Строителният инж. Ст. Стоянов алармира: 10 от 11-те моста на Струма от Бобошево до границата с Македония са пред срутване

10 от 11-те моста на Струма от Бобошево до границата с Македония са пред срутване и придошлата река от изпускането на яз. „Студена“ може да нанесе сериозни поражения, алармира строителният инж. Стоян Стоянов. Той е възпитаник на Университета по архитектура, строителство и геодезия в София, магистър инженер по геодезия и фотограметрия. Управител е на частна строителна фирма от 1992 г. От 2003 г. е председател на БДФ – Благоевград. Седмици преди да започнат дъждовете инж. Стоянов направил обход и изпрати в редакцията на в. „Струма“ снимков материал, показващ окаяното им състояние.

Първата от изпратените снимки бе на т.нар. Зелендолски мост, който се води съоръжение на пътя от Благоевград за македонската граница. И за непрофесионално око е видно, че пониженото ниво на водата е оголило опасно фундаментите на моста. Сега придошлата река може да нанесе сериозни поражения. Според Стоянов причината е изземането на инертни материали от коритото на реката, което е дело на строителни фирми.

„Съгласно Закона за използване и добиване на инертни материали от коритата на реките и наредба за прилагане на закона не се разрешава добиването им в района на съоръженията – преди и след тях на разстояние по-малко от 2 км. Тук обаче не става въпрос и за 200 метра“, категоричен е инженерът.

Според него в такова състояние са и останалите мостови съоръжения и преминавания през р. Струма на главния тръбопровод за пренос на газ за Гърция. Същите са елементи от националната сигурност на Република България, но са потенциално опасни и са застрашени от пропадане вследствие сегашното повишаване нивото на водите на реката, алармира инженерът.

За да се отремонтират всички мостови съоръжения в Кюстендилска област, са нужни около 1,5 млн. лв., а за Благоевградска област сумата е над 13 млн. лв., защото по Е-79 и пътищата до населените места има общо 11 моста и три преминавания през река Струма на газопровода за Гърция, пресметнал е той. За мостовете трябва да се погрижи АПИ, а за преходите на газопровода – „Булгартрансгаз” АД. Така АПИ трябва да задели солидна сума от около 15 млн. лв., а „Булгартрансгаз” – около 3,5 мил. лв., но към момента никой нищо не прави, защото Областно пътно управление – Благоевград, което трябва да натиска за пари, е затънало в дълбока дрямка, коментира инженерът.

Освен състоянието на мостовете инж. Стоянов държи под око и Кресненското дефиле, и по-специално т.нар „Свински завой“, получил името си, след като преди години румънски тир се обърна и уби стотици прасета, които превозваше за Албания.

По сметките на Стоянов на 23 ноември 2020 г. на този завой е станало седмото поред ПТП за последните 5 години, след като ОПУ – Благоевград му направи авариен ремонт. Според Стоянов ремонтът обаче не съобразил наклона на пътя, затова от 2015 г. до момента тук са загинали 3-ма души, коментира специалистът.

ВАНЯ СИМЕОНОВА



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *