
„Пристигналата 10 минути преди 18 ч. в петък заповед за присъствено обучение ни изненада. Справяме се много трудно, учителите изнемогват, родители се страхуват да изпращат децата си на училище, в някои от паралелките отсъстват половината ученици”, така директори на училища в Благоевградско описаха ситуацията с присъственото обучение на учениците от 1 до 4 клас.
Както „Струма” писа, на 19.01. /сряда/ на заседание на Областния кризисен щаб при губернатора на Пиринско бе взето решение от понеделник /24.01./ всички ученици в областта да преминат към обучение в електронна среда от разстояние. Мярката бе наложена заради резкия скок на заболеваемостта от коронавирус и бе съобщена на брифинг от областния управител В. Сарандев.
Изненадващо обаче в петък, в края на работния ден, се разбра, че онлайн ще учат само учениците от 5 до 12 клас, а децата от начален етап остават по класните стаи. Регламентираното със заповеди на МОН и РЗИ разпореждане хвърли в смут родители, учители и директори, още повече че много семейства си бяха направили предварителна организация, знаейки, че децата им ще учат от вкъщи.
Каква е ситуацията в началото на новата седмица, има ли ученици по класните стаи и кой да им преподава, репортер на „Струма” потърси за коментар директори на училища в Пиринско.
„Част от родителите са предпазливи и не пускат децата си на училище. Друга част искат, ако е възможно, веднага да превключат към онлайн обучение. Тези разнопосочни желания силно ни демотивират. Имаме проблем и с учителите от гледна точка на това, че много бързо излизат в болнични. Какво да кажа – духът не е много висок”, призна директорът на благоевградското 8-о СУ Сергей Биров и изрази мнение, че най-добрият вариант е бил всички ученици да преминат в ОРЕС.
„Имаше такава нагласа за преминаване към обучение от разстояние в електронна среда, за да се съхранят учителите, а и въобще цялата система. Явно сегашната политика не е такава, вероятно заради очакващото се следващата седмица удължаване на ваканцията, но това в случая не помага”, констатира С. Биров.
Що се касае до битуващото мнение и най-вероятно презумпцията на МОН, че началните учители по-лесно се заместват и учител ЦОУД например може да преподава вместо класния ръководител, директорът на 8-о СУ коментира: „В момента при нас ситуацията е такава, че в три паралелки липсват и учителите, и възпитателите”.
Затова и от училището правят вътрешни размествания. В преподаването на учениците се включват и педагогическият съветник, и ресурсният учител. Изчерпани са и всички възможности за заместване от външни учители. На фона на това в някои класове отсъстват половината деца.
„Ситуацията е такава, че в момента отсъстват 8 или 9 от учителите, ще видим точно следобед по представените болнични листове. В също време не можем да викнем заместващи учители и да изискваме от тях да преподават и присъствено, и онлайн. Това е изключително изпитание и за самите учители, които заместват”, изтъкна С. Биров и изрази надежда, че извънредната ваканция ще бъде регламентирана, за да могат от следващата седмица педагозите да поемат „глътка въздух”.
„Проблемът в нашето училище не е толкова с учениците, колкото с учителите. До петък имахме 6-има учители с положителен писиар, които се лекуваха. Днес се връщат, но имаме два нови случая. По тази причина са карантинирани две паралелки”, сподели директорът на НУ „Яне Сандански” в Разлог д-р Георги Тренчев. Хубавото е, че с оглед спецификата на образователната институция, обучаваща ученици от 1 до 4 клас, от колектива успели да се справят с кадровата криза с вътрешни замествания.
„Учителите са герои. Поне в нашето училище никой не е казал „не искаме да преподаваме, страх ни е”. Когато 6-имата колеги бяха болни, другите преподаваха и сутрин, и следобед. Понеже всички са начални учители, заместваха се напълно, нямахме невзети часове, но бе огромно натоварване, денонощна работа”, разказа д-р Тренчев.
Той също коментира, че някои родители се страхуват да изпращат децата си на училище. Част от тях не искат да ги водят и на лекар, нито пък да ги изследват и ги лекуват вкъщи. Така от училището не могат да разберат дали децата са действително болни, а в тази връзка директорът посочи, че от началото на януари само двама ученици са представили тест за изследване.
По отношение на пробовземанията в училищата, които се осъществяват с т.нар. слюнчести тестове, ръководителят на НУ „Яне Сандански” бе не мнение, че това е тема за отделен разговор и изследване.
„Не зная с какви тестове ни снабдяват, какви са медицинските им параметри, какво правят и хващат, но откакто започнахме в началото на ноември, досега сме „хванали” само две деца. При толкова голяма заболеваемост имаме отчетени само два положителни резултата”, констатира д-р Тренчев.
Добрата новина е, че за разлика от началото на миналата седмица, когато на училище са били само две паралелки, а всички останали са учили онлайн заради карантина, сега ситуацията е различна. Отсъстват по едно-две, най-много до 4 деца в клас.
На въпроса дали са останали изненадани от заповедта, пусната в петък, в края на работния ден, директорът коментира: „По принцип ние винаги държим на присъственото обучение. От това, което дойде като информация – че Областният щаб е решил всички ученици да преминат в ОРЕС, някак си бяхме подготвени. И родители, и всички бяха научили и си прибираха нещата. И изведнъж… просто да го наречем – получи се дезинформация на общественото мнение”, изрази се възможно най-деликатно Г. Тенчев.
Г. Тенчев Дж. Дунчев С. Биров
Че по-скоро притеснението е сред учителите, а не при родителите, отчете директорът на училището в Сатовча Джеват Дунчев. Там присъствено се обучават децата от 1, 2 и 3 клас, а паралелката с четвъртокласници е карантинирана.
„Добре че по-големите ученици минаха онлайн. Миналата седмица имахме много болни учители”, каза Дж. Дунчев и допълни, че самият той в момента кара коронавирус за втори път. Направил си два антигенни теста, които били положителни. Писиарът пък бил с отрицателен резултат, но въпреки това ръководителят на учебното заведение се самокарантинирал.
Като трудна описа ситуацията директорът на Първо ОУ – Гоце Делчев Людмила Дерменджиева. Там миналата седмица на работа не са били 21 от учителите. Сега един по един педагозите започнали да се връщат на работа. Трябва обаче да се отчете фактът, че когато даден клас бива карантиниран заради положителен резултат на преподавател, то след няколко дни децата се връщат на училище, но не и самият учител. В момента в училището са карантинирани три паралелки, а Л. Дерменджиева потвърди казаното от С. Биров, че не могат да изискват от заместващите учители да преподава и присъствено, и онлайн.
„Засега се справяме, но много трудно. Мисля, че по-правилно бе всички да преминат към ОРЕС. Половината деца в начален етап са болни. И ние, и родителите щяхме да „преживеем” едноседмично онлайн обучение, а и децата щяха да са в час. А сега какво да правим? И на кого да преподава учителят – на 10-имата ученици в класната стая или на другата половина, които са останали вкъщи? Много е трудно. Крепи ни мисълта за предстоящата ваканция”, заключи Л. Дерменджиева.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Е нема си що щом лекар го е шубе повече от децата….първо колко е процента заболяваемост при деца до 18 г изключително нисък нали второ омикрон минава за 3-4 дни със симптомите на настинка и така ….от какво изнемогват даскалите не знам та и на тях самите не им ли писна от тази глупост онлайн….
КАТО РОДИТЕЛ И ЛЕКАР МОГА ДА КАЖА САМО ЕДНО – ВСИЧКИ УЧЕНИЦИ- ОНЛАЙН !!! ЯВНО ЗДРАВЕТО ЗА ДЕЦАТА НЕ Е ФОКУС НА ЦЪРВУЛИТЕ ОТ УПРАВЛЕНИЕТО !!! КОЛКОТО И ДА ИСКАМ ДА БЪДА КОРЕКТЕН, ТАКОВА НЕКАДЪРНО УПРАВЛЕНИЕ ДО ТОЗИ МОМЕНТ В ДАЛЕЧНАТА И БЛИЗКАТА ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРИЯ НЕ Е ИМАЛО !!! ТАКА СЕ ПОЛУЧАВА КОГАТО СЕ МИСЛИ ОТ ИЗБИРАТЕЛИТЕ ПОСТФАКТУМ!!!