
Докато издирването на оцелели при пожара на ферибота, пламнал в петък в Йонийско море, продължава, в медиите се завъртяха и вероятните причини за инцидента.
Както знаем, все още са в неизвестност 10 души, седем от които българи. Повечето наши сънародници вече са се прибрали в България. Интубираният българин, който е в болница, е стабилизиран, но остава под лекарско наблюдение, а другият, който беше настанен в болница, е напуснал доброволно лечебното заведение, съобщи БНТ. По информация на външното ни министерство няма български граждани, които да са настанени в гръцки хотели след пожара.
Късо съединение заради лошо състояние на агрегатите, захранващи хладилните ремаркета
Според председателя на Съюза на българските транспортни работници, който е бил на ферибота няколко часа преди пожара, коментира пред БНР, че кабелите на агрегатите, които захранват хладилните ремаркета, по негови наблюдения са в окаяно състояние и е възможно да е станало късо съединение.
„Корабът има четири гаража, събира около 180 камиона. Първите четири палуби на кораба на гаражни, най-ниската е под нивото на водата, първата палуба е на водната линия. До последно, дори докато слязох, течаха ремонтни дейности, подменяше се инсталацията и на асансьорите в самия ферибот“, разказа Стамболийски.
Освен това по думите му, както и на други български шофьори, паркирането на превозните средства във ферибота ставало на много близко разстояние – на не повече от 10 см, а това прави отварянето на вратите на превозните средства невъзможно. Освен това много от шофьорите предпочитали да остават да спят в кабините на самите камион, заради мръсотията в корабните каюти.
Според друг шофьор обаче – Георги Присадов, е забранено да се спи в камионите и всички са били длъжни да нощуват в каюта на кораба. Освен това при камионите по думите му е тясно и задушно. Пред NOVA той разказва и друго – че спасителните лодки са били претоварени.
„Мисля, че долните две лодки няма как да се качат, затова бяхме доста претоварени, повече отколкото събира лодката, но всички хора, които бяха отвън, ги качиха“, добави Присадов.
Забавяне на границата от българска страна
Николай Христозов, който е организирал прибирането на сънародниците ни, разказа, че спасените пасажери са прекарали над 4 часа на границата с Гърция. Освен това от българска страна искали да им правят допълнителни тестове, което е изнервило шофьорите след забавянето.
Тъй като шофьорите са останали без документи, Христозов призова за бързо придвижването на този въпрос: „Това означава, че техните семейства, които разчитат изцяло на тях, ще стоят, без да имат финансови възможности през тези месеци, докато те не работят“.
„Най-големите щети са двамата човека, които липсват. Оценката на материалните загуби възлиза на около 15-20 млн. лева“, пък разказа Илиян Филипов, собственик на транспортната фирма, чиито шофьори бяха спасени. 33 от камионите на фирмата са били на борда на горящия ферибот.
Труден достъп до информация
Синът и дъщерята на един от издирваните – Димитър Бояджиев, пък разказват пред bTV, че нямат достъп до информация за баща им. „За момента никой никаква информация не дава, Чакаме отговор от Морската администрация. Казаха ни, че по обяд ще има информация“, казват Янита и Кристиян. „Никой не е виждал баща ни, нямаме отговор от никой, а българските власти чакат информация от нас“, добавя притеснената дъщеря. Двамата не са успели да се свържат и на горещата линия, дадена от българските власти за информация.
Директорът на пресцентъра на външното ни министерство Митко Димитров по-рано каза пред БНТ, че МвнР и МВР са в контакт с близките на седемте души, които са обявени са издирване.