Пътностроителните фирми излязоха на национален протест, организиран от Българската браншова камара „Пътища“, с искане да им бъдат изплатени дължимите от държавата над 1,1 млрд. лв. за извършени от тях дейности.
Протестиращите от пътностроителния сектор се насочиха към Министерството на финансите и след това към Министерския съвет. По-рано в сряда те се събраха на национален протест пред сградата на парламента. Движението по бул. „Цар Освободител“ беше блокирано.
Дължимите суми са за периода до 31 декември миналата година, като основната част от тях са от миналата пролет, когато пътната агенция спря да възлага дейности.
Причината за днешния протест е отказът на НС да гласува предложеното от регионалното министерство и внесено от депутати решение, което да даде възможност да започне решаването на проблемите в сектора, коментира за БТА председателят на Управителния съвет на Българската браншова камара „Пътища“ Стефан Чайков.
Правителството е готово да плати веднага над 600 млн. лева на пътните фирми, заяви вчера министър-председателят Кирил Петков. Решението обаче следва да получи санкцията и на парламента. Средствата ще бъдат платени под условие, че другата половина от парите ще бъде разплатена след гаранции и пълна проверка, че са налице реално и напълно извършени дейности.
„Предлагаме над 600 млн. лв., което е около 50 на сто от парите, да се платят веднага на пътностроителните фирми след санкция на парламента. Останалите 50 на сто да минават през парламентарни комисии, след като има доклад на експерти, че тези дейности са реално извършени. Последното нещо, което искаме да направим, е да платим пари за дейности, които не са извършени напълно“, каза Кирил Петков вчера на среща с превозвачи.
На този етап сме само на обещания, тези обещания ги слушаме вече твърде дълго, коментира думите на премиера Чайков. Той обаче изрази надежда да се стигне до общо коалиционно решение по предложението. Тук сме само за натиск, каза Чайков.
Според него няма експертиза в която и да е парламентарна комисия да проверява договорите на пътностроителните фирмите, включително и в създадената междуведомствена комисията по проверка на сертификатите за изпълнени дейности, където има един строителен инженер. Той отбеляза, че това е и обидно към пътната администрация. Всеки сертификат за изпълнени дейности, които сега се претендират за плащания, вървят с подписа на седем души от пътната администрация, коментира председателят на браншовата организация.
Въпреки тези опасения, ръководството на камарата се надява да бъде спазен поетият ангажимент междуведомствената комисия да приключи работа по сертификатите до 7 май, а задължението по договорите с пътностроителните фирми предвижда цялостното разплащане с тях да стане до 30 юни.
Средствата за разплащането на фирмите трябва да дойдат от бюджета на пътната агенция за тази година. Там обаче има пари по други пера, има 1,2 млрд. лева за поддържане на пътищата, но за нови възлагания, а не за старите, коментира Чайков. Той допълни, че вероятно сумата ще бъде компенсирана в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ за 2022 г. през актуализацията на бюджета на държавата това лято.
Чайков напомни, че в проекторешението на парламента плащането към фирмите е само една от точките. Другите точки са за възможността на пътната агенция да възлага дейности по текущ ремонт на пътната инфраструктура.
Председателят на браншовата организация не изключи и утре да има протест пред парламента, когато се очаква да има яснота по проекторешението. Днес протестиращите се очаква да изразят недоволството си и пред Министерството на финансите и Министерския съвет.