Със среден брой 47.30 от Националното външно оценяване /НВО/ по български език и литература и 37.56 по математика седмокласниците в Пиринско заеха пето място в класацията по области на Министерството на образованието и науката. С по- добри резултати са само завършващите основно образование от София град, следвани от връстниците си от областите Смолян, Варна и Бургас.
На външното оценяване по БЕЛ са се явили 2717 седмокласници от област Благоевград, като 2166 от тях са решавали и задачите от втория модул. От 2707 кандидат-гимназисти, явили се на НВО-то по математика за втори модул, са останали 1944, което е със 182-ма повече от миналата година.
24-ма от седмокласниците са изкарали от 0 до 5 точки на изпита по БЕЛ, 80 – от 6 до 10 точки, 132-ма – от 16 до 20 точки. Най-много – 243-ма ученици, са с 51-55 т. и 223-ма с 66-70 т. Впечатление прави, че нито един седмокласник не е постигнал максималния брой от 100 точки, като 13 кандидат-гимназисти са с 91-95 точки и 34 с 86-90 точки, 73-ма – с 81-85 точки.
По математика от 0 до 5 точки са изкарали 47 седмокласници, 257 са с резултат от 21-25 точки, както и 31-35 точки. Един ученик е с максималните 96-100 точки, шестима с 91-95 точки, 20 – с 86-90 точки.
Както е известно, точките от първия модул на изпитите по БЕЛ и математика се преобразуват в оценки и се вписват като текущи по съответния предмет. Според тазгодишната скала на Министерството на образованието и науката двойките от първия модул по български език и литература са 241, тройките 412, четворките 1216, петиците 798 и шестиците 30.
Съответно от 0 до 15.5 точки, или с оценка „Слаб” от първия модул по математика, са 432 ученици, 511 имат оценки „Среден”, 852 – „Добър”, 787 – „Много добър”, и 142 – „Отличен”.
Според анализа на МОН постиженията по български език и литература (БЕЛ) са съизмерими с миналогодишните и вече не се забелязва толкова голяма разлика между тези по БЕЛ и по математика. Това според зам. министъра Таня Михайлова оборва твърденията, че децата, на които им се отдава българският език, са слаби по математика, и обратно.
Все по-лесно седмокласниците определят вида на изреченията по състав и преобразуват пряката в непряка реч. Правилно свързват цитати с творбите, от които са, и все по-успешно се справят с дидактическата задача на преразказа. В същото време учителите по предмета трябва да обърнат внимание на извличането и обработването на информация от текст или таблица, на уменията да се структурират логически издържани и пунктуационно оформени разсъждения, както и точен и ясен израз, смятат от МОН.
Разборът на НВО-то по математика показва, че седмокласниците владеят добре намирането на корени на линейни уравнения и неравенства, различаването на видове ъгли, прилагането на свойства в триъгълник и др. На част от геометричните задачи учениците също са се справили много добре, което показва целенасочената работа на учителите по математика в страната.
За първи път най-висока успеваемост има именно при геометрична задача за необходимите условия два триъгълника да бъдат еднакви. По-трудни за седмокласниците са били задачите във втория модул, където 43% са приложили успешно знанията си за пропорции.
Припомняме, че четвъртокласниците от Пиринско също показаха добри знания на националните външни оценявания и със среден тестови бал от 77.88% /15.58 точки/ по четирите предмета -БЕЛ, математика, „Човекът и природата”, „Човекът и обществото”, също са подредиха на 5-о място в страната по знания.
Подобряване на резултатите регистрираха дванадесетокласниците от област Благоевград. Средният успех от матурата по БЕЛ е 4.22, при 4.12 миналата година, и 4.35 от двата ДЗИ, в сравнение с 4.21 за учебната 2016/2017 г.
Зрелостниците изкараха цели 123 пълни шестици и 844 оценки над 5.50. За сравнение, миналата година пълните шестици бяха 71, а отличните 783.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА