
397 деветокласници от Пиринско не успяха да положат пробния изпит-проверка по природни науки заради срива в системата на МОН.
Припомняме, че като подготовка за предстоящото през 2025 г. международно оценяване на функционалната грамотност на 15-г. ученици PISA /Programme for International Student Assessment/ от просветното министерство решиха да тестват деветокласниците, за да може да се предприемат стъпки и мерки и догодина, на истинското изследване, учениците да са по-добри. Така в продължение на два дни – понеделник и вторник /14 и 15.10./, всички деветокласници в страната трябваше онлайн да решат тест от три части, всяка от които включваща до 10 задачи/казуса по химия, физика, биология, и продължителност от 90 мин.
На 14.10. изпитът, който бе изцяло в електронна среда, се проведе през платформа (СмартТест), като достъпът се осъществяваше през генерирани QR код и технически проблеми нямаше.
Конкретно за област Благоевград целият випуск в 9 клас наброява 2981 ученици в 55 средни, обединени училища, профилирани и професионални гимназии.
В понеделник на изпит са подлежали 1491 деветокласници, от които не са се явили 94, а останалите 1397 са се справили успешно, тоест нямало е проблеми със системата и всички са предали/изпратили своите тестове.
Вторник обаче е съпътстван от стрес, напрежение и хаос. От МОН решават да пробват друга платформа, като учениците е трябвало да използват edu.mon.bg акаунтите си за е-системата НЕИСПУО (Национална електронна информационна система за предучилищното и училищно образование), но продуктът на министерството не сработва, или по-точно се срива.
Проблемите започват малко преди началото на изпита в 8 часа. Хиляди ученици не могат да се регистрират и нямат достъп до въпросната система. Започва трескаво звънене по телефони, писане на имейли, тичане… Следват опити за влизане през всички възможни браузъри. Част от деветокласниците успяват да се регистрират в платформата и решават теста, други зациклят на първата част или на някой от въпросите. Трети „нямат късмет“.
На областно ниво тестът е трябвало да решат 1490 ученици, като 83-ма не са се явили. 1121 са успели да влязат, но не всички са стигнали до края. Изпита са завършили 1010 деветокласници, а 397 не са сполучили.
След провала от МОН обявиха, че правят детайлен анализ на всички технически проблеми, възникнали по време на първия онлайн тест в системата на образованието. В прессъобщението се посочва, че за близо 10 000 ученици в цялата страна, които са се отказали или са срещнали технически проблеми, ще бъде организирана допълнителна дата, в която по желание могат да се явят отново на онлайн теста. Кога ще се случи това, засега не се знае, или поне от МОН не са обявили официално. Друг е въпросът как и дали изобщо ще бъдат мотивирани учениците да се явят отново, след като безрезултатно седяха пред компютрите в продължение на час и половина.
„След случилото се, което бе откровена подигравка и с нас, и с учениците, изобщо не мислим да организираме допълнителен, или както там се нарича – тест-изпит“, заявиха директори на училища.
А иначе, според МОН, успеваемостта от теста дава само информация за нивото на придобитите умения за ученика и не е свързано с оценяването му. Дадена е възможност резултатите от него да бъдат вписани като текуща оценка и да заместят провеждането на входно равнище по съответния предмет. Това се случва по преценка на преподаващия учител и само при желание на ученика.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА