Учителката по химия в ПГИ Д. Станковска категорична: Ще напиша оценките само ако са хубави, ако не са – няма да ги взимам предвид
Министерството на образованието и науката засекрети пробното изследване „Пиза“, като пусна инструкции по време на теста в училищата да не бъдат допускани представители на медии.
Както е известно, в продължение на два дни /14 и 15 октомври/ целият випуск от 61 хил. деветокласници в страната се явяват на общ тест по природни науки /биология, химия и физика/ на електронни устройства. Министърът на образованието проф. Цоков уточни, че въпросите са разработени по примера на задачите от международното проучване PISA и така деветокласниците ще са по-подготвени за предстоящото му провеждане през следващата 2025 година. Самите тестове са в два варианта, съобразно двата дни на провеждане.
Всеки ученик влиза с edu.mon.bg в акаунта си, където решава тест от три части – по биология и здравно образование, по физика и астрономия и по химия и опазване на околната среда. Всяка част включва до 10 задачи/казуса. Ученикът разполага с 30 минути за всяка част, като до приключването й може да се връща и променя отговорите си. Тестът съдържа отворени и затворени въпроси, като на места се изисква да се запише свободно верният отговор.
„Искаме учениците да са максимално спокойни и да покажат уменията си, а не да мислят за оценки и да се притесняват за представянето си“, обяви проф. Цоков.
Как ще стартира първото по рода си измерване, репортер на „Струма“ се опита да провери в няколко училища, но „удари на камък“, тъй като не бе допуснат, директори и учители се позоваха на спуснатите им инструкции.
В указанието е посочено, че по време на провеждането на пробното изследване на учениците в IX клас не е целесъобразно медии да присъстват в класните стаи и в училищата. Също така всички медийни изяви предварително трябва да се съгласуват с пресцентъра на МОН.
С въпрос кое налага подобна секретност, при положение че не се касае нито за националнално външно оценяване, нито за държавни зрелостни изпити, при които има ясни правила за информационна сигурност и външни хора не са допускани, се свързахме с пресцентъра на МОН.
От там подвърдиха за изпратените инструкции и обясниха, че наличието на външни хора би могло да разсее и разконцентрира учениците, и те да не се представят по най-добрия начин.
„Това е! Просто идеята е всички ученици да бъдат равнопоставени“, коментираха от пресцентъра на МОН и подчертаха, че по никакъв начин не засекретяват пробната „Пиза“, дори напротив, след приключване на изпита ще пуснат информация.
А иначе пробното изледване започна в 8 часа, като навсякъде бе създадена необходимата организация, в някои училища бе променено и дневното разписание. Например в Националната хуманитарна гимназия деветокласниците, които иначе са на училище втора смяна, са разделени на две групи. Първата включва 81 ученици, изследвани вчера, а днес /15.10./ тестът ще решават и останалите 54 ученици.
Всички са инструктирани да бъдат в училището в 7:15 часа, или 45 мин преди началото, като за компенсация за ранното си ставане и разпокъсването на времето, съответно в понеделник/вторник, деветокласниците няма да имат шести и седми час или вместо в 19:20 ще свършат училище в 17:40 ч.
На две групи в двата дни са разделени и учениците на Езиковата и Математическата гимназия, които се помещават в една сграда. Там също от рано сутринта цареше оживление, а някои ученици гледаха избирателните списъци, залепени на входа, като мислеха, че това е разпределението им за залите.
Впечатление направи, че в не едно и две училища дветокласниците започнаха да излизат още към 9 часа, или половин час преди края. Имаше и такива, които обясниха, че са решили теста за 30-40 минути.
„Като цяло задачите не бяха трудни, нямаха нищо общо с учебния материал и ги решихме от обща култура. Най-лесно беше по биология, след това по химия и накрая по физика. Времето ни стигна, даже имаше хора, които решиха теста за 20 минути“, степенуваха сложността на задачите и коментираха изпита деветокласници от Гимназията по икономика, които също са разделени на две групи.
Валентин и Божидар, ученици от 9 „б“ клас, разказаха, че специално по химия е имало задачи за съдържанието на флуор в минералната вода, колко е допустимото съдържание на натриеви и хлоридни йони във водата за хора с бъбречни заболявания…
„Не беше трудно, а първото нещо, което ни изникна в главата, е, че това сме го решавали. Просто учителката ни по химия г-жа Станковска успя да ни запали и тази наука ни стана интересна“, заявиха Валентин и Божидар.
А въпросът, който вълнува множество ученици, най-вероятно и родители, е дали и каква тежест ще има оценката от въпросното пробно изследване.
„Лично според мен оценките не би следвало да имат роля. Смятам, че не е редно, ако ученик има слаб резултат, да му се напишат три двойки – по биология, химия, физика, или пък обратното – три шестици“, сподели мнението си зам. директорът на НХГ Теодора Ацева.
Директорът на Математическата гимназия Николай Каращранов цитира указанията на МОН, че резултатите от измерването могат да бъдат вписани като текуща оценка по съответния предмет, по желание на ученика и по преценка на учителя.
Че резултатите не трябва да бъдат вписани като оценки, защото изследването не е върху конкретен учебен материал, каза директорът на ПГИ Ася Бояджиева.
„Ще пиша оценките, ако са хубави, ако ли не – няма да ги взимам предвид“, заяви учителката по химия Душка Станковска. Тя разказа, че вече 15 години, при всяко оценяване на учебници пише до МОН в учебните програми да бъдат вкарани точно практически задачи по формата на „Пиза“, но никой не я отразявал и не обръщал внимание на нейните становища и препоръки.
„И какво се случва? 15 години по-късно изведнъж научавам, че ще има пробно изследване по природни науки. Сега ще ви кажа и как разбрах. Събудих се една сутрин, пуснах новините от сутрешния блок, а там Николай Денков обяснява как ще тества деветокласниците. Сами си отговорете на въпроса това нормално ли е – учителите да разберат от телевизията, че ще се провежда пробна „Пиза“. И това ли е начинът на комуникация на Министерството с нас?“, повдигна множество въпроси утвърдената учителка по химия, която е с 25-годишен стаж, а още през 2012 г. повишава квалификацията си и се усъвършенства в областта на практики за обучение и оценяване на грамотността по природни науки в PISA.
Попитана как могат да се повишат резултатите и успеваемостта по природни науки, Д. Станковска отговори веднага: „Първо, трябва да се върнат старите хорариуми от два часа седмично. В момента химията се изучава един час седмично в 8 клас и 1.5 часа в 9 клас. За такъв брой часове учениците не могат да усвоят самия алгоритъм за изучаване на науката. Те абдикират точно по тази причина – не схващат логиката. В 7 клас се обръща внимание само на национално външно оценяване по БЕЛ и математика. Часовете по физика, химия, биология са малко, но това са основите, азбуката на предмета. В 8 клас ми се налага да се връщам и да наваксвам пропуски в знанията, защото не мога на продължа напред. Учениците не знаят символиката – защо можем/трябва да описваме веществата с формули. Просто не са го усвоили и използвам 5 часа от моя норматив, за да наваксвам. Няма да се оправим, докато не увеличат броя на часовете и не променят учебниците. Ето, уж промениха учебната програма, и в какво се изразява промяната – вкараха две изречения, че учителите трябва да променят методите си на преподаване и да вкарат компететностния подход. В същото време обаче учебниците са си старите. Просто не може всеки урок да е за нови знания. Трайност на знанията се постига с упражнения, а не с препускане из материала“, категорична е Д. Станковска.
И макар да обича много работата си, учителката чистосърдено призна, че сериозно обмисля да напусне. „Просто за 25 години се нагледах на реформи, експерименти. Събра ми се много обида от МОН“, заяви Д. Станковска, която има предложения за работа като химик в столични лаборатории.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Хубаво съдържание на призивите към подрастващите.
Обаче НАКРИВО залепени върху вратата,
тези послания и призиви, КАК ДА СТИГНАТ ПРАВО в целта – разума на учениците?!
п.с. Тайната на МОН явно е заради елементаризма (простотията) на въпросите към българските ученици.
Нещо за Истанбулската конвенция има ли из въпросите.
НПО влезе в българските училища и ева мамата на умната ни българскат нация и най-вече на природно-интелигентният ни български ген!
Хора, братя българи – гласувайте за партиите защитаващи българските интереси, истинското българско образование – вън чуждите нахални антибългарски съдържания и глупости, които се опитват да вкарват купени алчни глупави индивиди от НПО.
Вън шарлатаните (по президента Р.Радев) от политиката и
долу ръцете от децата на България, шарлатани продажни, мислещи само за удоволствията на тялото.