Първият изкачен в детството връх от благоевградския писател Вл. Каперски става сцена за срещата между цар Петър и Св. Ив. Рилски в новия му роман „Светец и цар”

Трети роман написа благоевградският писател, журналист, телевизионер и бивш зам. кмет по културата на община Благоевград Владимир Каперски. „Светец и цар“ е седмата му книга и първа с препратка към българската история и легендата за среща на цар Петър и Св. Иван Рилски на Царев връх. За да усети духа и дъха на преданието и енергията на мястото, авторът на няколко пъти предприема походи до Царев връх заедно с най-малката си дъщеря Анна, която завършва тв режисура, операторство и монтаж


С дъщеря си Анна на Царивръх миналата есен
  • Владо, преди две години животът ти нанесе поредно изпитание, къщата ти, съградена с много любов и усилия, буквално камък по камък бе погълната от пожар… до камък. Какво те спаси от отчаянието, в което мнозина биха потънали, какво ти даде сили да продължиш да пишеш?
  • Навярно няколко неща, които ми създават устойчиви вътрешни опори. Едно от тях е неповяхващата надежда. Баща ми, Бог да го прости, се казва Спиро, името му означава дух. От тази дума произлиза и латинската сентенция „Dum spiro, spero” – „Докато дишам, надявам се“.


Авторът (в средата) дни преди появата на новата му книга сред приятели и близки в София –  отляво надясно: шармантният рок вокал и китарист Тони Чембъра, до него е д-р Йорданка Панайотова, която бе обявена за Стоматолог №1 за 2021 г., синът й Димитър Илчев, на преден план е талантливата арфистка Александрина Кушинчанова, отдясно на Владо Каперски е оперната певица, виолистка и музикален педагог Розалина Касабова, а до нея е художничката Деница Данова

ПОКОЙНАТА МИ МАЙКА, ДА Е МИР НА ДУШАТА Й, СЕ КАЗВА НАДЕЖДА. Е, С ТАКИВА ИМЕНА НА РОДИТЕЛИ НЯМА КАК ДА СИ ПОЗВОЛИШ ОТЧАЯНИЕ И ПРОПАДАНЕ В ТРУДНИТЕ ЖИТЕЙСКИ ИЗПИТАНИЯ.

Но, разбира се, важно значение има и това, че живея на село, сред природата, където те облъхват ведри гледки, чувства и състояния от всичко, което те заобикаля – най-вече удивителните с красотата и величието си върхове на Рила и Пирин. Всичко това предразполага и дава вдъхновение спокойно да се отдавам на моята същностна дейност – писането.

  • Книгите ти са отражение на битието – твоето и на хората, с които те среща съдбата. Какво те провокира да посегнеш към историята, към реални исторически личности в новия ти роман „Светец и цар“?
  • Говорим ли за провокация, мисля, че я нося отдавна, още от детството. На 9 години за първи път с голяма общност от родители и деца, почивайки през лятото на сакралния за джумалии Бодрост, изкачих първия планински връх. И това бе Царев връх, както официално се нарича, но благоевградчани си го знаем като Царивръх. Доста по-късно започнах да изучавам живота на Свети Иван Рилски и тогава разбрах откъде идва името на тази необикновена висина – там е била срещата или опитът да се срещне цар Петър, синът на Симеон Велики, с Рилския отшелник.

Вл. Каперски в подножието на Царивръх

В ЗРЕЛИТЕ ГОДИНИ СИ ЗАДАВАХ ВЪПРОСА КАКВО Е НАКАРАЛО СМИРЕНИЯ И ХРИСТОЛЮБИВ БЪЛГАРСКИ ВЛАДЕТЕЛ ДА СЕ ВДИГНЕ ОТ ЦАРСКИЯ ПАЛАТ В ПРЕСЛАВ, ЗА ДА СЕ ВИДИ С ЧУДОТВОРЕЦА.

По онова време – 10-и век, и след смъртта на цар Симеон Велики българското царство преживява много тежки години – страната е разорена от неспирните войни на Симеон, най-вече с могъщата Ромейска империя, известна повече като Византия. В тези битки погиват или са осакатени много млади мъже, запустяват нивите, следват различни напасти – глад, нападения на скакалци, епидемии. Случва се и едно ужасно в разрушителната си сила земетресение в Тракия, отваря се като огромна пукнатина земята и стихията поглъща хора, сгради, добитък. На всичко отгоре, независимо на роднинството на цар Петър в константинополския двор и продължителния мир, сключен с Византия, още с възкачването на младия владетел на престола Царство България го дебнат външни врагове, най-вече от юг, но и от североизток, където се въздига завоевателното царство на Киевска Рус. Духовете са разстроени, бушуват страсти, противостояние, борби в българското общество от онова време. Тогава се появява ереста богомилство и добива сила, която застрашава устоите на българската държава и църква.


Идеята за корицата на новата книга е на дъщеря му Анна Каперска, която вече трупа опит като оператор и монтажист в тв продукции

И СМИРЕНИЯТ, ДУХОВНО ИЗВИСЕН ЦАР ПЕТЪР ТЪРСИ АВТОРИТЕТА, КОЙТО МОЖЕ ДА ОБЕДИНИ ПОДАНИЦИТЕ НА ОГРОМНОТО ЦАРСТВО И ГИ ПОВЕДЕ ПО ЕДИН ГРАДИВЕН ПЪТ, ОСВЕТЕН ОТ ХРИСТИЯНСКАТА ВЯРА, ПРОСВЕТАТА И МИРА.

Намира го в лицето на Свети Иван Рилски.

  • Не се ли притесняваш, че някои ще те обвинят в

изкривяване на историческата истина?

  • О, такива хора винаги е имало и ще има, днешното време ни дава предостатъчно примери, най-парещият от които е темата за общата история, събития, личности на България с РС Македония. Въпросните дрязги и разделения в този изкуствено създаден проблем се предизвикват от геополитически амбиции и незрял балкански политически манталитет. Ако към българо-македонската шумотевица се подходи добронамерено от всички страни, нещата бързо ще си дойдат на място, повярвай ми, защото години наред съм бил потопен в културния обмен между Благоевград и Скопие, между България и бившата Югославска република Македония, чието име също започваше с буквата С, но не означаваше северна, а социалистическа. Същото е със „Светец и цар“, ако на него се гледа добронамерено и се търсят големите откровения, уроци и поуки от историята за съдбата на България и Европа, критичният поглед ще бъде от полза. Важно е да се знае, че това не е научно-историческо изследване в класическата представа за този вид писания. Това е художествено повествование, литература, която дава много свобода за авторови интерпретации, проникновения, творчески анализи и търсене на философията на събитието, а не сухите факти, които и без друго са предостатъчно оскъдни.
  • Какво те притегли към историческата тематика?
  • Най-естественото – аз съм историк по образование, завършил съм СУ „Св. Климент Охридски“ със специалност „Средновековна българска история“. И общо взето, всичките ми културни и творчески занимания в професионален, граждански и личен план са свързани с историята.

СЛУЖЕБНОТО МИ ПОПРИЩЕ ЗАПОЧНА, КАТО ЗАВЕЖДАХ СЕКТОР „ИСТОРИЯ“ В ОТДЕЛ „КУЛТУРА“ НА НЯКОГАШНИЯ ВЕСТНИК „ПИРИНСКО ДЕЛО“

и оттогава съм посветен в тайнството на това фундаментално направление в духовната дейност на хората. Днес една част от българите много се вълнуват от историята, защото търсят корените на случващото се в съвремието, както и новата си европейска и човешка самоличност. Други, напротив, смятат, че е губене на време да изучават науката за миналото, сред тях са и много от нашите управници, за които всичко започва и свършва с икономика. Но, имайки предвид незавидното ни състояние като държава и нация, знаем докъде ни доведе това материалистично, безмерно прагматично мислене и поведение. В крайна сметка всичко е история. Това, което сега си говорим с теб, вече е минало и ако историята наистина е учителка на народите, би следвало да й се посветим с нужната отдаденост и духовна жажда. Разбира се, говоря за същинската история, науката, която търси и тълкува истини, дава обективно познание, мъдрост, нравственост, а не е подвластна на егоцентрични, политически, идеологически съображения и шарлатански интереси.

  • Защо избра за основа на романа си точно легендата за среща между цар Петър и Свети Иван Рилски?
  • Защото е много актуална, повече дори от представата ми, когато книгата бе само идея, намерение, проекция. В романа „Светец и цар“ се разказва не толкова за физическата среща, която се е състояла отдалеко и е била видима само със знаците, които Свети Иван е пожелал да си дадат с цар Петър Чудотворецът, от своето пещерно убежище, владетелят от високия връх, останал в паметта на времето с името Царивръх, който се извисява между Благоевград, Рилския манастир и хижа „Македония”.

НО НАЙ-ВЕЧЕ ТОВА Е СРЕЩА НА СВЕТСКАТА ВЛАСТ С ДУХОВНАТА,

както предават житията на светеца и народните предания, при това тежест е дадена на духовната сила, на благодатта, която Свети Иван Рилски пръска като небесен покровител на българите. И защото посланието в събитието е много силно. В години на дълбоки сътресения и кризи една държава, общество, личности могат да се спасят единствено върху устоите на духовността, на вярата и нравствените откровения, които тя носи. И може би най-вече защото темата силно кореспондира с днешното време в България и света – за гражданския, политически и военен мир, която е вечна. Защото не враждите и войните носят на народите благоденствие и напредък, а великото благо на мира.

  • За пореден път си се доверил на екип от приятели за „раждането“ на книгата си…
  • Да, това е изцяло благоевградски екип и много се радвам, че е така. Да започнем от продуцента Емилия Канайкова, която стартира новото си издателство ЕМЕ с отпечатването на романа „Светец и цар“. Гроздан Готев-Рики, отличен специалист, направи важната предпечатна подготовка. Автор на проекта за заглавна страница е дъщеря ми Анна Каперска. За добрия външен вид на книгата има ценен дял и операторът Николай Костов.
  • Само на историята ли си разчитал в изграждането на повествование в романа и внушенията, които си искал да изведеш като идеи?
  • Не само, в „Светец и цар“ върви ярка съвременна нишка. Това са разговорите, които авторът води с един възрастен и много мъдър мъж, на когото Свети Иван се явява в сънищата. От името на този човек се гради и разказът, в него двамата разкриват много от личните си драми, които засягат любовта, разделите, семейството, приятелството, смъртта, обществените разочарования, покрусите и в крайна сметка надеждите за изход и бъдеще. Ами да спрем дотук, нали с това започнахме – надеждата и изхода от тежките житейски изпитания! Останалото читателите ще научат от романа и първо от неговата премиера.

Разговаря ДИМИТРИНА АСЕНОВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *