Терасата на покрития пазар в Благоевград е изпразнена от няколко дни и всички сергии са премахнати. Дали занемареното от години търговско пространство в централната зона на града ще се възроди и има ли идеи за развитието му са въпросите, които читатели на вестник „Струма“ задават. Отговорите потърсихме от основните собственици на покрития пазар – благоевградската строителна фирма „Монолитстрой -Чорбаджийски, Байкушев“, чиято е разчистената открита тераса, както и от общината в лицето на общинската фирма „Пазари”, която стопанисва павилионите на терасата и целия първи етаж, без магазинчетата, които са на частни собственици.
„Идеята ни бе да изчистим, защото не е правено, откакто пазарът е пуснат в експлоатация“, коментира Петър Байкушев, един от собствениците, и допълни: „Намерението ни е търговската площ да се обнови и модернизира. Този покрит пазар е перфектно направен, но откакто сме го изградили, нито един кмет не се наема да направи стратегия за дейността му. Едно време, когато от общината решиха да мешат маратонки и анцузи с плодове и зеленчуци, им казах, че правят голяма грешка. Замисълът още при проектирането бе за плодово-зеленчуков пазар на 1-ви етаж и 2-ри етаж за промишлен, но никой не се съобрази с това и по- лошото е, че никой не се наема да го промени. Аз не съм човекът, който може да реши този проблем, само го отбелязвам като факт и казвам, че е нужно да се направи стратегия за пълноценна експлоатация на цялата сграда. Пазарът е със съоръжения за отопление, вентилация и с климатизация, но нито един път не са използвани, защото никой не иска да плаща. А без пари екстри няма. Първата зима след пускането в експлоатация на пазара навън беше минус 15 градуса, а вътре поддържах 18 градуса. Един месец пуснах безплатно всички екстри, но никой не пожела да продължи да си плаща и се отказах. При готов модерен пазар, от който общината има 36,5% собственост и който стои празен, предишният кмет хвърли 2,6 млн. лв. за един сеновал – открития пазар. От 20 години общината не прави нищо да организира оптимално експлоатацията на търговските си площи. Сега ние започваме обновление, надявам се да има промяна и развитие“, коментира строителният предприемач Петър Байкушев.
На въпрос има ли визия и възнамерява ли да предложи нова стратегия за работата на покрития пазар управителят на общинската фирма „Пазари“ Юлиян Иванов бе откровен: „Нямам никаква идея какво смятат да правят другите собственици, ще изчакаме да видим и тогава ще мислим какво можем да направим заедно. Не е вярно, че вътре се продават смесено стоките, само промишлени останаха, като има само 1 маса със зеленчуци от 1 седмица и това са търговците, които трябваше да освободят мястото на терасата заради ремонта. Млечните продукти в другия край няма как да ги преместим, защото там са хладилните витрини. Павилионите на терасата половината са заети, не можем да ги блъснем, за да изглежда по-голямо и чисто пространството, защото струват пари и се начисляват амортизации и ще сме на голяма загуба. Даваме ги под наем, наемът е по около 150 лв. на месец, но няма търсене. В центъра на Благоевград има десетки свободни помещения за магазини, които се предлагат.
Покритият пазар на Благоевград се пусна в експлоатация преди 20 г. В началото бе пълно с търговци и клиенти, въпреки че благоевградчани се дразнеха, че на първия етаж до масите с краставици и домати се продават гащи и анцузи. На 2-ия етаж имаше ресторант, при това доста оборотен. Още първата зима обаче покривът протече на места, а отоплението се оказа „златно” за наемателите и те предпочетоха да мръзнат. С годините търговците един по един започнаха да се отказват, затвориха дори повечето собственици на магазини, за да се стигне до днешното доста тъжно състояние на покритото тържище, което действително се нуждае от реанимиране и по-добро функциониране.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА