
Симитли застана зад източния вариант на изграждане на трасето на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Проектното предложение, което разделя движението на две самостоятелни и раздалечени едно от друго пътни платна – в посока Гърция по сега съществуващия път Е- 79, който ще бъде рехабилитиран, а от Кулата за София по нов терен – на изток от Кресненското дефиле, бе одобрено от държавата и местното население.
Както struma.bg писа, над 1000 души изпълниха тази сутрин зала „Септември” на общинския спортен комплекс, за да чуят експертите, които са направили оценка за въздействието върху околната среда и човешкото здраве при строителството на всеки един от петте варианта, обсъждани през годините за строителството на най-сложния участък на автомагистралата. Форумът бе открит от кмета на Симитли Апостол Апостолов, който предостави думата на експертите. Докладът от 1200 страници, изготвен от 12 специалисти за 1 година, бе представен в резюме от ръководителя на екипа инж. Диана Страка.
От изследването, в което са анализирани последиците върху атмосферния въздух, повърхностни и подземни води, земни ядра, земя, почви, растителен и животински свят, ландшафт, културно наследство, хигиена и човешко здраве, стана ясно, че идеален вариант няма. При преценката на всички фактори най- компромисният от петте алтернативи е вариант Г 10.50, така нареченият източен – с 5 тунела и 18 виадукта, 11 надлеза, подлези, подпорни и укрепителни стени, категорични са експертите. Той е най-оптималният за биоразнообразието в двете защитени зони – „Кресна „ и „Кресна- Илинденци”, върху растителния и животинския свят, категоричен беше биологът Красимир Дончев.
Проучването показало, че при строителството опасността от изчезването на змии, вълци, птици е значителна, но най- минимална при така наречения източен вариант, ако се приложат защитни мерки, като изграждане на преградни и дефрагментационни съоръжения за безпрепятствено пресичане, мостове със съоръжения за събиране на повърхностен оток и калоумаслители, билбордове без осветления, за да не безпокоят прилепите и др.
Положително становище за този вариант има от всички компетентни институции, от учените от БАН, университети, неправителствени организации, представители на бизнеса, уточни председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов.
При обсъждането на ОВОС- а пръв взе думата председателят на сдружението „Природата за хората и региона“ Филип Цанов, който „захапа” еколозите за това, че се противопоставяли на изграждането на трасето. „Докато през последните 10 години слушахме в телевизионните студия възраженията им за строителството в 16 км отсечка, в Китай изградиха 42 км магистрали”, каза Цанов. Той разкритикува и последните 10 правителства, че не били тропнали по масата на ЕС, за да защитят изграждането на това жизнено важно трасе от АМ „Струма“ . „Това, което сега се случва в Симитли, е своеобразен референдум и каквото кажат хората, то е меродавното, и нека правителството да го заяви на Европейската комисия“, апелира Филип Цанов.
Дефилето ще остане като гробница и тогова – лошо за региона, лошо за България“, заяви шефът на АПИ. Той събра аплодисментите на хората, след като заяви, че ще бъде построен нов мост в Симитли и съвместно с кмета Апостол Апостолов обсъждат зоните за отдих, които предстоят да бъдат разкрити в района. „Идеален вариант няма, но това е най-оптималният вариант, който струва около 500-600 млн. лв. Държавата не е бездънна яма. Ще има и критики и сега е времето да бъдат изчистени технически. Достъпът, оживлението и модернизацията на общините Симитли и Кресна ще стане много бързо и ясно, но само след като се изгради трасето”, добави инж. Атанасов.
Той обеща да реши проблема на Росен Тошев, който живее в кв. „Дългата махала“ на Симитли. Човекът се оплака, че ще остане на улицата, тъй като къщата му е отчуждена, а обезщетението, което му предлагат, е за „жълти стотинки“. „Не съм против автомагистралата, но това е единственото ми жилище, в което живея с майка си. Взимат мерки за тигровия леопард, за хората – нищо. Обжалвах в съда. И там нищо. Да роня крокодилски сълзи или да се самозапаля пред парламента като дойдат багерите? Призовавам кмета да седне с проектантите и да преосмислят решението за Дългата махала“, каза той. Кметът реагира на момента и обясни, че къщата му няма да бъде блъсната, тъй като с източния вариант това отпада. Предлагано му е обезщетение от 30 000 лв. или апартамент в Благоевград, с което не се е съгласил и на практика не е взел обезщетение и въпросът в момента е по-скоро правен. „Вашият проблем е абсолютно разрешим. Ще ви обясня как ще стане това“, увери го шефът на АПИ.
Пълна подкрепа към източния вариант изрази и председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров, който припомни, че за 5 години на 15 км в Кресненското дефиле са загинали 29 души и 130 са били ранени. „Изградена бе автомагистралата до Бургас и забравихме лошите новини преди години за ПТП-та при „Петолъчката“. Статистически на магистралите стават най-малко катастрофи и затова изграждането на АМ „Струма“ е жизнено важно”, заяви Владимир Тодоров.
Той беше в компанията на бившия директор на НСБОП Румен Миланов, който е сред 70- те участници в обществения комитет за наблюдение за изграждането на АМ „Струма“.
С ударната поанта, че „днес се решава съдбата на Благоевградска област“, областният управител Бисер Михайлов сложи край на дискусията в Симитли и целият експертен екип се отправиха към Кресна, за да чуят мнението на местните хора.
Сега пак зелените ще намерят за какво да са недоволни и ще почнат да протестират. Мога да се обзаложа. Тяхната визия не е да има магистрала, а да крадат колкото се може повече пари от нея.