Замърсяването, причинено от разлива на няколко хиляди тона мазут от руски танкери в Черно море ще засегне не само Русия, смята руският академик Виктор Данилов-Данилян, научен ръководител на Института по водни проблеми на Руската академия на науки.
Според него в края на януари то може да достигне украинския град Одеса, после да се доближи до бреговете на Румъния и България, а в югоизточната част на морето да стигне до Турция.
Този разлив се превърна в „най-голямата екологична катастрофа“ в Русия от началото на 21 век, твърди Данилов-Данилян. „За първи път се разлива мазут в толкова големи количества. От моя гледна точка това е най-сериозната екологична катастрофа в Русия от началото на 21 век. Тоест, това е безпрецедентно събитие“, казва Данилов-Данилян в интервю за руския вестник „Комерсант“ .
Според него тази ситуация не може да се сравни с разлива на дизелово гориво в Норилск през 2020 г., тъй като в онзи случай всичко е било „локално и бързо ликвидирано“.
Случилото се в Черно море е „ужасен удар“ върху екосистемата, подчертава академикът. „Смъртта на десетки хиляди птици, много делфини и големи загуби в крайбрежната флора и фауна. В такава среда, дори и да е в солена вода, практически нищо не може да живее, освен микроорганизмите, които се хранят с мазут и го разграждат”, обяснява Данилов-Данилян.
Освен това отбелязва, че премахването на най-малко 200-500 хиляди тона замърсена почва няма да мине безследно: вече са регистрирани места, където поради отстраняването на почвата, в която е попаднал мазут, морето е навлязло на сушата с 30-50 метра.
Данилов-Данилян отказва да прогнозира колко време ще отнеме почистването на Черно море от мазута.
„Потъвайки на дъното на дълбочина повече от 200 м, където се намира сероводородният слой, мазутът може да лежи там много дълго време. Но трябва да сте подготвени за факта, че той може да бъде повдигнат от възходящи потоци. Ще бъде необходим постоянен мониторинг на бреговете на курортите и само когато се убедим, че появата на нови емисии на мазутни съсиреци от морето става изключително рядка, тази дейност може да бъде отслабена“, отбелязва академикът.
Той подчертава, че цялата тази ситуация е можела да бъде избегната, ако в Черно море не влизат кораби, които е трябвало да бъдат извадени от експлоатация още преди 20 години. „Невъзможно е да се избегнат катастрофални последици с такова отношение: рано или късно те щяха да настъпят. „Нашият застрахователен механизъм за подобни събития практически не работи и сериозната работа за отстраняване на последствията започна едва на деветия или десетия ден след аварията“, казва Данилов-Данилян.
През декември руските танкери Волгонефт-212 и Волгонефт-239 потънаха при буря в Керченския пролив. Общо те са превозили 9,2 хиляди тона мазут. Според Министерството на природните ресурси около 4 хиляди тона са се излели в Черно море и са попаднали по бреговете на Краснодарския край и Крим. Останалите са се озовали на дъното в танкерите. Оперативният щаб на Краснодарския край съобщи тази седмица, че почистването на пясъка, замърсен с мазут на плажовете на Анапа, ще отнеме до два месеца.
На фона на влошаващата се ситуация с разлива на мазут в Черно море руският премиер Михаил Мишустин на 13 януари създаде правителствена комисия за отстраняване на последствията от аварията. Федералният щаб за ликвидиране на последствията от бедствието беше създаден на 12 януари след като руският президент Владимир Путин заяви, че властите не правят достатъчно, за да минимизират щетите.