НП „Пирин“ е защитена територия от 1974 г. и от 2004 г. има одобрен с решение на МС план за управление. Съгласно действащия план инвестиционно предложение за изграждане на втора кабинкова въжена линия е недопустимо. Това е категоричното становище на сегашния служебен министър на околната среда и водите Росица Карамфилова по горещия проблем с дългите опашки от туристи в Банско, които през зимата чакат с часове пред единствения лифт до Бъндеришка поляна. Той е в отговор на депутатски въпрос, зададен преди дни от Владимир Табутов, какъв е статусът на изграждане на втора кабинкова станция в Банско.
Казусът е повече от 15 години. „За“ втори лифт са както бизнесът в Банско, така и концесионерът на ски зона „Юлен“, против са „зелените“, а правителствата си променят доста често мнението по въпроса. Още през 2015 г. правителството на ГЕРБ прегърна идеята за втора кабинкова линия и на 29 декември 2017 г. решението да се позволи строеж бе взето от МС.
Министрите промениха плана за управление на Национален парк „Пирин“ и възложиха на екоминистъра при инвестиционен интерес за изграждане на нов кабинков лифт в Банско да се предприемат спешно мерки по екологичното законодателство, така че той да бъде изграден във възможно най-кратък срок. Планът обаче беше променен без задължителната екологична оценка, както изискват европейските директиви, и след жалба на МОСВ през 2019 г. ВАС отмени промените в него.
Докато лифтът се търкаляше из съдилищата, „Юлен“ изготви инвестиционен проект, според който втората кабинкова линия тръгва близо до началната станция на сегашната кабинкова линия и продължава в посока Шилигарника. Съдебното вето обаче остави проекта на хартия.
Припомняме, че капацитетът на единствената съществуваща кабинкова линия е около 2200 души на час, които изминават7-те км до Бъндеришка поляна за около 22 минути, при средна скорост от 6 м/сек при добро време. В същото време среднодневно скиорите са поне 6000-7000, като голяма част от тях пристигат на началната станция по едно и също време и струпването става огромно. Хората си плащат карти, за да карат ски, а са принудени да губят часове в чакане на опашка и да направят най-много 2-3 спускания.
Според привържениците на втора въжена линия, освен на скиорите, те ще решат и проблема със замърсяването на планината от хилядите коли, които се качват в Пирин и са средно по 2500 на ден. „Зелените“ обаче твърдят, че трябва да се направят повече паркинги, а отказа си да признаят необходимостта от втора кабинкова линия оправдават с дърветата, които трябва да се изсекат.
Позицията им обаче не е приемлива, особено за скиорите, които заради липсата на втори кабинков лифт в Банско са принудени да прекосяват няколко граници, за да карат ски в Италия или Австрия, където дори и малките курорти са буквално осеяни от писти и лифтове. Интересно е и там няма ли зелени активисти?
ВАНЯ СИМЕОНОВА
Ако има втора кабинкова линия в Банско младите българи ще останат да правят бизнес, да се развиват, да живеят щастливо в собствената си Родина България.
Но целта е да младите хора да бягат от България като няма работа и така да се обезлюдява безценната територия с огромни природни ресурси!
Имаме планини, каквито няма никъде по света, искат други народи да ги ползват, затова ги КОНСЕРВИРАТ с куп забрани за ползване от нас българите!
Имало зелени, кой плаща на тези зелени, ъм?! Пълно безумие и извращение. Как така в планините без човешка дейност, със забрана за пасища и глупости безкрай. За да не си ползваме планините ЗАБРАНИХА отстрела на мечките.
Тези планини са на България и на българския народ и ще ги ползваме разумно, те затова са ни дадени като безценен дар от Небесата – да ги ползваме разумно!
Я министърката от чудното село Бачево да отиде в Кресненското дефиле и да разгледа оградките покрай пътя, които оградки трябваше да пазят констенурките. Къде са оградките, къде са костенурките заради които не се изгражда втората лента на магистралата???
Втора кабинкова линия ще има в скоро време, напук на натиска за зануляване на държавата и опитите за изкупуването й от нахални субекти!