Хилядите жители на общините Гърмен, Хаджидимово и Сатовча, които ежедневно ползват за придвижване третокласния републикански път ІІІ-1972 Дъбница-Вълкосел-Сатовча, са на път тази година най-после да се отърват от най-сериозния си близо 10-годишен проблем – безопасното пътуване по разбитата пътна мрежа. Според регионалния министър Петя Аврамова пътят, който свързва селата Дъбница, Блатска, Абланица и Фъргово и за който тя периодично отговаря на питане на депутата от ДПС Елханн Кълков, е залегнал в инвестиционната програма на Агенция „Пътна инфраструктура“ за тази година и по план се предвижда до края на август да бъде обявена обществена поръчка за изработване на техническия проект за ремонта му.
По данни на министерството пътят е дълъг 32,7 км, но от тях АПИ възнемерява да ремонтира само 2 участъка с обща дължина 27,7 км. Единият участък е дълъг 8 км – започва от кръстовището с път III-197 при с. Дъбница и завършва на 3 км след с. Блатска, вторият участък започва от края на с. Абланица и завършва при общинския център Сатовча.
Според министър Аврамова държавата е приела толкова присърце ремонта на тези участъци, че вече търси възможности за финансиране на строително-монтажните работи. Като вариант „Б“ пък АПИ очаква финансиране от Оперативна програма „Региони в растеж 2021-2027 г.“, за участие в която вече е изготвила приоритизиран проектосписък на предложените от всички областни пътни управления пътни отсечки и в него фигурира и път III-1972.
На същия третокласен път има и пропаднал участък, който през 2009-2010 г. бил укрепен със стоманобетонни и сондажни изливни пилоти и е направена подпорна стена, но поради активизирали се геодинамични процеси и проливни дъждове цялата пилотна система в средната част е потънала, признава държавата. В момента там са се образували напречни и надлъжни пукнатини, има отцепване в оста на пътя по цялата дължина на участъка и вертикално разместване както на двете ленти за движение, така и на коритата от облицования окоп вляво. Затова Аврамова твърди, че в заданието за проектиране ще бъдат поставени изисквания за нови укрепителни мероприятия на този участък.
Сагата с този третокласен път в Югозапада е
дългогодишна, периодично населението на трите засегнати общини събира подписки
и организира протести, а за последно това се случи през януари т.г.
До 2017 г. МРРБ се оправдаваше, че хвърля основната част от парите си за
довършване на строителни обекти със сключени договори още от 2007-2008 г.
Обещанието на министър Аврамова за финансиране на ремонта на практика е първото
и местните силно се надяват, че държавата ще изпълни ангажимента си към тях.
ВАНЯ СИМЕОНОВА
П. Аврамова
Е. Кълков