Разработчик на учебни програми пред 400 учители в Благоевград: Не пишете двойки, галете по главите учениците, ако не харесвате нещо в материала – прескочете го

„Ако някой текст в буквара или читанката не ви харесва, прескочете го, не го преподавайте, не пишеше двойки, а хвалете учениците и ги галете по главите“. Това посъветва учителите ръководителят на екип, създаващ учебници и учебни помагала по български език и литература в начален етап, професор доктор на педагогическите науки Румяна Танкова. Тя беше в Благоевград, за да представи пред педагози от Пиринско новите моменти в обучението по БЕЛ /1-4 клас/. Срещата с експерта, участваща и в разработването на новите учебни програми по предмета, предизвика небивал интерес и най-голямата зала на ЮЗУ – аулата с 330 места, не успя да побере дошлите над 400 начални учители от областта, като се наложи да бъдат вкарвани допълнителни столове.
По време на обучението, продължило почти 4 часа, проф. д.п.н. Танкова, която е декан на Педагогическия факултет на Пловдивския университет, акцентира на оценяването на резултатите от обучението по БЕЛ, новите очаквания и личностно ориентирания образователен процес, конкретни препоръки за стимулиране и мотивиране на учениците, промените в учебните програми, включително и влизащи в сила за третокласниците от предстоящата учебна 2018/2019 г., и за 4 клас от следващата.
Според новата наредба, определяща държавния образователен стандарт за оценяване на резултатите от обучението, централно място заемат индивидуалните постижения на конкретния ученик. „Значи вече не изчисляваме средния успех на класа, а дали всеки ученик има напредък спрямо предишното оценяване и колко голям е той. Затова се налага личностно ориентирано обучение. Важно е всяко отделно дете, не групата, не класът“, анализира експертът.
Във връзка с т.нар. мотивационна роля на оценката проф. Танкова сподели, че често учители решавали да пишат двойка на някой ученик като наказание, че не внимава в час. „Най-важното е да отсеем силните страни на детето, да му даваме свобода да мисли и да взема решения, да гледаме с по-голямо доверие“, подчерта специалистът и даде за пример как педагози спорели дали децата в 1-ви клас да пишат с молив или с химикал. „По-правилно би било да се даде възможност на първолаците сами да изберат с какво да пишат, а не учителите да решават вместо тях. За да се чувства детето значимо, комфортно, да идва с желание на училище, педагозите трябва да използват по-често думата похвала, а не оценка“, препоръча проф. Танкова.
„Може ей така, леко да погалите детето по главата, за него това е зареждащо и е оценка. Така на другата сутрин ще се събуди и ще дойде с желание на училище. Тези, които не ги хвалят, губят мотивация. Това предопределя характера им и те стават неуверени и агресивни, казвайки си: Може да не знам, но съм силен“, изтъкна университетският преподавател, която преди да започне академичната си кариера, е била учител по БЕЛ в пазарджишко училище.
„Трябва да запазим чувствителността на детето и не е най-важно това дали в края на 4-ти клас ще може да прави разлика между числително бройно и редно име“, категорична бе тя.
Именно за да не се стресират и притесняват учениците, вместо контролни ще имат самостоятелни работи, които по думите на проф. Танкова щели да им дадат възможност да се изявят и да покажат колко много знаят. Тя демонстрира и предложената от нея система за оценяване на учениците до 3-ти клас, включително с емотикони, съответстващи на досегашната шестобална система.
По отношение на новите учебни програми експерът изтъкна, че мисията й била учебното съдържание да се облекчи, за да има повече време за упражнения, а не да се препуска от тема в тема. „В трети клас вече няма да се изучават глаголни времена, а в 4-ти ще се изучават само трите основни – настояще, минало и бъдеще“, обяви проф. Танкова и думите й бяха посрещнати от присъстващите с въздишки на облекчение и одобрителни коментари.
„Да сте спокойни, няма да се учи и наречие“, продължи с новостите разработващата програмите, при което залата избухна в аплодисменти и възгласи „браво“.
По време на цялата лекция ключовите думи бяха правопис и писане, а специалистът акцентира на тях многократно. Тя бе категорична, че в начален етап ще се учи само това, което има пряка връзка с правописната грамотност. А като най-важна посочи целта децата да се научат да общуват ефективно чрез четене, писане, говорене и слушане.
„Трябва да изкореним стереотипа „прочети-запомни“. Не е важно детето да назубри някакъв урок и в главата му да няма нищо след 2 седмици, а да се научи да търси информация, да отсее важното от урока. Това е новият стандарт на съвременни деца и ние трябва да обърнем системата“, заяви проф. Танкова. Тя бе категорична, че уроците на бива да се разделят на такива по писане и четене, а дейностите да се редуват равномерно и равнопоставено. При всеки урок учителите да вкарват задачи за писане, а четенето в 1-ви клас да се раздели на два етапа – първо на текст без непозната за учениците информация, за да тренират техниката си, и след това да се добавят нови думи и информация.
Говорейки за четенето и думи, формиращи речника на учениците, експертът посъветва учителите, ако някой текст в читанката или буквара не им харесва, да го прескачат и да не го преподават. За иновативната си идея тя се аргументира с тезата, че ако на учителите не им допада даден текст, то те не могат да го предадат пълноценно на децата. „Все едно учителят по музика да пее фалшиво, то и децата ще пеят по същия начин“, разясни авторът на учебници.
Очевидно препоръката на проф. Танкова впечатли педагозите и те разсъждаваха над думите й по време на почивката. Част от тях бяха на мнение, че законът им дава право и свобода да влагат творчество и да подбират уроци по свое усмотрение. Други пък им опонираха, че тематичното разпределение се прави в началото на учебната година и трябва да се следва стриктно през цялото време. „Питам се, ако прескачам и преподавам това, което аз искам, как учениците ми ще се явят на националното външно оценяване“, чудеше се благоевградска учителка, извеждаща 4-ти клас.
Лекцията продължи с разяснения за проверяване и оценяване писането в 1-ви клас, как децата да се научат да пишат и конкретни упражнения в тази посока, ролята на игрите в процеса на обучение, изучаването във 2-ри клас на трудните за децата правописни правила.
Проф. Танкова повдигна въпроса и за използването на новите технологии в начален етап. Тя сподели, че присъствала на урок, по време на който учителката местила букви по тъчскрийна на интерактивната дъска, показвала на децата грешни и правилни думи, но в крайна сметка цял час учениците така и не написали нищо собственоръчно. Затова експертът призова педагозите да ползват достиженията на технологиите много разумно и с мярка в началния етап на обучението. „Не харесваме тези интерактивни дъски и не ги използваме“, коментираха помежду си учители.
Че обучението по писане сега е същото като в училището на Хаджи Генчо /б.р. килиен учител от времето на Възраждането, герой в повестта на Л. Каравелов „Българи от старо време“/, бе мнението на специалиста по БЕЛ. Тя призна, че няма приемственост между учебните програми в детската градина и 1-ви клас, и колкото да й се искало, не успяла да се „пребори“ с детските учители за промени. Така в програмите по БЕЛ на ДГ липсвало ядро, свързано с писането, а в първи клас началните учители трябвало да сътворят чудо и за 3 седмици при заложени 9 часа децата да усвоят 16 елемента.
Защо печатните букви са много по-лесни за употреба от ръкописните, нужен ли е краснопис, при положение че хората масово създават текстове на компютър, а децата са с таблети и телефони от 2-годишна възраст, анализира експерът. „Най-важното е децата да се научат да пишат не красиво, а правилно“, каза проф. Танкова и прогнозира, че до 5 години българските деца ще пишат само с натискане на клавиши.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


Коментар с Facebook

Подобни новини

1 Коментар

  1. Попивко Папкин

    И още – черпете учениците с по цигара и малка водка, а на края им давайте дипломи на конвейер, по списък. Тогава ще цъфнем и ще вържим!

    Отговори

Остави коментар за Попивко Папкин Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *