
2665 четвъртокласници от Пиринско положиха националното външно оценяване по математика. На препитването не се явиха 117 ученици, което е двама повече от отсъстващите на НВО по БЕЛ, а иначе е 4.21% от общия брой на завършващите начално образование. Във връзка с организацията и провеждането началникът на РУО Ивайло Златанов коментира, че изпитът е протекъл нормално във всички 89 училища, обучаващи четвъртокласници.
„Не се наблюдава концентрация на отсъстващи от конкретни/определени училища, но ще поискаме обяснения от директорите какви са причините за неявяването на ученици“, каза Ивайло Златанов.
Изпитът започна в 10:00 часа и продължи 60 минути. Тестът бе от 25 задачи. 16 от тях са с избираем отговор, 4 – с кратък свободен, 4 – с разширен свободен, и една – с разширен свободен отговор с три подусловия. От МОН съобщиха, че форматът проверява знанията на децата за числата, умения за смятане, намиране на неизвестно число, знания за мерни единици, намиране обиколка на геометрична фигура и на лице на правоъгълник/квадрат. Включени са и задачи за описване на ситуации от реалния свят с математически модели, както и такива, изискващи умения за логическо и пространствено мислене и за разчитане на информация, представена в различен вид.
Във връзка със самия формат, броя на задачите и времетраенето репортер на „Струма“ разговаря с главния учител в начален етап на благоевградското 5-о СУ Катюша Чимева, която е с над 40-годишен стаж и извежда последния си випуск като класен ръководител на 4 „б”. И без да й бъде зададен конкретен въпрос, г-жа Чимева започна със следното: „Всяка година през месец май започва дискусия за това колко знаят и не знаят децата в 4 клас. По този начин създаваме за седмица-две едни „много приятни забавления“, които доста често карат някои от учителите и част от учениците да се чувстват изключително потиснати. Началният учител приема успеха на ученика едва ли не като мисията на живота си и е изключително щастлив от успеха на всяко едно дете. Когато обаче не са се справили добре /по различни причини/, то това е изключително трудно и тежко изживяване, защото учителят обвинява основно себе си за това, че децата не знаят. Учениците са различни, а както знаем, образованието е тристранен процес: учител-ученик-родител. В края на месец май една четвърт, даже една пета от децата имат дефицит на знания. Но след като едно дете няма право да остава от 1 до 4 клас, то това е неизбежно и няма как всички да бъдат на ниво за такава национална проверка.
– Имате предвид националното външно оценяване в 4 клас?
– Точно така. И доколкото аз имам информация, подобна национална проверка се прави само в България. Поне аз не знам НВО в 4 клас да се прави в някоя друга държава. Знам обаче нещо друго, понеже следя изкъсо всички статии с проучвания и анализи на логопеди, психолози, на хора, които имат дълбок поглед върху проблемите на децата. Установено е, че / б.р. тук г-жа Чимева цитира Теодора Янева – логопед/ децата на 10 години могат да задържат вниманието си и да работят концентрирано между 20 и 50 минути. Или ако заложим средно ниво от 35-40 минути, това означава, че едно дете с много добра концентрация би могло да работи около 40 минути по даден въпрос. Ако сложим 27 задачи, защото националното външно оценяване по математика в 4 клас включва 25 задачи, като последната е с три подусловия, то на едно дете, което е сигурно в своите знания и не разчитат на налучкване, а иска да провери отговора, му трябват по около две минути на задача. 27 по 2 са 54 минути, освен това следва бланката за отговори.


– Г-жо Чимева, Вие неведнъж сте предлагала да се намали броя на задачите…
– Тук не коментирам дали е необходимо или не НВО, приемаме, че го има. И ако искаме да установим доколко учениците са подготвени и може да разчитаме на надграждане на знанията в следващите класове, обемът от задачи трябва да се намали. И то не защото децата не могат да решат 27 задачи, а защото може с много по-малък брой задачи да се установи нивото на знанията. Ще дам пример със самата себе си. За да мога да си направя извод колко време му трябва на едно дете на 10 години да реши задачите от теста на НВО, си правя тренировки. Засичам за колко време самата аз ще се справя. Необходими са ми 30-35 минути, като на последната задача вече съм изключително отегчена и си казвам, че с удоволствие приключвам теста, даже нямам желание да го проверя. Това означава, че обемът от задачи наистина трябва да бъде редуциран. И отново ще кажа: няма полза от 60 минути, при положение че 40 минути е максималната концентрация на дете на 10 години.
– А при някои и 25 минути…
– Точно така. В същото време НВО е за абсолютно всички деца. Тук не говорим за отпадане от явяване, поради затруднения по здравословни причини или удължаване на време. Става въпрос за редовния четвъртокласник, който наистина е полагал усилия, за да се подготви за финалната проверка.
– Вашата колежка Мариана Георгиева от 8-мо СУ изрази мнение, че задачите, включени в теста за НВО, не трябва да са повече от 15.
– Абсолютно! Може да проверим знанията на децата и с 10, и с 15 задачи. Въпросът е да са добре обмислени и всяко дете да знае, да е наясно до какво ниво може да стигне. Това, че ти знаеш какво целиш, е стимул да наблегнеш точно в това направление. Ние не искаме да покажем с теста доколко гениални са създателите на изпитни варианти/формати, а да има успеваемост при всяко едно дете.
– И като говорим за концентрация, времетраене и знания, какви са впечатленията Ви от подготовката на децата в начален етап?
– Прави ми впечатление, че децата имат слаба изчислителна техника. Това се дължи на изключително активното участие на телефона като средство за пресмятане на задачите. Оказва се, децата знаят начина, алгоритъмът е усвоен и могат да се справят със сложни задачи, но самата изчислителна техника им „куца“ и оттук нататък вече и самият отговор на задачата не е това, което очакваме. И детето губи точки. Може да е решило правилно задачата, но вместо например отговор 15150, да е посочило 15050. Тогава цялата задача се смята за грешна.
Ако искаме да проверим доколко един четвъртокласник е усвоил материала по даден учебен предмет, според мен трябва да се оптимизира броя на задачите. Те трябва да бъдат с различна сложност. Така детето ще е наясно, че с определен вид задачи би се справило трудно, не че не трябва да полага усилия, но това за него е непосилно. Тогава то ще наблегне на други, с които ще се справи с лекота. Например по математика едно дете може да няма пространствено мислене и логическите задачи да са му трудни, но да се справя перфектно с изчислителната техника, и ще знае, че е постигнало своето ниво, своя връх.
– Може би задачите да бъдат разделени на три групи – лесни, средни, трудни…
– Точно така! Трябва да се отчете факта, че детето в 4 клас има изключително голяма амбиция да бъде много успешно, да постигне висок резултат. И когато не успее, това се отразява много зле на психиката му. Не можеш да сложиш клеймо, а децата сами го поставят, гледат колко точки имат, сравняват… И детето, което иначе е изключително старателно, трудолюбиво, но не е постигнало добър резултат…
– … се чувства като тъпак, колкото и грубо да звучи…
– Думата е груба, но наистина се чувства като тъпак. Това не бива да се допуска. И да, ние, учителите, се опитваме да постигнем максимален резултат с всяко едно дете, но за съжаление ситуацията е следната: целия месец май го превръщаме в подготовка на НВО. И с децата, които са усвоили всичко още на „първо четене“, повтаряме едно и също, докато не стигнем до последното дете. Това е много неправилно! Нуждата от такава продължителна подготовка имат, да кажем, четвъртинката от децата в едни клас, а останалите повтарят едно и също.
– И в един момент се демотивират…
– Да! Даже има ситуации, в които децата казват: пак ли същото? Смятам, че трябва добре да се помисли както за формата, подготовката за НВО /ако в бъдеще ще има национални външни оценявания в 4 клас/, така и диагностика в 1 клас. И ако не е на входа, нека на изхода на първи клас да се провери нивото на децата, за да може след това да се види къде, колко, как всяко едно е напреднало. Ако ли не, просто трябва всичко да отпадне, защото се оказва, че ние отчитаме краен резултат, но не знам с какво сме започнали!
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА