Призова и за въвеждане на отчетност при извиняването на отсъствията с бележка от родителите
РУО – Благоевград в мое лице и с подкрепата на всички колеги инициира във времето за обществено обсъждане дните на национално външно оценяване да бъдат учебни, защото месеците май и юни стават апокалиптични от гледна точка огромния брой неучебни дни“. Това съобщи началникът на Регионалното управление на образованието пред директорите на училищата в Пиринско.
Работното съвещание за началото на новата учебна година продължи 5 часа, като бяха обсъдени множество актуални въпроси. Старши експертите Анета Марянска, Владимира Караджова и Анета Стоянова представиха анализи на резултатите от националното външно оценяване в 4, 7, 10 клас, държавните зрелостни изпити, бяха обявени и конкретни мерки за подобряване на резултатите.
Акцент бе поставен и върху държавния план-прием, иновативните училища, национални програми, новите моменти в нормативната база и НЕИСПУО /Националната електронна информационна система за предучилищно и училищно образование/. В отделен панел бяха разисквани и въпроси, касаещи приобщаващото образование.
Както „Струма“ писа, важната тема за пръв път бе детайлно разглеждана на съвещание в Разлог и сега отново бе широко коментирана. Старши експертът по приобщаващо образование Цветана Атанасова коментира, че по училищата в областта, които са 117 на брой, са назначени 155 педагогически и непедагогически специалисти за работа с ученици със специални образователни потребности. От тях 47 са ресурсни учители, 31 психолози, 29 логопеди, 40 педагогически съветници, 8 – помощник на учителя. „Това като бройка е страшно недостатъчно, един специалист няма как да работи с повече от 12 деца със СОП“, заяви Цв. Атанасова.
Притеснителна е и статистиката, че в общо 84 училища на територията на областта се обучават 745 ученици със СОП, а като се прибавят и центровете /ЦСОП/ с иколо 240 деца и в ДГ с около 200, то броят на децата, нуждаещи се от допълнителна подкрепа, е над 1000. Класифицирани като деца в риск са 41 ученици, 17 са с хронични заболявания. В цялата област само за 23 деца с изявени дарби е осигурена допълнителна подкрепа.
На фона на това нормативът за дете/ученик на ресурсно подпомагане е 6432 лв., а нормативът за създаване на условия за приобщаващо образование на дете/ученик на ресурсно подпомагане е 866 лв. Именно за да се изразходват средствата по предназначение, тоест да се разкриват щатове и да се назначават необходимите специалисти, от тази учебна година се въвежда ограничение и в НЕИСПУО не могат да се въвеждат данни, ако групите са повече от 12 ученици за един специалист. Така самата система няма да приема и ще „изхвърля“ неспазващите изискванията.
„Тенденцията е децата със СОП да се увеличават. Но всички сме длъжни да се съобразим и тези деца трябва по един или друг начин да бъдат обгрижени, обучени и да присъстват във вашето училище“, категорична бе Цв. Атанасова.
Началникът на РУО заяви, че приобщаващото образование не трябва да е само на хартия. Ив. Златанов говори и за кампаниите НВО и ДЗИ, държавния план-прием и допълнителния такъв… Що се касае до другата приоритетна дейност на държавно ниво – Механизма за обхващане и задържане на деца и ученици, стана ясно, че сформираните 67 екипа с 575 представители на институции /от които 40% са педагогически специалисти/, област Благоевград е на първите места по ефективност.
Темата за план-приема и НЕИСПУО провокира коментари и думата поиска директорът на гоцеделчевската Професионалната гимназия по механизация на селското стопанство /ПГ по МСС/ Ангел Живков.
„Искам да ви кажа, че ние, директорите, сме жертви на образователната система и сме обвинявани за всяко едно нещо. Давам ви следния пример: В училището, което управлявам, съм направил тестове за наркотици, от които 12 са положителни. И кой работи с тези деца? Никой! Нито полиция, нито Комисията по противообществени прояви, единствено директорът. Да, обаче директорът Живков три пъти отива на съдебни дела. Ученикът е установен с тежки наркотици по надлежния ред, но в същото време майката отива, вади бележка от Кандиларов /б.р. медико-диагностична лаборатория/, че детето й е чисто, и почваме – съдилища, иди и доказвай, че нямаш сестра“, разказа А. Живков.
Важно е да се отбележи, че през изминалата учебна година ситуацията в Гоце Делчев бе изключително сложна и деликатна. Основно образование завършиха близо 100 седмокласници по-малко и поради тази причина план-приемът бе редуциран с по една паралелка за училище. Трите училища – ПГ по МСС, Природо-математическата гимназия и Неврокопската гимназия, реализираха на 100% паралелките си и свободни места няма.
„Ще кажа и нещо, което от години крия в малкото си сърчице. Банско с какви привилегии са, че винаги им се разрешава по-голям план-прием и винаги директорът Живков им е виновен? Аз моя план-прием съм го направил – 7 нови специалности за 7 години. И вижте какво се случи. Въпреки че сме в много сериозна конкуренция и бяхме на минус 97 ученици, ние всички си направихме план-приема“, каза още А. Живков и продължи да споделя проблемите си. Като този как миналата година за държавния зрелостен изпит по БЕЛ квесторите, разпределени от друго училище, не дошли.
„Моята заместничка започва провеждането на ДЗИ, а квесторите ги няма. Ще ви кажа и за случай с друго училище, дето квесторите винаги преди да дойдат при нас се разболяват. Пускат си болнични и отиват в гората да берат гъби. Да не казвам и какво правят някои и на самите изпити, и после директорът Живков, който даже не е бил на работа, пише на началника три страници доклад. Много моля колегите да задължат квесторите – в качество на служебни лица, да се запознаят с инструктажа, a също така да налагат наказания, аз не искам да съм най-лошият“, заключи директорът на ПГ по МСС.
Отношение взе и директорът на Природо-математическата гимназия в Гоце Делчев Елка Божикова. Тя даде предложение при обсъжданията и планирането на план-приема да се отчита не само недостигът на кандидат-гимназисти в община Гоце Делчев, но и фактът, че постъпват много ученици от други населени места, в това число и от Смолянска област.
„Колеги от Банско и Разлог няма как да застопорят учениците и да искат само техните паралелки да са пълни. В края на краищата в България трябва да дадем възможност за едно нормално преминаване и записване там, където децата искат. На тази основа искам да предложа за в бъдеще да се отразява и да се вижда в системата колко ученици „влизат“ от съседна област, от други райони, в Гоцеделчевска община и това да бъде един коректив на бъдещия план-прием, за да не се занимаваме с писане на писма до РУО и до министерството с искане на допълнителни бройки“, предложи Е. Божикова.
Началникът на РУО определи заформилата се дискусия като много навременна и посочи, че седмокласниците през учебната 2023/24 г. са с 380-400 повече от учениците, завършили 4 клас. Казано с други думи, в съвсем близко бъдеще, само след 3 години, кандидат-гимназистите ще бъдат с 380-400 по-малко, или няма да достигат осмокласници за около 20 паралелки. Това и много други фактори показват, че план-приемът трябва да се преструктурира.
Най-критично е положението в общините Разлог и Банско. Там след четвърто класиране останаха свободни съответно 44 и 25 места, и то при положение че още преди първо класиране, заради липса на желаещи да се обучават, бяха закрити две паралелки – в Професионалната гимназия по електроника и енергетика и в Професионалната лесотехническа гимназия в Банско.
По отношение на движението на ученици коментарът бе, че никой не може да каже предварително и да прогнозира ще дойдат ли или не ученици от други общини и области. Така например вече три години в Благоевград се наблюдава своеобразен парадокс. 10-те училища с държавен план-прием реализират общо 32 паралелки. Още при самото планиране се вижда, че местата са повече от седмокласниците в общината, като не достигат по 120-130 кандидат-гимназисти.
В същото време обаче идват бъдещи осмокласници от Дупница, Рила, Кочериново, София… и дефицитът бива преодолян, като специално за тази учебна година места няма и след четвърто класиране имаше незаписани 16 ученици. Дали обаче тези процеси ще се случват и за в бъдеще, това няма как да се прогнозира. Затова Ив. Златанов обясни, че би подкрепил предложението на Е. Божикова да се вземе предвид движението на ученици, стига да се намери работеща формула как да се предвиди и изчисли това.
Директорът на ПМГ „Яне Сандански“ също засегна темата за квесторите и призова те да се съобразяват както със задълженията си относно ДЗИ и НВО, така и с изискванията на директора на училището, в което са разпределени.
„Това трябва да бъде казано ясно на всички, за да нямаме излишни проблеми и всеки директор да носи отговорност“, заяви Е. Божикова.
В отговор Ив. Златанов подчерта, че откакто е началник на РУО, не е видял нито един доклад на директор, който да сигнализира, че има проблеми с квестори.
„Няма как да се чудим как да разпределим квесторите, защото някой тръгва да излиза в болнични или отива еди-къде си. Работодателят може да обжалва всеки един болничен лист в Регионалната здравна инспекция. Какъв е проблемът? Аз ще ви дам готов текст да обжалвате, защото го имам. Сменяте само имена и училище и обжалвате. И като стане проблем в един, два, три случая, хората ще се съобразят и ще са така добри да бъдат на място. И не само да са на място, но и да бъдат адекватни. Всяка година ни се носят листове от изпитните материали извън кафявите пликове. Напълно подкрепям казаното от г-н Живков. Определяме квестори, свеждате до тяхното знание инструктажите /задълженията им/ и искаме не само присъствие на място, а да имат и адекватно поведение и отношение“, заяви началникът на РУО.
Не бяха подминати и новите моменти в нормативната база. Един от тях е, че учениците в 4, 7, 10 клас, които по основателна причина не са положили НВО на редовната дата, могат да се явят на допълнителна такава. В Благоевград имаше един такъв случай на седмокласник, който по здравословни причини не бе успял да се яви, и за него бяха организирани извънредни изпити по БЕЛ и математика, които бяха проведени по всички правила и с ангажирането на повече от 20 души – квестори, регионална, училищна комисия. Тук акцентът не бе върху седмокласника, а върху факта, че при такива случаи учениците могат „да се закачат“ чак в края на трето или на четвърто класиране. И тъй като повече места тогава са заети, то те могат да постъпят над утвърдените 26 ученици в клас, но само ако резултатът им не е по-нисък от минималния бал за дадената паралелка.
„Допълнителното явяване не означава по-лесно НВО и по-висока оценка“, заяви Ив. Златанов.
Другата новост, влязла сила от миналата учебна година, е, че по семейни причини родителите могат да извиняват отсъствията на децата си до 15 дни. Това доведе до „изкривявания“ и за никого не е тайна, че родители вземат бележки, за да водят децата на море и почивки. Препоръката бе да се въведе регулация на училищно ниво и да се води отчетност на използваните дни. Също така да бъде обяснено на самите родители, че е в ущърб на децата да ходят на почивка в учебно време, като изпускат учебен материал, а после учители да се ангажират и да им дават консултации.
По време на съвещанието бе засегната и „горещата“ тема за пенсиониранията. Заради липса на политика на държавно ниво в момента в страната текат конкурси за директори на 481 училища. Конкретно за област Благоевград през месец февруари бяха проведени конкурси за директори на 8 училища, сега тече процедурата за още 18, а има да се обявяват и на още 6 училища. Това само по себе си е огромно предизвикателство и не е добре за самата образователна система, още повече че като се изключат временно изпълняващите длъжността, ставащи титуляри на постовете си, то на мястото на пенсиониращите се директори идват нови, които в повечето случаи са с малко или без опит и без виждане по един или друг въпрос.
За да не създават такива „трусове“, началникът на РУО заяви, че е добре да има правила за пенсиониранията и на директори.
„Мисля да поставя въпроса и на ниво министерство. И ако нещо такова се въведе, ще отпадне една огромна психическа тежест от плещите на всички нас. На пръстите на ръката се броят директорите, които са дошли и са казали, че са придобили право на пенсиониране и с желание биха напуснали системата”, каза Ив. Златанов.
Думата поиска директорът на Земеделската гимназия в Сандански Емил Терзийски. Като председател на областната организация на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, Терзийски призова всички да подхождат с разбиране и да приемат реалността.
„Помнете ми думата. Жив и здрав да съм – на 17.09.2026 г. отивам при началника и му казвам, че искам да се пенсионирам. Какво като е май месец, аз съм започнал през януари преди 32 години“, обяви Е. Терзийски.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА