След 9 г. работа инж. Мерчев изнесе на селския площад в Слащен синьо-черната куха коруба на прословутия си хиперавтомобил – без двигател, но подозрително напомняща модел на „Ламборгини”

По форумите шеговито го съветват да започне производството на чушкопеци или да помисли за летящ вариант на Alieno, за да преодолява дупките по пътищата ни

Инж. Ахмед Мерчев събра в неделя на площада в родното си с. Слащен няколкостотин мераклии да видят електрическата хиперкола Alieno, която той прави от 9 години в съседното с. Туховища. Синята коруба с аеродинамична форма се оказа снабдена с всякакви табла и светлинни индикации, но не и с електромотор, който да я движи. Електромоторите всъщност трябва да са 4, за да осигурят мощност от 5521 конски сили и да могат да качат проектната скорост от над 500 км/час, каквито са плановете на създателя.

Всъщност в част от интервютата си Мерчев твърди, че максималната скорост ще е 450 км/ч. По двигателите, батериите и другите необходими на електромобила Alieno екстри работата тепърва предстои, за да стане от прототипа истинска кола.

Първият човек, който влезе в бъдещото синьо-черно возило, бе член на българска банда, поканена да озвучава премиерата на представеното като „начален едноместен прототип на Alieno SENTIERO“.

Излагането на селския площад всъщност трябваше да бъде предишната неделя, но непредвидени обстоятелства я отложиха за 13 октомври и цяла седмица, вместо да работи по колата, Мерчев пускаше на страницата на бранда и в личния си профил указания за променения ден. Там всъщност от 9 г. непрекъснато се появяваха публикации за колата с лъскави рисунки и твърдението, че работата напредва.

В момента в недостроената фабрика в Туховища имало 3 прототипа, които не са в движение, но плановете са да бъдат тествани някъде на писта до края на годината, защото определено не са коли за сатовчанските ниви, обяснява инженерът. После той възнамерявал да започне дребно серийно производство, което да спомогне доразработката на хиперколите и завършването на фабриката.

„Реално тези три прототипа ще ни служат като изследователски работни мулета. Благодарение на тях ще си доразвием технологията по задвижване и захранване“, казва Мерчев.

Целта на Alieno е да бъдат произвеждани по 10 коли за първите три години след стартирането на серийното производство, а след още 10 г. капацитетът на бъдещата фабрика да се увеличи на 100 автомобила.

За Ахмед Мерчев в родното му село мъжете вдигат безмълвно рамене, с което изразяват единствено недоверие, че момчето ще направи нещо. Въпреки че той е инженер по професия и освен с производството на мистичната кола, която ще вдига двойно по-висока скорост от „Тесла” на Мъск, негови фирми се занимават в София с роботика и електроника. Той започва реализирането на идеята си за хиперколата със собствени средства – негови и на трима съдружници, без заеми. Купуват бившите казарми на Туховища с площ от 15 дка и започват с боядисване на канцелариите.

През 2015 г. Мерчев кандидатства по европейската програма „Иновации и конкурентноспособност“ с идеята със средствата да се закупи машина, с помощта на която да се направи шасито, но проектът не е одобрен. Затова със съдружниците продължават да инвестират лични средства.

Преди две години Alieno пуска и собствена криптовалута с идеята да финансира част от работата по прототипа, но още няма купувачи.

Факт е, че фабриката за производство на хиперколите тръгна доста мудно – през първите 6-7 години Мерчев бе намерил пари само да подравни плаца, където са марширували някогашните войници. После обаче за 2 г. над казармата явно е заваляла истинска манна небесна, защото в момента фабриката на Alieno се води официално завършена на първи етап и представлява 12 халета, наблъскани с всякаква техника, свързана с производството на колата. Според малцината, получили позволение надникнат в някое от халетата, вътре има стотици доставени производствени машини, сред които два огромни автоклава от 40 тона. Иначе казано – техниката е за много милиони.

През 6-те години, в които заравняваше терена, самият Мерчев призна, че само за халетата му трябват 4 млн. лв. Отделно при него работят 15 мъже, главно от съседните села, които са на заплата. Всичко това всъщност прави доста неубедително твърдението на слащенския инженер за вложени във фабриката „само лични средства“.

Мерчев признава, че хиперколите му ще имат по-скоро колекционерска стойност, тъй като тези, които ще влязат в серийно производство, ще се продават на цени от 2 до 4 млн. евро.

И още докато говори за Alieno в бъдеще време, той  вече гледа напред с 20 години, когато се е зарекъл да започне производство на хуманоиди роботи и системи за космическата индустрия, а защо не и на космически кораби. Междувременно е решил да разкрие клонове на Alieno в цялата страна, за да не разкарва инженерите до Туховища.

„Особняк, много потаен при това, но в крайна сметка това са хората, които променят света“, е мнението за Мерчев на общинския кмет Арбен Мименов. Познавал го още от времето, когато Мерчев бил студент и започнал да носи в Сатовча награди по роботика и информатика. Когато кметът отишъл да огледа фабриката на Alieno в Туховища, това старо познанство обаче не му свършило работа – Мерчев не му позволил да види прототипа, който представи в неделя.

Техниката в халетата обаче силно впечатлила Мименов: „Вътре имаше роботи за производство на абсолютно всички части на една кола, без джантите и гумите. Мащабна работа. Обещах му материали за строежа на фабриката“, обясни Мименов.

Общинският градоначалник обаче се оказа един от малцината, които вярват безрезервно на младия инженер.

След представянето на прототипа форумите се препълниха от негативни коментари за Alieno – главно за визията на колата и обещаваните параметри:

„Авторът има ли представа какво са 5221 конски сили и с какви батерии ще се задвижват тези колела, за да достигат тази скорост?

В парниците, които наричаш производствени халета, ако започнеш да произвеждаш зеленчуци, ще кажа ок, ама сега няма как.

Няма да е лошо създателите да помислят как тази хубава машинка би могла да бъде пригодена за летене, тъй като по българските осеяни с дупки пътища хич не я виждам!

И по стара българска традиция дизайнът е откраднат от Ламборгини Вижън В12 ГТ.

Лъскава каруца, на която са забравили да сложат магарето отпред да я тегли.

Абе що не пробват чушкопеци да произвеждат? Там поне има традиции и „knowhow“ – са само част от коментарите на българите.

ВАНЯ СИМЕОНОВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *