Директорът и педагогическите специалисти на всяко училище, като се съобразят със специфичните условия в образователната институция, да организират и разработят комплекс от задължителни мерки за ограничаване на рисковете от разпространение на вируса. Това нарежда началникът на Регионалното управление на образованието Ивайло Златанов в своя заповед, изпратена на директорите вчера.
Задължителните мерки са свързани с действия за дезинфекция, проветряване, за намаляване средата на взаимодействие на участниците в образователния процес чрез прилагане на стратегия на дистанция, където и доколкото е възможно, лична хигиена и създаване на условия за това.
Изключение от изискването за носене на защитна маска се допуска в училищния двор при спазване на физическа дистанция от 1,5 м, за учениците от предучилищните групи и начален етап при регистрирана 14-дневна заболяемост в населеното място/областта до 100 на 100 000 население (зелен сценарий); в часовете по физическо възпитание и спорт, когато се провеждат на открито, за деца със специални образователни потребности, при които има установена невъзможност за придържане към носенето на защитна маска и становище от личен или от лекуващ лекар, удостоверяващо това. Също така директорът на училището трябва да определи отговорници да разпределят конкретни задължения при организацията и спазването на правилата във връзка с извънредната епидемична обстановка. Да запознаят персонала, учениците и родителите с мерките за ограничаване на рисковете от разпространение на вируса, прилагани в училището, и промените в тях.
В заповедта са описани и прилагането на конкретни протоколи за поведение при съмнение или случаи на Covid-19 в училището, прилагане на сценарии в зависимост от различните нива на заболеваемост на национално, областно и училищно ниво в съответствие с насоките за обучение и действия в условията на извънредна епидемична обстановка в училищата, публикувани на електронната страница на Министерството на образованието и науката. Разписано е, че когато целодневната организация на учебния ден, заниманията по интереси, организирани дейности с ученици по изпълнението на национални програми и проекти по обективни причини не могат да бъдат организирани, без да има взаимодействие на учениците от различни паралелки, то тези дейности се провеждат по възможност със събирането на ученици от не повече от две паралелки.
Преди началото на учебната 2021/2022 година директорът и педагогическите съвети трябва да обсъдят, приемат и съгласуват с обществените съвети препоръчителни мерки, чрез които да се създадат максимално безопасни и здравословни условия на труд и обучение според спецификата на образователната институция. Всяко училище може да използва и допълва списъка с препоръчителни мерки съгласно епидемичната обстановка в страната, областта, региона, населеното място. Мерките могат да се комбинират и прилагат в зависимост от броя на ваксинираните педагогически специалисти и служители.
Промените в седмичното разписание, направени поради преминаване в обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС), графикът за ротация на паралелките (преминаване от и към ОРЕС) и информацията за брой болни от Covid-19 ученици и учители, карантинирани паралелки и учители следва да се публикуват своевременно на сайта на всяко училище. Информацията може да се предоставя също и по предварително оповестен начин – чрез съобщения, чрез електронен дневник, електронни приложения и/или електронна поща.
По подходящи начини училището осъществява информационна кампания сред родителите, учителите и учениците за значението на задължителните и препоръчителните мерки и на ваксинирането за намаляване на разпространението и рисковете от инфекция. Кампанията може да бъде провеждана съвместно с представители на регионалните здравни инспекции, на общините, на регионалните управления на образование, с участието на медицински специалисти и местни лидери на общността.
При постигане на 70% ваксинирани педагогически специалисти и непедагогически персонал, училището съобщава това на Регионалното управление по образованието и публикува на сайта си полученото от МОН свидетелство за принос към опазване на общественото здраве.
Заповедтта съдържа и задължителни мерки за преминаване от присъствено към обучение от разстояние в електронна среда и обратното. Така при завръщането си в училище след ОРЕС от изключителна важност е да се направи: анализ на учениците в риск, на такива, при които се забелязва понижаване на успеха и с по-голям брой отсъствия, в т.ч. по неуважителни причини; да се установят дефицитите в усвоеното учебно съдържание по учебните предмети, но без да се допуска претоварване на учениците с концентриране в първите дни на присъственото обучение на прекомерно оценяване, индивидуални изпитвания и контролни работи; да се преценят необходимостта и възможностите за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа, подкрепа от педагогически съветник и/или психолог; да се използват всички възможности на нормативната уредба за организиране на посещения на културни институции, за отдих и спорт, за екскурзии, за екипни проекти в класа, училището, между училища за учениците с цел преодоляване на последствията от продължителната социална изолация. Часовете по изкуства, по физическо възпитание и спорт, както и часовете по други учебни предмети по решение на съответния учител да се провеждат на открито. И не на последно място, да се поддържа активен създаденият режим за комуникация с родителите.
По повод постъпилата заповед директори коментираха, че тя е разработена въз основа насоките на МОН за обучение и действия в условията на извънредна епидемична обстановка, но има не препоръчителен, а императивен характер, и насрочиха провеждането на предагогически съвети за понеделник /13.09./. Тогава повечето училища ще решат, съответно утвърдят, как да открият учебната година, така че в дворовете и прилежащите територии да не се допуска струпване на много хора.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА