Първото автомобилно състезание в България

След множеството атрактивни преходи с автомобили, направени по различни маршрути из цялата страна в периода 1911-1912 г., специализираните представителства се обединяват около идеята да демонстрират предимствата на предлаганите от тях коли под формата на атрактивно скоростно надбягване край София.

В резултат на това, точно преди 110 години – на 1 май 1914 г., у нас е проведено първото автомобилно състезание, като за целта са осигурени автомобили от вносителите „Шпетер & Лъсков“ (два броя Opel), „Балканското търговско индустриално дружество“ (Hupmobile, Diatto), „Торпедо Палас“ на Александър Киров (Studebaker), Атанас Немцов (Overland) и „М. Вебер“ (NSU). Към тях се присъединяват и двама участници с коли на френските фирми De Dietrich и Chenard & Walker, които тогава все още нямат официални представителства у нас.

Тази мащабна за времето си проява, организирана от новосъздадения Софийски автомобилен клуб, е съпроводена от голямо шествие по централните улици, в което се включват около 50 автомобила. Старт-финалната линия е на Орлов мост, където се явяват 11 претенденти, първият от които потегля точно в 10.00 ч. Един от първите ежедневници, успели да отразят тази надпревара броени часове след нейното провеждане, е в. „Мир“:

„Днес се състоя автомобилно състезание до Панчарево. Всички конкуренти бидоха изпреварени от автомобила „Опел“, който измина разстоянието от София до Панчарево за 14 минути и 35 секунди. При състезанието няколко автомобила от силното каране се повредиха“.

Участниците се пускат самостоятелно и се засича времето за изминатото разстояние на всеки един от тях по отделно. Публикуван е и списък на осемте коли, достигнали до финала. Пръв стартира автомобил Chenard & Walker c 35 к.с., който изминава 20-километровото трасе за 19 мин и 27 сек, след него тръгва Opel c 20 к.с., преодолял разстоянието за 14 мин. и 45 сек., следват Diatto 22 к.с. (20 мин., 22 сек.), NSU 24 к.с. (20 мин., 30 сек.), Dietrich 40 к.с. (17 мин., 20 сек.), още един Opel 20 к.с. (18 мин., 20 сек.), Studebaker 40 к.с. (19 мин.) и Overland 35 к.с. (17 мин. и 30 с.).

Най-бърз е един от двата опела, който развива средна скорост около 85-90 км/ч. и покрива цялата дистанция с аванс от три минути пред заелия второто място Dietrich.

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *