Режисьорът Ставри Карамфилов: Не очаквах в Благоевград втори път да ме излъжат, властта се уплаши от социалния ми спектакъл „Евангелие за Никола“ и направи всичко той да не се случи

„Не очаквах в Благоевград за втори път да ме излъжат“, това призна днес на пресконференция режисьорът Ставри Карамфилов, който през пролетта си плати билета от Ню Йорк, за да постави юбилейния за ДТ „Н. Вапцаров“ спектакъл “ Евангелие за Никола“, посветен на 100-ия юбилей на театъра. Конкретният повод за пресконференцията бе изпратеното от поета и бивш театрален директор Борислав Владиков отворено писмо до председателя на Комисията по култура в парламента, до министъра на културата и до кмета на Благоевград с искане въпросният спектакъл, спрян от директорката на ДТ „Н. Вапцаров“ Маргарита Мачева, по думите й, заради отклоняване по всички клаузи в договора, да се случи. На пресконференцията присъстваха част от хората, подкрепили писмото.
„Поводът е гражданската тревога за празнуването на 100-г. юбилей от създаването на благоевградския театър, спирането на моя проект, за който бях поканен тук от Ню Йорк, по необясними в началото причини, които вече се разраснаха до „гори тилилейски“ под вини, които ми се вменяват“, заяви Ст. Карамфилов. Той отбеляза, че проектът му коствал 4,5 месеца труд, пристигнал без никакви гаранции и договор и нямал никакви претенции нито към хонорар, нито дори за хотел, а предпочел да ползва студио в театъра, за да не натоварва бюджета му.
Борислав Владиков декларира разочарованието си, че директорката на театъра при разговор с него нямала желание за диалог по въпроса за преразглеждане на решението й за отмяна на спектакъла на Ставри Карамфилов.“Трябваше проектът да се обсъди в театъра, а не еднолично да се взима решение. Аз бях директор и художествен ръководител в т.нар. „тоталитарни години“, Бога ми, честен кръст, имах много неприятности, но подобно нещо не съм преживявал!“, емоционално възкликна Владиков, като отбеляза, че сега чака отговор на писмото си, но служителка в Министерство на културата казала, че там доста бавно се движат нещата и не може да се ангажира със срок, в който ще се вземе отношение.
„Реквием за Никола“ е вторият провален проект за спектакъл в България на Ставри Карамфилов за последните 5 г. Първият бе „Хамлет – реквием“, по който постановъчният екип работи 2 месеца през 2014 г., но така и не бе платено за труда на хората. Спектакълът бе единственият мегапроект на общата кандидатура за Европейска столица на културата на Софийска община и Югозападния край и за чиято реализация режисьорът също бе поканен и дойде от Щатите.
„Проблемите на културата винаги се пораждат някъде по етажите на властта. Това, че ние „чепкаме вълната“ на местно общинско ниво, не означава, че аз нямам познание за това какво се случва по високите етажи на властта, в Министерство на културата, в Съюза на артистите, как те подхранват поведението на директора на благоевградския театър, което мотивира нейното безпардонно, арогантно, обидно държане в мотивите й за забраната на настоящия проект. Бях потресен, когато чух упреците й към мен на пресконференцията от 29 август и се чудя кой ми е дал диплома, ако всичко това е вярно. Ако е така, аз не съм участвал в собственото си битие“, каза Ставри Карамфилов.
В негова защита срещу обвиненията, че не е имал постановъчен екип, когато трябвало да започнат репетициите, зам. директорката на Двореца на децата в София Албена Мерджанова отбеляза, че условието да се подпише договор е той да е с попълнен постановъчен екип и ако такъв не е представен, договор не е трябвало да се подпише!
„Тотална лъжа е, че нямах формиран постановъчен екип“, декларира и режисьорът и на въпроси за финансовите му претенции да се случи спектакъла отговори: „По темата за средствата, те се отпускат целенасочено, специално за честването на 100-годишнината на ДТ „Н. Вапцаров“, и специално за този юбилеен спектакъл са 15 000 лв. от община Благоевград и 15 000 лв. от Министерство на културата. Нееднократно разговарях с директорката, че спектаклите за Вапцаров изискват една компактна маса актьорски талант с визуални решения и колкото и да се свиваме, нямаше как да се впишем в тази сума от 30 000 лв. Предложих да потърсим спонсори чрез медийни изяви, защото знам, че хората биха дали пари за идеята. След време разбрах, че от театъра са предприели една тайна офанзива, „овършали“ са общините в областта и са събрали допълнително още 15 000 лв. с мотив да се случи този спектакъл. В тази сума можехме прекрасно да се впишем, без да правим компромиси с естетическото решение на спектакъла. Когато се говори за спектакъл за Вапцаров, не може да се работи с 15 човека, трябва да са поне 28-30, за да се получи богатството на отношения и теми, които Вапцаровото творчество съдържа в себе си, а тя ме кастреше и искаше да се вместя в 30 000 лв.
Що се отнася за хонорара ми и изявленията на директорката, че съм искал увеличение, по нейно предложение (аз не съм имал никакви претенции) той трябваше да е 7000 лв. Когато пристигнах в България, трябваше да пътувам непрекъснато до София, за да намеря постановъчен екип, това включва съответните вечери, закуски, кафета, хотели и т.н. Всичко поех със свои средства и казах на Маргарита, че разходите ми са огромни. Тя прие моята забележка и се спряхме на 8000 лв. хонорар.
По темата за парите с отметка се включи и Албена Мерджанова: „Опитах се да намеря някъде отчета на бюджета на театъра и въпреки че по Закона за публичните финанси на всеки 3 месеца това трябва да се прави, не успях да открия такава информация. Лично ме интересува колко струва цялата постановка на „Портретът на Дориан Грей“, в този мегаспектакъл има 7 софийски актьори, мултимедия, която струва огромни пари, само на плаката стоят имената на екип от 11 души, които са го правили! Разбрахме, че приходите на театъра са се увеличили 2,5 пъти, но никой не каза колко са разходите. Развихри се една клеветническа кампания срещу Ставри, а на Фейсбук страницата на Съюза на артистите се казва, че група стари хора имат претенции и пречат на младия директор“.
„В екипа си бях включил само двама актьори от София – Пламена Гетова за образа на баба Елена и Иван Станчев за младия Вапцаров“, обясни Ставри Карамфилов и финализира: „Изумява ме тази арогантност, безпардонност и цинизъм без никакви доказателства. Не искам да слизам на това ниво да изпадам в ситуация да се защитавам. Нека никога да не се принизяваме, да не отваряме сърцата си, да не отключваме душите си към омразата, към принизяване до блатото. Всичко се връща и в паметта на театъра има такива знакови неща, които говорят за бич, който се вихри в този театър. Но кой да чете знаците“! Тези знаци ще продължават да бъдат като Дамоклев меч съдбовни, докато не започнем да сричаме азбуката на честността и на човещината. Аз се оттеглям и знам, че нищо няма да стане. Знам, че САБ и Министерството на културата са инициатори на всичко това. Г-жа Мачева е невинна. Тя е просто маша, кукловодите са зад нея. Тази власт не търпи социалното острие на Вапцаровата същност. Тази власт, както всяка власт, се страхува от сянката си. Това е истината за спектакъла! Мачева е само малкото пале, което разлайва орталъка. Истината е друга: не може да има спектакъл за Вапцаров, направен от Ставри Карамфилов в контекста на изборите.
Не обмислям никакви варианти, статуквото е категорично, спектакълът няма да се състои! В договора, който съм подписал поради собственото си незнание и с елементарна вяра в човека, който ми го подава, има такива неща, че ум да ти зайде. Като това, че работодателят си запазва правото по всяко време, по каквито обстоятелства да спре производството на продукта, без никаква реципрочност по отношение на изпълнителя. Причината да не се случи „Реквием за Никола“ е неговото съдържание“, категоричен бе Ставри Карамфилов.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *