Топ теми

Социолог в БАН, родом от Брезница и учил в ЮЗУ, вкара Гоце Делчев в скандален проект за джендър обучение на учители

Институтът за изследване на обществата и знанието /ИИОЗ/ към БАН ще финансира с 24 000 долара джендър обучение на учители от София, Кърджали, Гоце Делчев и Видин. Грантът е от ЮНЕСКО, а договорът с нашия институт е сключен на 30 юли т.г., тоест 3 дни след обявяването на Истанбулската конвенция и джендър идеологията за противоконституционни.

Информацията дойде вчера от основателя на Института за модерна политика и доктор по конституционно право Борислав Цеков и за часове бе разпространена от информационните агенции. Към нея Цеков е приложил и копие от докладната за този грант. Тя е изготвена от д-р Миладина Монова, асистент в секция „Общество на знанието: Наука, образование и иновации” в ИИОЗ, и е адресирана до директора на института проф. з.с.н. Румяна Стоилова.

С докладната записка д-р Монова иска одобрение на проект, който изготвила заедно с доц. Албена Накова, гл. ас. д-р Шабан Даракчи и доц. Ана Лулева. Проектът е по Програмата за участие на страните членки на ЮНЕСКО за 2018-2019 г. и е озаглавен „Форум за джендър балансиран модел в училище”, освен това същият вече бил одобрен от Националната комисия за ЮНЕСКО и предстояло да бъде насрочен за вземане на решение в парижката централа на организацията.

„Разполагаме и с още информация, от която става ясно, че целта на проекта е преодоляване на обществената реакция срещу Истанбулската конвенция – пише още Цеков. – Днес ще отправим официално запитване до УС на БАН и до Министерството на образованието и науката! Моля, свободните и грантово независими медии да се поинтересуват от случая”.

В Благоевградска област обаче вчера за пръв път разбраха за предстоящото джендър обучение на учители в Гоце Делчев.

Шефът на Регионалното управление на образованието Ивайло Златанов научи от нас, че ще му се наложи да подбира учители в Гоце Делчев, които да разясняват що е то трети пол и има ли той почва у нас на учениците. „Никой не ми се е обаждал от министерството за такова нещо, нищо не знам”, коментира Златанов.

За разлика от него, зам. кметът на Гоце Делчев Валери Сарандев бе по-подготвен по въпроса, тъй като малко по-рано бе попаднал на публикация в интернет за проекта на БАН. „Никой не ни е търсил и нямам представа защо Гоце Делчев е попаднал в списъка на градовете, където ще тече това обучение”, каза той.

Проучване на „Струма” установи, че най-вероятно вниманието на проекта към Г. Делчев е насочено от единия от авторите му – Шабан Даракчи, който е роден в гоцеделчевското с. Брезница. Даракчи е завършил социология в ЮЗУ, а след това магистратура в Лунд, Швеция. 2 г. работи по проект на фондация „Междуетническа инициатива за човешки права”. Автор е на разработката „Религия, етнос и социализация – наблюдения върху религиозността на помаците в Пиринско”, а докторската му дисертация, защитена през 2013 г., е на тема „Динамика в представите за джендър, сексуалност и брак сред българите мюсюлмани: случаят Брезница”.

Даракчи е участвал в инициативи на редица международни организации, свързани с джендър и сексуалност, ръководител е на джендър проекти в Европейската асоциация за защита на човешките права. Стипендиант е по програмата „Фулбрайт” в Университета в Хатфорт, Кънектикът.

Авторът на новината, че в Гоце Делчев предстои джендър обучение на учители – Борислав Цеков, чрез основания от него Институт за модерна политика пък бе страна по конституционното дело срещу Истанбулската конвенция. Той бе човекът, който поиска от министър-председателя Бойко Борисов да оттегли подписа на България под ратификацията на конвенцията с мотива, че след прогласяването й за противоконституционна от българския Конституционен съд правителството носи отговорност за прилагане и съобразяване на своите политики с това решение.

„Ненаучната джендър идеология, която се прокарва чрез Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието на жени и домашното насилие /както е официалното название на Истанбулската конвенция/ под маската на благородна кауза, е в дълбоко противоречие с българската конституционна идентичност и обществен морал”, беше основният довод на Цеков, с който впоследствие се съгласи и съдът.

Сред мотивите на 8 от 12-те магистрати в Конституционния съд беше и този, че понятията в Конвенцията са неясни, както и че тя „съдържа текст, който би наложил в Република България да се създадат процедури, осигуряващи правно признаване на пол, различен от биологичния, което е в разрез с Конституцията”.

Въпреки че международният договор, приет в Истанбул на 11 май 2011 г. и подписан от страната ни през април 2016 г., все още не е ратифициран от Армения, Чехия, Унгария, Ирландия, Литва, Латвия, Лихтенщайн, Люксембург, Молдова, Словакия, Украйна, Великобритания, Русия и Азербайджан и едва ли някога ще бъде подписан от тях, джендър тематиката е слабост на българското образование още от 2013 г. През изминалите 5 г. вестник „Учителско дело”, който е издание на Синдиката на българските учители, нееднократно е публикувал обяви за конкурси, семинари и какво ли още не по темата. Тук бе обявен Европейски конкурс за добри практики в областта на образованието за екологично устойчиво развитие на фондация  „Български център за джендър изследвания”, от неговите страници научихме, че през 2016 г. в централата на КНСБ се проведе обучение за обучители на тема „Равнопоставеност на жените и мъжете – разлики в заплащането по пол”, организирано от фондация „Джендър проект в България”, имаше обсъждания на тема „Джендърни ефекти от политиката за удължаване на трудовия живот в България” и много други.

През 2014 г. пък над 60 представители на учителски синдикални организации от 25 европейски държави участваха в България в  заключителната конференция за джендър равенството в учителската професия.

При това положение, ако БАН си спечели проекта за 24 000 долара, поне няма да се затрудни да намери учители, готови да дебатират на тема колко са половете – явно доста български педагози са минали през началния етап на подготовка по темата.

ВАНЯ СИМЕОНОВА

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *