Всеки народ има своите интересни традиции и ритуали, някои от които опитва да съхрани, а други отдавна са забравени. Забравени защото, промяната на ценностната система влиза в противоречие с миналото, когато и дума не можело да става за права и свобода на личността.
Преди около 2500 години гръцкият историк Херодот пише, че във Вавилон момичетата, преди да се омъжат, отивали в храма на богиня Афродита. Настанявали се в градините и чакали някой минаващ мъж да отнеме девствеността им. Не им било позволено да отказват, независимо от това дали мъжът им харесва, или не, макар да се случвало грозните момичета да чакат с години. В по- късни времена нравите се променят и се появила традицията наречена „правото на първата брачна нощ“, пише huligankata.com.Според нея местният феодал имал право да отнеме невинността на всяко момиче от своите владения, когато то се омъжи. Ето защо първата брачна нощ девойката прекарвала не с жениха, а със своя господар. В случай, че тя не му харесва, той имал право да се откаже от това си право и да го продаде на съпруга й. Този обичай се запазил в някои страни до края на XIX век.
Интересно как се е появила тази традиция? Според общоприетата хипотеза, по този начин, феодалът потвърждавал своето право на собственост. Според друга обаче господарят поемал тежката, рискована и отговорна задача да осигури на жениха проверена и готова жена, спестявайки му много мъки и трудности. Някои историците търсят корените другаде, те виждат в тази традиция елементи жертвоготовност. Девствеността се принася в жертва в името на божество, като в ролята на божество в някои народи се изпълнява от жрец. При други пък появата на кръв при първия акт, носи болести и злини. Затова старейшината на племето или жрецът, като хора способни да се противопоставят на злите сили се заемали с обреда на пречистване на девицата, след което я предавали на младоженеца.
В скандинавските езически култове също имало подобен обичай. С настъпването на тъмнината, преди първата брачна нощ, жрецът на бога на плодородието Фрейр завеждал булката в гората, разпалвал огън и принасял в жертва прасе, след което извършвал ритуала и чак тогава я предавал на жениха. Преминала през тези изпитания, една жена вече може да роди много и здрави синове. При някои племена в Африка и Южна Америка с лишаването от девственост се ангажират жени, като обикновено това са знахарки или съпруга на вожда на племето.
В Шотландия също имало интересна традиция – там, роднините и приятелите по всички възможни начини се опитвали да пречат на младоженците при първата им брачна нощ. Дори когато успявали да се уединят, вдигали шум, за да им попречат да се наслаждават един на друг. Актът се консумирал едва след като гостите се уморят от веселието и заспят.
В Гърция през брачното ложе задължително трябва да премине дете, за да се сдобие семейството със здраво потомство. В Германия и Франция роднините и приятелите постъпвали по същия начин, както и в Шотландия – вдигат шум под прозорците, слагат скрити будилници в спалнята.
Във Филипините били доста крайни със забраната да се прави секс в първата си брачна нощ. Обичайната употреба на алкохол в деня на сватбата от бъдещите родители криело риск детето да се роди болно.
Китайската традиция за провеждане на първата нощ се различава от европейската. Там голямо значение са отдавало на украсата на помещението, където е трябвало да случи този съкровен акт. Стаята украсявали с цветя, с червени и жълти свещи във формата на дракони, като основната цел била прогонването на злите духове от младоженците. Преди да влезнат в нея, младите трябвало да изпият вино от чаши, свързани с червена панделка.
Най-екзотична обаче се оказва традиция практикувана в някои африкански племена при която след сватбата в първата брачна нощ мъжът избивал предните два зъба на жена си. По този начин, съпруга показвал, че това момиче вече се е превърнало в омъжена жена.
Доста по либерални се оказват порядките в Русия. Там не се отдавало чак такова значение на факта дали булката е девствена или не преди сватбата. Дори в някои райони имал място така наречения пробен брак, който свършвал чак когато жената забременее. В други места, ако в първата брачна нощ младия мъж да не може да се справи сам със семейните отговорности, разчитал на помощта на близък роднина.
В България девствеността на жената се е установявала с кръвта върху бялата й кенарена риза или на платно, върху което са преспали младоженците. То се е изнасяло от кума и било показвано на всички гости на сватбата. След като се убеждавали, че невестата е честна, сватбарите пиели блага ракия. Клюките които достигат до нас от възрастните хора в България говорят, че Княз Фердинанд I Сакскобургготски – дядото на Симеон Борисов Сакскобургготски си избирал наложниците в градската баня. За целта имал специално оборудвана стаичка на балкона на банята, от където оглеждал жените когато се къпят, след което заповядвал на слугите си да доведат избраницата на сърцето си. При добро представяне, Фердинанд Сакскобургготски им правел подаръци- купувал им къщи, устройвал съпрузите им на високоплатена работа. Но няма писмени сведения относно това, дали любовниците на монарха са информирали съпрузите си от къде е дошъл келепира.