Арх. Петко Еврев e главен експерт „Регионални анализи, градско планиране, устройство на територията, туризъм“ в Националния център за териториално развитие. Магистър по архитектура, доктор по териториално и ландшафтно устройство и градоустройство. Има дългогодишен експертен, проектантски, изследователски, преподавателски и практически опит в областта на градоустройството, териториалното устройство, регионалното развитие. Притежава богат опит в администрирането на дейности за развитие на територии и в изследването, планирането и проектирането на туристическо устройство и строителство. Участие в разработване и прилагане на нормативни документи в областта на териториалното и селищното устройство и регионалното развитие. Бил е ръководител или главен консултант на устройствени проучвания за изменение на ОУПО – Благоевград, 2013 г.; ОУП на гр. Самоков, 2010 г., на гр. Стара Загора, 2005 г., на КТЛ Боровец-Самоков-Бели Искър, 2005 г. През далечната 1986 г. арх. Петко Еврев ръководи колектива, разработил план-концепция за устройство на ски зона Банско. Публикуваме неговото мнение за това дали трябва да се разширява ски зоната в курорта и как гледа на направеното дотук, качено във Фейсбук от Делян Еврев.
БАНСКО И ГРАНИЦАТА НА РАСТЕЖА 2012 Г.
Събитията, които сега се разиграват в Банско, не са нещо ново и непознато. Искам да припомня, че по същия начин се действаше и в недалечното минало. И тогава, в епохата на “развития социализъм”, се търсеше подкрепата на партийни и държавни ръководители, за да се изграждат нови ски писти над Банско в Народния парк „Пирин“. И тогава имаше противодействие от страна на защитниците на природата. Спорът се извеждаше на високо партийно и държавно ниво, за да се намери неговото разрешение. Тогава през 1986 г. в Института по териториално устройство КНИПИТУГА след спечелен национален конкурс бяхме изготвили вече плана за устройство на курорта Боровец и неговата ски зона. Познавахме добре опита на алпийските страни в изграждането на планински ски комплекси с неговите положителни и отрицателни страни. Имахме изведена собствена концепция за устройство на планински ски зони и комплекси при нашите условия, твърде специфични и различни от алпийските. Залагахме на принципа за интеграция на функциите и за интегрирано развитие на туризма с постоянното обитаване, за да се опазва природната среда в планината от прекалено изграждане на ски комплекси и да се даде шанс за развитие на планинските селища.
Възложиха ни да разработим план-концепция за устройство на ски зона Банско. Инициативата беше на Тодор Божинов, тогава председател на Комитета по опазване на природната среда. От позицията на своето ведомство той се стремеше да не допусне да се прави каквото и да е в границите на Народния парк. От другата страна бяха спортно настроените местни хора скиори, подкрепяни от редица фактори от столицата начело с Андрей Луканов. За зоната на Банско имаше изготвен план от „Туристпроект“ за изграждане на планински ски комплекс в местността Пончина могила, на границата на Народния парк, и оттам – с въжена линия да се стига до Шилигарника, където се предвиждаха множество ски писти. Нашата концепция предлагаше да не се изгражда ски комплекс толкова високо в планината, а да се изгради по-ниско край Банско като негова курортна зона, а въжената линия да започне оттам край града. Предлагахме и по-малък брой ски писти под връх Тодорка. Това даваше шанс на Банско да се възползва по-добре от туристическото начинание и да се развива като курортен град, както и да се опази планинската местност от ненужно застрояване на курортен комплекс.
Обсъждането на проблема се проведе в Банско на високо партийно равнище. Ние трябваше да докладваме нашия план-концепция като база за провеждане на дискусията. Отидохме по-рано сутринта, за да закачим нашите чертежи в залата и да се подготвим за докладването. По-късно започнаха да пристигат черните волги и мерцедеси. На площада в Банско се събираше народ. Последен пристигна, както се очакваше, Пенчо Кубадински. Посрещнаха го девойки в народни носии и му поднесоха хляб и сол. Другите участници се бяха подредили в шпалир, за да приветстват бай Пенчо. Големците влязоха в общината или в Партийния дом. Но след непродължително време излязоха и се отправиха към ресторанта в новия хотел в края на града. Оказа се, че са решили първо да обядват и после да заседават. Поканиха ни и ние да отидем в ресторанта, и ни настаниха на една маса в края на голямата зала. Най-важните гости бяха в банкетната. Започнаха да тичат напред-назад сервитьори с подноси. Ние чакахме търпеливо. Мина много време. И тъкмо когато един сервитьор се отправи към нашата маса, големците вече ставаха и се отправиха към изхода. Архитект Стайнов, който беше с тях, минавайки край нашата маса, само ни направи знак да ставаме. И ние останахме без обяд.
Отправихме се към общината и когато ни поканиха, влязохме в залата, където се бяха подредили участниците в заседанието. Дадоха ми думата да докладвам проекта. Обясних развитието на схващанията за усвояване на Пирин планина за нуждите на зимния спорт и основните предложения на нашия план като алтернатива на досегашните предвиждания. Наблегнах на важността градът Банско да се възползва от туристическото развитие, а не да бъде пренебрегнат. Посочих, че не бива да се изграждат прекалено много ски писти, че не бива да се изгражда туристически комплекс горе в планината, а долу край града, и че кабинковата линия трябва да има начална станция също там, край града. Започнаха обсъждания и коментари. Както се очакваше, прояви се сблъсъкът на мненията на запалените скиори спортисти и на природозащитниците. Андрей Луканов и Тодор Божинов предвождаха двете групи. Впечатли ме фамилиарното обръщение на Луканов към Кубадински – “бай Пенчо”.
Постепенно всички се убедиха, че не е удачно да се изгражда ски комплекс в планината до границата на парка и че въжената линия трябва да обслужва и града. Като че ли Божинов излезе победител от тази битка, защото нашата концепция беше по-близо до схващанията на природозащитниците, отколкото до това на спортистите скиори. Накрая се заеха да коментират въпроса дали трябва да има паша на добитък в границите на парка. След редица изказани становища бай Пенчо мъдро заключи: “Той народът го е казал: “Стар бял дядо овци пасе горе на Пирина”, значи трябва да се допусне паша!”. Всички се съгласиха и срещата приключи. В сходна ситуация сега се очаква арбитър от мащаба на бай Пенчо и всички се сещаме кой може да бъде той. Но няма кой да изпълни ролята на Божинов. И битката, ако въобще има такава, е с предизвестен край. Освен ако някой от ЮНЕСКО не се противопостави решително. Но арбитърът ще предложи компромисното решение – примерно да се изключи ски зоната от границите на парка. Така вълкът ще се засити, а агнето… ще си хрупка прясна тревица “горе на Пирина”. Историята има развитие. Банско успя да изгради и писти, и хотели, а сега иска още. Ние посочвахме, че три хиляди скиори капацитет на ски зоната и пет хиляди туристически легла в града и край него е оптимумът, и че гостите туристи не бива да са повече от домакините банскалии. Това беше разумната граница на растежа, която отговаряше на предвидения капацитет на ски пистите и въжените линии, пък и на възможностите за летен туризъм, който в Пирин има своите дълбоки традиции. Отговаряше и на възможностите на градчето да се справи с туризма, без да бъде погълнато от него и премазано.
През 2000 г. обаче проектирането на ски зоната на Банско пое по друга посока – а именно към силно увеличаване на капацитета на ски зоната. На едно обсъждане на изготвения проект в Банско един от представителите на инвеститора, силно разгневен от критиките на присъстващите природозащитници, заяви: “Защо ни пречите и говорите за ценностите на Банско? Че какво му е ценното на Банско? Това, което ние ще изградим, струва повече от цялото Банско”. Това нахално поведение ме изуми. Този човек оценяваше Банско като мъртва и индиферентна физическа среда от къщи без всякаква архитектурна и историческа стойност. Той не се и замисляше на какви духовни ценности е носител този град, за да го сравнява със своето комерсиално инвестиционно намерение. Изграждането на ски зоната, съпроводено с интензивно хотелско строителство, вървеше със страшни темпове през първите години на новия век. А планът за управление на Националния парк „Пирин“ се забавяше и това даде формална възможност да се изграждат ски писти и въжени линии в чертите на парка. Днес никой не знае или не иска да каже колко туристически легла са създадени в Банско. Оптимумът от пет хиляди легла е отдавна надхвърлен. Споменават се десет хиляди. Може да са и много повече. Балансът отдавна е нарушен. Леглата и броят на туристите са повече от възможностите на ски пистите и въжените линии. И затова искат още писти и още въжени линии. Но нали се сещате, че това е омагьосан кръг. Изграждането на още писти след това означава изграждане на още легла, а после ще са нужни още писти… и така докъде? Безконтролното изграждане е силно застрашаващо. Спонтанното саморегулиране на процеса е опасно и за планината, и за града, макар че не е осъзнато. Необходимо е да се възприеме разумна граница на растежа, обоснована не само от икономическа, но и от екологическа и социо-културна гледна точка. А туристическото развитие може и трябва да се разсъсредоточи към съседните населени места – Добринище, Баня и Разлог, където също има възможности за ски, а също и за балнеотуризъм. Процесът на формиране на агломерационно образувание от туристически тип е налице и трябва умело до се направлява.
БАНСКО И ГРАНИЦАТА НА РАСТЕЖА 2017 Г. – СЛЕД 5 ГОДИНИ
Пет години по-късно, на 28.12.2017 г., правителството дава зелена улица за разширяване на ски зоната на Банско и за изграждане на нови ски писти и ски съоръжения. От гледна точка на големия брой хотелски подслони и на големия интерес към планинския курорт Банско това действие изглежда оправдано. От гледна точка на природното равновесие обаче този стремеж, подкрепян и подхранван от различни среди, е трудно да бъде оценяван положително. Един безспорен капацитет в сферата на туризма, швейцарецът Крипендорф, посочва, че в развитието на една туристическа дестинация, каквато е Банско, се наблюдават три отделни етапа, съчетани с три различни подхода – икономически, екологически и социо-културен. Първият етап започва с прилагане на чисто икономическия подход. Тогава всички са опиянени от започналото туристическо развитие и мислят, че туризмът е източник само на ползи. Вторият етап настъпва по-късно, когато чисто икономическият подход се съчетава с екологическия подход. Тогава започва да се разбира, че туризмът при прекалено развитие може да нанесе рани на природната среда, чието лекуване ще струва скъпо, и така се разколебава усещането, че туризмът носи само ползи. Третият етап настъпва още по-късно, когато се появява социо-културният подход. Тогава организаторите на туристическото развитие започват да се замислят и за участието на местните жители, за ползите и вредите, които туризмът им донася и нанася върху тяхната жизнена среда, върху техния бит и начин на живот, върху тяхната култура.
Колкото по навреме се премине от чисто икономическия към екологическия и към социо-културния подход, толкова по-успешно ще се развие туристическата дестинация, без увреждания на природната и на човешката среда. Имам усещането, че в случая с Банско сме все още на етапа на чисто икономическия подход. Има наченки на проява на екологически подход, но като изключим действията на природозащитниците, за съжаление този подход не е споделян от организаторите на туристическата дейност, а и от тези, които вземат решенията за туристическото развитие. За социо-културен подход въобще не може да става и дума. На всички е ясно, че в зимния курорт Банско драстично е нарушен необходимият баланс между капацитета на ски зоната и на изградената хотелска настанителна база. По приблизителна експертна оценка капацитетът на ски зоната, който в миналото беше 3 хиляди скиори, е достигнал вече близо 6 хиляди скиори, след като концесионерът е изградил нови ски писти и въжени линии. (Капацитетът се определя, като се използват нормативи за допустимия брой скиори на пистите според тяхната трудност, така че да не си пречат, когато се пързалят. Към него се добавя и броят на скиорите, които в същия момент се изкачват с въжените линии и влекове.
Превозната способност на въжените линии и влекове трябва да е такава, че да не се налага голямо изчакване пред тях. Така е редно да се изчислява капацитетът или поемната способност на ски зоната). При капацитет на ски зоната от 6 хиляди души скиори, легловият капацитет в Банско и околността може да достига до 10 хиляди посетители или 10 хиляди легла. Те са повече от скиорите, защото с тях има и придружаващи ги посетители, които не карат ски, а имат други занимания извън ски пистите. Броят на леглата в курорта Банско обаче надхвърля 25 хиляди. Това означава, че броят на леглата, т.е. на посетителите в курорта, надхвърля повече от два пъти възможностите на ски зоната дори при голям брой незаети легла. През уикенда балансът между броя на туристите и поемната способност на ски зоната се нарушава още по-драстично. Необузданият ръст на хотелската настанителна база е довел до прекомерен брой едновременно присъстващи в курорта туристи, които не може да бъдат осигурени с наличните ски писти, и обслужващи ги въжени линии и ски влекове. Оттук идва стремежът за увеличаване на площта на ски зоната и броя на ски пистите и въжените линии и влекове. Но и при двукратно увеличаване на капацитета на ски зоната, примерно до 12 хиляди скиори, което е повече от оптимистично поради теренните ограничения и ограниченията от природоохранителен характер, балансът с броя на туристическите подслони пак няма да бъде постигнат.
А ако изграждането на нови ски писти и съоръжения върви паралелно с изграждане на още нови подслони, което не само че не е изключено, но е сигурно, равновесие никога няма да бъде постигнато. И тук става дума само за равновесие между броя на скиорите и броя на туристическите легла в подслони. А равновесието с природната среда? А равновесието със социалната среда? Как стои проблемът с втората кабинкова линия, погледнато пак чисто технократски? В делничен ден изкачването на скиорите от града до ски зоната с кабинковата линия според приети нормативи в алпийските зимни курорти следва да се осъществява за 1,5 часа, а през уикенда, когато идват допълнителен брой посетители, се допуска увеличаване на това време до 2,5 часа. Капацитетът на съществуващата кабинкова линия е 2000 души на час, което означава, че при пълно натоварване за 1,5 часа ще могат да се изкачат 3000 души, а за 2,5 часа през уикенда – 5000 души. Ясно е, че съществуващата кабинкова линия не е в състояние да изкачи за нормативното време както стационарно присъстващите туристи в курорта през делнични дни, така и увеличения им брой с посетители през уикенда. Оттук идва стремежът да бъде изградена втора кабинкова линия. Къде беше разумната граница на растежа за Банско? Тя отдавна е премината! Още през 2000 година, когато при планирането на ски зоната и града оптималните параметри за капацитет на ски зоната с 3000 скиори и на настанителната база в града с 5000 легла са променени, за да се стигне днес до 6000 скиори и 25 000 легла! И да се мисли за още повече! Стремежът за увеличаване на площта на ски зоната и броя на ски пистите и въжените линии и влекове, както и стремежът за изграждане на втора кабинкова линия, са оправдани от позицията на концесионера с неговото чисто икономическо мислене. Той никога няма да понечи да мисли екологично и социо-културно. Защото ако мислеше така, отдавна трябваше да спре да се фокусира само в Банско и да се ориентира към други съседни терени за ски, каквито има над Добринище и на Предел. А и да предприеме действия и в други дестинации, като например Витоша, където не предприема нищо и лишава софиянци от отличната възможност да ползват близката планина за зимни спортове.
Но за съжаление ограниченото чисто икономическо мислене на концесионера се споделя от широк кръг не само спортно настроени хора, но и от много други, сред които и тези, които вземат решения на локално общинско ниво, а и на отговорно национално ниво. Всичко това показва, че в страната няма единна политика и стратегия за развитие на зимните спортове и зимния туризъм, подчинена не на индивидуални и корпоративни интереси, а на истински национални интереси.
През 2008 г. в Банско правят проучване на нови терени за застрояване, трийсет местности от землището на общината се групират в две строителни зони – курортна и вилна
Общинските съветници разгледаха и одобриха направените териториално-устройствени проучвания на нови райони в землището на курорта Банско, предвидени за застрояване, пише gradat.bg на 18 май 2008 година. Разработката е на СД “Аксис Балабанов и сие”, София. Възложената от общината разработка е обсъдена от Постоянната комисия по териториално и селищно устройство към Общинския съвет, от Общинския експертен съвет по устройство на територията и бе одобрена на заседание на Общинския съвет и предоставена за разглеждане пред обществеността на Банско и заинтересуваните лица. В началото на тази година община Банско възложила на проектантския колектив да направи проучвания на всички местности, предвидени за застрояване. Първият етап включва изработване на схема на прецизирани територии, транспортно-комуникационна схема, устройствено зониране на землището на Банско, изготвяне на проект за правила и норми за урегулиране на поземлени имоти по структурни единици. Вторият етап включва изготвянето на схеми за водоснабдяване, канализация, електрификация, газоснабдяване и др. В приетата от Общинския съвет разработка проектантският колектив изследва какви са възможностите на предвидените за застрояване нови територии. В работата си проектантите са се ръководили от няколко основни принципа – равнопоставеност на различните видове собственост, съобразяване с екологичните и ландшафтните условия на всяка местност поотделно, ценността на земеделските земи.
В резултат на направените териториално-устройствени проучвания те предлагат една нова концепция за по-атрактивна среда. Проучванията обхващат терените между околовръстния път Симитли – Разлог – Банско – Добринище – Гоце Делчев – ГКПП Илинден, строителните граници на Банско по околовръстния път Забиница – ул. “Пирин” – Черешата и границите на Природен парк “Пирин” в южна посока. Направени са проучвания на трета зона – курортна, както и на четвърта зона – вилна. Курортната зона обхваща местностите Св. Иван, Средореко, Асаница, Гуровица, Кошерината, Страгите, Карантията, Кринец, Малка ливада, Герачини улици, Забиница, Овиначе, Шипоцко, Парцалето, Грамадето. Вилната зона включва местностите Св. Влас, Студенчица, Черешата, Тонкова череша, Валеов лом, Пончина могила, Босово бърдо, Котечкото, Момин гроб, Доброкьовица, Белизмата, Св. Петка, Каменен мост, Дурово блато, както и половината от Шореви блата. В направената разработка е указана освен курортната и вилната зона в новите си граници и смесената многофункционална зона. Посочени са зоните с одобрен Подробен устройствен план, земеделската земя, държавният горски фонд, пешеходните зони, водните площи, терените за голф игрище, границите на археологическите обекти и др. Означена е идейната транспортна схема. Основният транспортен носител за Банско е второкласният път Симитли – Банско – ГКПП Илинден. Тогава той е рехабилитиран в участъка от Симитли до местността Предел.
Всичките предвидени територии за застрояване в землището на Банско тангират или са в непосредствена близост до околовръстния път от местността Забиница в северозападната част на града, през ул. “Пирин” в горната й част – до началната станция на кабинковия лифт, до местността Черешата, която се намира в източната част на града. Този околовръстен път в едната си част е направен – от река Глазне до местността Гуровица, изграден е и нов мост над реката. За частта местността Забиница – река Глазне има изготвена проектна документация и се работи на участъци. С тази транспортно-комуникационна схема се предвижда всички зони – от първа до пета, с изключение на Кошерината и Карантията, да бъдат осигурени с транспортен достъп чрез околовръстния път. Предвижда се да се изгради път Забиница – Сънчевото – курортна зона Разлог с оглед обвързване на двата курорта. Той се предвижда да бъде направен по трасето на стар римски път. Това трасе при необходимост може да продължи до местността Предел. Предвидени са радиални и напречни транспортни връзки между пътя за Сънчевото, пътя за манастира “Палигоден” край Банско и пътя за местността Овиначе с околовръстния път.
Поради липса на тахиметрични заснемания за част от територията западно от река Глазне в схемата са показани условни трасета на обслужващи и събирателни улици. В местностите, включени във вилната зона, обслужващите улици са с ширина минимум 6 м между регулационните линии и максимална ширина на уличното платно 4 м. По отношение на паркингите собствениците се задължават съгласно нормативната уредба да осигурят места за паркиране в имотите си. За временно пребиваващите гости на курорта ще се обособят крайулични паркинги. Общинските съветници в Банско приели предложените с разработката правила и норми за урбанизиране на поземлени имоти по структурни единици и отделни поземлени имоти в терените, предвидени за застрояване в землището на града. Правилата и нормите станали задължителни при проектиране във всички местности, включени в плана. Визите за подробни устройствени планове и визите за проектиране, издадени до датата на приемане на този проект, запазват своите действие и параметри. Във връзка с липсата на специализирани кадастрални карти, както и липса на техническа инфраструктура западно от река Глазне, подробните устройствени планове на местности е прието да се възлагат и разработват поетапно. Първият етап включва местностите Св. Иван, Гуровица, Кринец. Вторият е за местностите Кошерината и Карантията. Третият включва терените в Шипоцко, Герачини улици, Асаница, Малка ливада, Парцалето, Забиница. Четвъртият етап е определен за Овиначе. Петият етап е за вилната зона.