да направя, за да се свържа със „Синергон“, за да бъдат възстановени два пъти платените от мен пари, като гръм от ясно небе ми дойде пристигането на група служители на фирмата доставчик на ток в ранния следобед, за да спрат електричеството на моята автомивка. Опитах да разговарям с тях и да им обясня, че всичко е платено. Показах им фактурите с надлежно внесените суми – и тази през октомври, и тази на 16 февруари… Това обаче въобще не бе взето под внимание. Никой не си направи труда да се обади в управлението на фирмата, за да види дали има нещо вярно в думите ми. Заявиха ми: „Ние сме изпратени да спрем захранването. Това не ни интересува. Изпълняваме заповеди и ще откачим захранването. Отиваш, плащаш си таксата за присъединяване и възстановяване и отново имаш ток!“ Представете си как се почувствах – на автомивката бе пълно с клиенти, които не знам какво са си помислили за мен и не искам да си мисля, защото наистина ми бе безкрайно неудобно от конфузната ситуация. Служителите явно са инструктирани, че истината е една и тя не е в документите, а в тяхната фирма. Както бе в казармата, докато не им кажат от там, „Дунав ще извира от Стара планина!“ Хей така насапунисаните коли си останаха, клиентите в недоумение, работниците спряха работа, просто дръпнаха шалтера. Естествено, издадоха ми и надлежен протокол.
Пак на бързане, пак под напрежение отидох в банката, за да заплатя въпросна такса, за да ми бъде включен токът. Пак чакане, пак губене на време, пак срам пред хората… Както и да е, платих 42.55 лв. и ми бе издаден документ с основание „Такса предоставяне и възстановяване ЧЕЗ“, след което електричеството ми бе възстановено.
След това ходенето по бюрокрацията продължи, тъй като поисках правата си за надвзетите пари и предоставих вече пълния набор от документи.
Оказа се, че по-късно от фирмата са разбрали грешката си, и след няколко дни, ако трябва да съм точен – в понеделник, 20 февруари, получих обаждане от техен служител. Той ми се извиняваше и ми обясняваше, че имало грешка в компютърната система за разплащане и не знам какво си. На въпрос кога ще мога да си взема парите, ми бе отговорено, че ще ми бъдат прихванати от предстоящи плащания. Ами то хубаво, но аз си искам парите веднага, както те искаха веднага и както тях не ги интересуваше нищо, така и мен няма да ме интересува, че вече са влезли по банкова сметка и било много сложно. Просто искам да си ги взема. Сега аз съм внесъл на „Синергон Енерджи“ 500 лв., с които фирмата ще оперира, с други думи – аз съм я кредитирал, за да ги върти и да вади полза от тях до следващото ми плащане, ползва ги като безлихвен кредит от мен. Ако бяха у мен, и аз можеше да имам своите ползи – да купя по-евтини препарати, да взема консумативи на по-изгодни цени. Само „Извинявайте, господине!“ не стига в случая.
Не знам в какви отношения са ЧЕЗ и „Синергон Енерджи“ ЕООД и не ме интересува, макар че името на ЧЕЗ присъства на документа ми за възстановяване на захранването и за неговото прекъсване, но думите за монопол и произвол на енергийния пазар, които смятах преди просто за приказки, сега вече съм убеден, че са пълна истина. Просто се сблъсках с него. Заради това ще търся своите права, защото наистина всичко е хаос. След като вземат спестяванията и жилищата на хората с хвърчащи листчета, аз къде съм тръгнал с тези мои документи, пък били те и надлежно издадени, могат да ти спрат тока винаги и да ти нанесат различни видове щети. Дали могат да ми платят срама пред моите клиенти, които видяха как ми спират тока, и какво са си помислили? Че опитвам да мамя, да лъжа на дребно, и излиза, че съм неизряден. Ами напрежението, което изживяхме аз и моето семейство! Тези морални щети как ще бъдат овъзмездени? Кой ще плати на работещите във фирмата ми, които дойдоха надлежно на работните си места и им се полага надница, но не работеха не по моя вина? А кой ще ми плати за причинените загуби във времето, в което не работехме и определено бяха претърпени финансови загуби заради това, че автомобилите идваха, но си заминаваха заради спрения ток. Ще съдя „Синергон Енерджи“ ЕООД, ще потърся своите права и чрез омбудсмана на България! В крайна сметка не може да се търпи повече, нали сме правова държава и правата са за всички, а не само за някои, докато за други си остават само задълженията!“
Ами прекрати договора с тях и се върни при ЧЕЗ!