
Истински прецедент в работата на ОбС – Сандански регистрираха вчера съветниците, като нито един от тях не поиска думата в точка „Питания”. Председателят Николай Шаламандов на два пъти призова колегите си да поставят въпросите си към кмета Атанас Стоянов и екипа му, но се оказа, че въпроси няма. Основният дебат вчера бе коя автогара да остане да функционира. Дали това да е старата автогара, която се намира в идеалния център, на 100 метра от площад „България” и на 50 метра от кооперативния пазар, от полицейското управление, от поликлиниката и стоматологията, или новата автогара, която е на входа на града, отдясно на първия светофар, на бул. „Тодор Каблешков”. След близо два часа дебати с гласовете на 12 съветници от общо 26 присъстващи в залата председателят Н. Шаламандов обяви, че определя новата автогара за начална, междинна и крайна точка от републиканската, областната и общинската пътна мрежа, старата автогара ще обслужва само линиите от общинската пътна мрежа, като е отрязана от републиканската и областната пътна мрежа.
Кметът Атанас Стоянов, преди да бъде подложено решението на гласуване, се обърна към общинските съветници с думите: „Въпросът е обсъждан и във временната комисия, и в постоянните комисии. Общинският съвет ще трябва да вземе решение. В залата са и собствениците на старата автогара с управител Искра Геренска. Община Сандански защитава чисто икономическата инвестиция, направена от собственика на новата автогара Румен Пачов, надвишаваща 2 милиона лева, и е време да започне да функционира. Общинският съвет ще трябва да намери баланс със своето решение. Пазарният принцип ще трябва да бъде водещ, а новият инвеститор да има равни права и да защити икономическите си интереси. Икономическата логика е, че едната автогара ще бъде по-силна, а другата по-слаба. Идеята е да има работа и за двете автогари. Разговарял съм и с двамата собственици. Тяхната идея е да се ползват и двете автогари. Имам информация, че софийските превозвачи не желаят да влизат в града и да спират на старата автогара”, каза кметът Ат. Стоянов.
Съветничката Снежана Стоянова предложи да се промени схемата и двете автогари да бъдат включени като начална, междинна и крайна точка във всички линии.

Кметът Стоянов я реплекира, че комисията предлага решение, с което новата автогара е въведена в експлоатация, но за да започне да работи, трябва да бъде гласувано решение на Общинския съвет, с което се определя новата автогара за начална, междинна и крайна.



Съветникът Живко Иванов отправи въпрос към експерта по транспорт в общината Емил Арнаудов това предложение означава ли, че новата автогара ще е начална и крайна автогара за републиканската и областната транспортна схема. Началникът на звено „Транспорт” в Общинската администрация Емил Арнаудов заяви: „Това е начинът да се разтовари трафикът в централната градска част. Предложението на комисията, в която участвах и аз, е да функционират и двете автогари. Старата автогара е начална и крайна за общинската пътна мрежа, а новата автогара – начална и крайна за републиканската и областната пътна мрежа”. Управителят на старата автогара Искра Геренска заяви, че не е била поканена да присъства на заседанията на временната комисия. Тя обяви, че автогарата на ул. „Малашевска” е била подложена на редица проверки от Агенцията на автомобилната администрация. И отправи въпрос към началника на транспорта в общината констатирани ли са нарушения по Закона за движение по пътищата на шофьори на фирмата на Румен Пачов и съставени ли са актове за това, че водачи на автобуси не притежават необходимата квалификация, сваляни ли са регистрационни номера на автомобили за извършване на обществен превоз в нарушение? И. Геренска бе категорична, че временната комисия със свое решение тенденциозно застава в защита на собственика на новата автогара Румен Пачов, който е общински съветник.
„И ние в старата автогара имаме място за майки с деца, място за отдих, тоалетни и други екстри, които се изискват съгласно закона”, заяви И. Геренска. Тя се обяви против твърденията, че собственици на автобусни фирми са се подписали, че условията на старата автогара не отговарят на изискванията и искат начална и крайна автогара да е новата автогара на Румен Пачов. „Подписалите се Георги Токов, фирма „Ванко” и фирма „Транянов” превозват работници до шивашките цехове и предприятия в града. Това не са автобусни превозвачи”, категорична бе И. Геренска. Тя заяви, че е направила анкета с 500 граждани, които са заявили, че искат старата автогара да продължи да работи. При вземане на решението да се потърси и мнението на гражданите в община Сандански, а не да се защитават частни интереси.
„70 процента от гражданите, ползващи старата автогара, са вашите и моите родители и техните деца”, заяви Искра Геренска и апелира да не се закрива старата автогара, защото това ще доведе до увеличаване цената на билетите и разходи за таксита на пътниците.
Я. Аргиров заяви, че колегата му Р. Пачов е дал уверение, че със собствен превоз ще извозва хората от новата автогара, която е в края на града, до центъра, без да плащат за таксита.
След гласуване с гласовете на 12 съветници от присъстващи в залата 26 бе обявено, че е прието решение. Новата автогара получава статут за начална, междинна и крайна за всички линии от републиканската, областната и общинската пътна мрежа. Старата автогара запазва статута си само за общинската пътна мрежа.
Решението на общинските съветници ще влезе в сила след две седмици, ако не бъде атакувано от областния управител.
ЛИДИЯ МАНЕВА