Благоевградското 5 СУ, ПМГ – Гоце Делчев и СУ – Крупник извеждат първите си випуски с професионална квалификация
Рекорден брой от 1128 зрелостници в Пиринско искат да се явят на матура по професия през сесията май-юни на настоящата учебна година.
Припомняме, че от 2022 г. държавните зрелостни изпити се провеждат по нов формат и правила. Завършващите професионални гимназии/паралелки задължително трябва да положат като втори ДЗИ изпит за придобиване степен на професионална квалификация, който е в три варианта – изпитна тема, тест и защита на дипломен проект.
Друга новост е, че съгласно държавната политика и заложените от МОН целеви стойности всяка година определен процент /към момента 52.5%/ от постъпващите осмокласници трябва да са обхванати в професионалното образование и подготовка.
За да отговорят на новите изисквания и търсенето на пазара на труда, някои училища предприеха решителни стъпки и преструктурираха план-приема си. Така през учебната 2019/20 г. в Природо- математическата гимназия в Гоце Делчев въведоха обучение по професия „Системен програмист”. С разкриването на новата специалност ПМГ „Яне Сандански” стана и все още е единствената профилирана гимназия в областта с професионална паралелка, при това не една, а две.
В 5 СУ „Георги Измирлиев” – Благоевград започнаха да подготвят графични дизайнери, в СУ „Св.св. Кирил и Методий” – Крупник „Оператор информационно осигуряване”. Сега, 5 години по- късно, трите училища ще изведат първите си випуски със степен на професионална квалификация, като и трите професии са с най- високата за системата на средното образование трета степен на професионална квалификация.
Констатацията е, че в 22 училища на територията на областта – всичките 18 професионални гимназии, Спортно училище, 5 СУ, СУ – Крупник и ПМГ – Гоце Делчев в дневна форма се обучават общо 1058 дванадесетокласници. От тях заявления за матура по професия са подали 1052-ма.
16.07% от общия брой, или 170 зрелостници, са изявили желание да разработват изпитна тема. Съответно 34 ученици /14 от специалност „Компютърна техника и технологии“ на ПГЕЕ – Банско и 20 на Спортното училище/ са посочили, че желаят на решават тест.
848 зрелостници, или 80.15%, са избрали да разработват дипломен проект.
От 14 ученици със специални образователни потребности 8 са подали заявления, 6 не са.
Директорите са посочили, че в училищата се обучават общо 88 зрелостници в самостоятелна форма. От тях 23-ма искат да разработват изпитна тема, 3-ма да решават тест, 26 – дипломен проект, и 36 не са подали заявления.
Учениците, завършили успешно 12 клас през учебните 2021/2022 и 2022/2023 г., са 14, като 10 са подали заявления да разработват тема и 9 – дипломен проект, един ученик е заявил само практически изпит и 4-ма изпит по теория.
Разбивката по училища показва, че с най-много зрелостници – 140, е Земеделската гимназия в Сандански. 114 ще защитават дипломни проекти и 26 обучаващи се в професия „Изпълнител на термални процедури“, която е с втора степен на професионална квалификация, ще разработват изпитна тема.
Неврокопската гимназия в Гоце Делчев извежда 132-ма зрелостници, като всички са подали заявления за дипломни проекти. Същото се отнася и за ПГИТ – Петрич и ПГИ – Благоевград с випуски съответно от 105 и 101 зрелостници.
Коментирайки темата, началникът на Регионалното управление на образованието Ивайло Златанов потвърди, че на предстоящата матура по професия действително ще се явят рекорден брой зрелостници.
„Имайки предвид държавните политики и заложените от Министерството на образованието и науката целеви стойности за обхващане на ученици в професионалното образование и подготовка, то през следващите години броя на зрелостници, явяващи се на задължителния държавен изпит за придобиване степен на професионална квалификация, ще расте“, каза началникът на РУО и допълни, че с цел осигуряване на обективното и безпристрастно провеждане на матурите по професия в изпитните комисии трябва да бъдат включени и работодатели.
Важно е да се знае, че придобиването на професионална квалификация става по национални изпитни програми. С дипломен проект е допустимо да завършват само учениците, които придобиват трета степен, при това разработката трябва да включва елемент на практическа реализация, тоест създаване на продукт. Оценяването в професионалното образованието не е на базата на 30%, както е и при общото. Или, казано с други думи, на ДЗИ по БЕЛ и на матурата по предмет от профилираната подготовка изискуемият минимален праг е 30 т., а за професия 50 т.
„Държавните изпити за степен на професионална квалификация се подчиняват на национални стандарти, които са ясно разписани. И макар дефинирани в училището, те се проверяват от комисии, които задължително включват представители на работодатели, на училището, на работници и служители. Поставянето на почти двойно по-висок праг за преминаване прави съвсем равнопоставени двата начина на изпит. Това е причината висшите училища да признават и тази оценка като възможен вход за прием“, акцентира зам. министърът Мариета Георгиева, която лично присъства на септемврийското работното съвещание на директорите на училищата от областта с експерти от РУО.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА