Производители на безалкохолни напитки в Европа обявиха, че от края на 2018 г. спират да продават напитки с високо съдържание на захар в училищата на Европейския съюз. Неправителствени организации, занимаващи се с обществено здраве приветстваха решението, но според тях е необходимо да се направи повече за промотиране на здравословното хранене в училищата.
Решението на членовете на асоциацията UNESDA, чиито членове заемат 80% от пазара на безалкохолни напитки в Европа, е продължение на политика на индустрията за прекратяване на продажбите на безалкохолни напитки в основните училища, както и рекламирането пред деца под 12 години. Между 2000 г. и 2015 г. членовете на организацията намалиха с 12% съдържанието на захар в своите продукти. Стъпката е част от по-мащабна стратегия, включваща свиването с още 10% до 2020 г. на съдържанието на захар в безалкохолните напитки. Индустрията вече пое ангажименти и представи на пазара продукти с бранда „нула калории“, напомня EURACTIV.
„Решението гарантира ангажимента на индустрията, на децата в училище да не се предлагат безалкохолни напитки с добавена захар.“, каза президентът на UNESDA Станислас де Грамон.
„Едно на всеки три деца в Европа е с наднормено тегло. Крайно време е храната и напитките за деца да станат здравословни.“, каза Ема Калверт от европейската потребителска организация BEUC.
Световната здравна организация и европейски потребителски организации призовават постоянно да се намали съдържанието на захар в безалкохолните напитки. Изглежда представителите на индустрията вземат присърце идеята. „Децата и юношите са специални потребители, които имат нужда от особено внимание. Ние напълно съзнаваме ролята на нашата индустрия, която включва да помагаме на потребителите да вземат правилни решения за здравето си.“, според вицепрезидента на PepsiCo Цезар Мело. Експерти от потребителски организации обаче са на мнение, че това не е достатъчно и е необходимо сладките напитки да не присъстват въобще около училищата, тъй като младите хора могат да си изградят неправилни навици.
Доброволният ангажимент на UNESDA да не рекламира сладки безалкохолни напитки на малки деца вече имаше ефект на намаляване на потреблението в средните училища от 54% през 2006 г. на 38% през 2015 г. Правителствата на страните членки обаче могат да направят повече по въпроса и да създадат съответните правила, според експертите.