Разходите за ремонта на обгорелия мост на автомагистрала „Струма“ близо до Дупница може да достигнат 3 млн. лв. Това изчислиха, експерти пожелали анонимност, предаде „Монитор“. Те подчертават, че за първи път в историята на България се случва подобен пожар, нанесъл немалки повреди на пътно съоръжение.
Според тях, температурата на пожара е била много висока и са нанесени тежки поражения на 3 греди и 13 колони на съоръжението. На едното платно на моста са обгорени 3 отвора, а на другото – два. Лагерите компенсиращи температурните деформации на съоръжението през зимата и лятото са изгорели напълно. За колоните, които са с диаметър 1,50 м със сигурност ще се наложи да бъдат укрепвани допълнително, което ще увеличи обиколката им.
Експертите тепърва трябва да решат как да се направи подмяната на повредените греди, които са замонолитени в колоните, защото на тези някои места няма лагери.
Там ще се наложи къртене, за да може да стане смяната.
Професорът по строително инженерство в Калифорнийския политехнически университет д-р Дамян Кашлакев се учуди, че под пътно съоръжение на основна автомагистрала е било допуснато да има депо за вторични суровини, то да се запали и фирмата да няма застраховка. По думите му в САЩ и друга развита държава, първо е щяла да реагира полицията, защото това е заплаха за сигурността на хората. Според професора цената на ремонта ще зависи от това доколко е повредена арматурата в железобетонната конструкция. „При температура на огъня над 400 градуса тя се компрометира. Якостта й намаляват драстично“, обясни експертът. Според него това ще наложи укрепването на колоните.
Симеон Пешов, президент на “Главболгарстрой”, фирмата изградила моста обясни, че големи поражения има на 13 колони и само на една греда. „Всичко е поправимо“, категоричен е той и добави, че подробна информация за състоянието на моста и стойността на ремонта му ще има след като бъдат обявени резултатите от експертизата, която се прави в момента от АПИ.
Пожарът край Дупница даде повод на пътната агенция да разпореди проверки за други сметища под мостове и виадукти. Цялата републиканска пътна мрежа, която е над 20 хил. км, ще бъде проверена. Това включва магистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища.
27 пътни управления ще извършат обход на мостове и виадукти за наличие на нерегламентирано използване на пространството под тях.