Рекорден брой участници представиха близо 200 автомобила, джипки, мотори на парад в областния център за 25-годишнината на ретро клуб „Пирин”. По този повод организаторите и колекционери гордо демонстрираха возилата си в целия им блясък, а благоевградчани и гости на града изпълниха площад „Македония”, за да се докоснат и полюбуват на стила, класата, инженерната мисъл и дизайнерските виждания в автомобилостроенето на Изтока и Запада от мирно и военно време.
Първо „под светлините на прожекторите” застана единственото в страната ни БМВ, спортна серия, производство 1960 г. Собственикът Лъчезар Лазаров, пристигнал от Банкя, разказа, че колата е уникална с двуцилиндровия си двигател „Боксер”, скоростта си от 150 км и тежина само 500 кг. „Намерих автомобила заровен под слива в един двор. Отначало помислих, че е „Фиат”, тъй като по това време те са били масово произвеждани. Извадих го и видях, че всъщност е изключително рядката серия на БМВ, от която са били изработени само 3500 бройки”, разказа за невероятната си находка Лъчезар.
Единственият в страната ни спортен модел БМВ от 1960 г., намерен от Л. Лазаров под една слива в двор
„Колата може да се движи без проблем по надолнище, но малко се затруднява при изчакванията, затова е докарана със специална платформа”, сподели с усмивка за своя „Понтиак” от 1930 г. Деян Стевич. Той и негови приятели, съмишленици от Сърбия, дойдоха специално за парада и представиха уникални атвомобили, сред които „Крайслер” от 1926 г. с дървени спици на колелата. А понтиакът, който е единствен на целия Балкански полуостров, прикова вниманието и на вр.и.д кмет на Благоевград Ясен Попвасилев и той се снима пред почти 100-годишната машина.
Вр.и.д. кмет Я. Попвасилев със собственика на понтиака, пристигнал специално от Сърбия
Участниците и гостите на парада поздрави председателят на ретро клуб „Пирин” Андрей Андреев, който заедно с Я. Попвасилев и зам. кмета по сигурността Любен Милев връчиха купата на община Благоевград. По единодушно решение наградата заслужи „Рено Монастела” – 1930 година, на Здравко Георгиев от Бургас. Самата кола е 1500 кубика и може да вдига 40 км, но тъй като на собствен ход дълго ще пътува от морето, бе превозена с платформа.
Председателят на ретро клуб „Пирин” А. Андреев, Я. Попвасилев и зам. кметът Л. Милев връчиха купата на притежателят на „Рено Монастела” от 1930 З. Георгиев
„Най-важното за поддръжката на такъв автомобил е смяна на маслото и съхранение на сухо място”, изтъкна победителят, купил реното преди 10 години от шоурум в Бургас.
Заради внушителните си габарити кадилакът на Хр. Николов направи няколко маневри, за да паркира, и ведна бе наобиколен от ценители
Погледите на присъстващите събра „Кадилак Елдорадо” със запазен вътрешен салон, електрически стъкла, уникална охладителна система, производство 1963 година, собственост на благоевградчанина Христо Николов. Заради внушителните си размери и дължина от 6 метра се наложи автомобилът да направи няколко маневри, за да паркира, но веднага бе наобиколен от ценители.
Американският пикап с нестандартен цвят привличаше погледите отдалеч
„Притежавам кадилака от 40 години. Не е труден за поддръжка, защото е много здрав и се налагат само дребни ремонти”, коментира Хр. Николов за впечатляващата машина, чийто оригинален мотор е цели 7030 кубика. А въпросът колко харчат старите машини не бе на дневен ред, защото, както обясниха колекционерите, най-важното е един ретро автомобил да може да се движи и да спира, а не какъв е разходът на гориво.
Зрителите с неприкрит интерес разглеждаха напълно реставрирания „Трабант 600” от 1963 г., управляван от благоевградчанина Стоян Къдреков
вдигнаха капака на високопроходимия джип DKW MUNGA 1961 г.
Не по-малко впечатляващ бе и „Форд” от 1955 г. Пикапът, открояващ се с розово-виолетов цвят, за пръв път участва на парада, като притежателят му Витан Бояджиев от Велинград го намира в Америка преди 4 години.
снимаха се пред ГАЗ 22 С, запазен в автентичния си вид като линейка
„Мерцедес W108”, служил на военното министерство
„Ей, хората какви коли са правили навремето, а сега само пластмаси, пълни с електорника, издържаща по 5 години”, дивяха се хората и с неприкрит интерес разглеждаха напълно реставрирания „Трабант 600” от 1963 г., управляван от благоевградчанина Стоян Къдреков. Вдигнаха капака на високопроходимия джип DKW MUNGA 1961 г., снимаха се пред ГАЗ 22 С, запазен в автентичния си вид като линейка, „Мерцедес W 108”, произведен през 1966 г. и закупен година по-късно от ЦК на БКП и УБО за нуждите на военното министерство.
Н. Стоилов с мотора ИЖ 49 и два от най-ценните експонати – ZUNDAPP от 1928 г.
В атракция се превърнаха и изложените мотори. Лъскав и напълно реновиран бе вдигащият 100 км ИЖ 49. Едно от предимствата на машината с кош, както се пошегува бащата на собственика Светослав Стоилов – Николай, е, че моторът може спокойно да паркира в „синя зона”, защото „паякът” не е в състояние да го вдигне, а най-много да сложат скоба на коша. Любопитното е, че фамилия Стоилови от благоевградския квартал „Грамада” притежават уникална колекция от над 50 мотора, два от които – ZUNDAPP от 1928 г., също бяха изложени.
„За мен реставрацията на стари коли и мотори не е хоби, а начин на живот, граничещо понякога с лудост”, призна с усмивка Веселин Стойков от Дупница, по-известен сред приятелите си с прякора Макаренко. Той лично запали и пред удивените погледи на зрителите даде газ на най-новата си придобивка ИЖ, модел 49 от 1955 г. , който излеждаше така, все едно всеки момент ще се разпадне, но иначе работеше безотказно. Самата машина на две колела Веселин дълго издирвал, докато не видял обява в интернет и веднага отишъл в Радомир, откъдето я купил за 1000 лв.
„Реших да го запазя във вида, в който го взех. Даже не съм го измил. Мен лично не ме привличат лъскавите неща. Магията и чарът са точно в това: гледаш нещо вехто, старо, но натиснеш и запали, работи”, обясни дупничанинът, който се занимава с ремонти на мотори.
За всеобщо учудване В. Стойков без проблем запали вехтия ИЖ от 1955 г., който хората дълго разглеждаха и обсъждаха
След дефилето, изпълнило плащад „Македония”, колоната от ретро автомобили се отправи за Симитли и Банско, а благоевградчани бяха категорични, че подобни събития внасят колорит и оживление, и си пожелаха да имат повече такива зрелища, изпълнени с положителни емоции.
В Банско ретро маниаците си спретнаха запомнящ се купон.
Автоманиаците си спретнаха паметен купон в Банско
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА