Неграмотността ще доведе до голяма катастрофа, защото неграмотният човек е безпомощен и взема грешни решения, за съжаление много родители пращат децата си на училище не за да се изучат, а да не им се пречкат вкъщи, категоричен е драматургът
„Образователната система е много виновна за начина, по който се пишат учебниците по литература в момента, и изобщо за цялата учебна програма. Не може да иска от децата вместо да се радват на прочетеното и да споделят емоциите си, свързани с него, да правят литературен анализ“. Това заяви писателят, сценарист, актьор и драматург Иво Сиромахов пред ученици от Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Васил Левски“ в Благоевград.
Срещата с него предизвика голям интерес и залата се изпълни с ученици и учители. Иво Сиромахов разговаря с тях непринудено, откровено, като отговори на множество въпроси, разказа и за своя житейски и професионален път и работата си в „Шоуто на Слави“.
Попитан как мотивира собствените си деца да четат, той подчерта, че най-силен е личният пример. Когато децата виждат, че родителите им четат, и те придобиват интерес към книгите, и обратното. „Не съм привърженик на тезата, че трябва да се чете. Думите „трябва” и „четене” не могат да бъдат сложени в едно изречение. Четенето е удоволствие, като слушането на музика, ако то не ти носи удоволствие, не трябва да го правиш. Няма смисъл да седнеш да четеш някакви текстове, които не разбираш или не са ти приятни“, бе мнението на писателя. Той призна и че не разбира защо на учениците се дават иначе прекрасни стихотворения на Яворов, в които трябва да отрият колко анафори и епифори има. „Абе вие луди ли сте? Кой нормален, докато чете, брои анафори и епифори. Това е все едно да слушаш музика, която ти харесва, и някой да седне да те пита: „Кажи сега това сол мажор или фа минор е“, отправи сценаристът критика към съставителите на учебните програми и подчерта, че литературният анализ действително е важен, но трябва да се учи не в училище, а в университета от решилите да стават филолози.
В потвърждение на думите си за това как четенето се превръща в бреме за учениците писателят даде пример от личния си живот. Когато синовете му били в 6 клас, учили „Под игото“ и през 5 минути идвали да го питат за значението на една или друга дума, понеже не ги разбирали. Накрая Иво Сиромахов казал на децата да оставят и да не се мъчат с романа на Иван Вазов, а да четат това, което им е интересно, „Хари Потър“ например.
„И тук влизам аз в голям спор с чиновниците от министерството, които казват, че „Под игото“ е класика и е кощунство да се пипа. Да, класика е, но езикът трябва да бъде осъвременен. Да не би английските ученици да учат в оригинал Шекспир, писал преди повече от 400 години? Та този език не го разбират и професорите, затова е осъвременен“, коментира драматургът и подчерта, че образователната система има грях към четенето, защото прави така, че на децата да им е противно да четат, вместо да им се създаде радост от самия процес на допира с литературата.
Помолен от директора на ПГСАГ Марияна Митова да поговори с младите хора по темата за отношенията учител-ученик, Иво Сиромахов сподели, че за съжаление образованието не е ценност и това се възпитава в семейството. По думите му голяма част от родителите пращали децата си на училище не за да се изучат, а просто да не им се пречкат вкъщи.
„Това е тотално погрешна концепция за смисъла на четенето и ученето. Свидетели сме на демонстриране на грубо неуважение към учителите. Ако го няма почтителното отношение и поведение към човека, който носи знанието, нищо добро не ни чака. Неграмотността ще доведе до голяма катастрофа, защото неграмотният човек е безпомощен и взема грешни решения“, категоричен бе гостът.
Излагайки разсъжденията си, че човек е сбор от хората, които е срещал през живота си и от които е успял да вземе нещо, писателят сподели, че като ученик не харесвал всичките си учители в училище. С някои от тях имал диалог, с други не. „Това не означава, че не съм ги уважавал и съм им викал: „Бегай оттука“. И до ден-днешен помня разговорите си с някои от тях, какво съм взел и съм натрупал от учителите си – не само знания, а и светоглед, философия, въобще начина, по който да гледам на света“, каза писателят и анализира защо на входа на в училището в Копривщица има надпис „Помогни ми да те възвися!“.
По време на срещата Иво Сиромахов подчерта и че няма усилие, което да не се възнагради, особено ако човек инвестира в знания и умения. Той посъветва присъстващите единадесетокласници и абитуриенти да търсят професионална реализация в страната ни, а не в чужбина, и обясни, че за разлика от Америка, в България конкуренцията е много по-малка и ако образованият млад човек прави нещо добре тук, много бързо ще бъде забелязан.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА