Невалидни, неразбираеми или подвеждащи резултати рискува да получи община Благоевград от анкетите, публикувани за попълване от ученици във връзка с изработването на общинска стратегия за развитие на образованието, това заяви пред вестник „Струма“ общинската съветничка и ЮЗУ преподавател Василиса Павлова. В отворено писмо до кмета на общината Методи Байкушев, което тя предостави на редакцията, тя посочва допуснатите грешки и предлага корекции, с които да се избегнат закононарушения и да доведат до по-обективни данни при изследването им. Сред посочените от нея основни проблеми в анкетата, адресирана към учениците, са некоректно формулирани въпроси, които освен това не са съобразени с възрастта и умствените способности на участниците в нея. Включването на ученици от 1 до 4 клас е в нарушение на българското и европейско законодателство, тъй като в България минималната възраст за анкетиране на деца е 10 г., пише Павлова.
„Смятам, че анкетата трябва да се ограничи само до ученици, навършили 10 г., т.е. от 5 до 12 клас. Тя не съдържа информация как ще се обработват и съхраняват отговорите, дали те са анонимни и че попълването й е доброволно, което противоречи на Закона за личните данни. Затова предлагам да се включи кратка декларация в тази посока“, коментира Василиса Павлова и цитира още установени от нея слабости на анкетата:
„Много от въпросите са неясни, двусмислени или прекалено общи, което прави обобщението на резултатите трудна задача, дори невъзможна. Формулирането на част от тях предполага отговор или прави внушение, вместо да изследва реално мнение. Включени са термини, които по-малките ученици практически не биха разбрали като „приоритети на общинско ниво“ или „оценка на административни процеси“, т.е. липсва адаптация спрямо възрастта и езиковата компетентност на участниците в анкетата. Неподходящ за по- малките смятам, че е въпросът „Защо избра това училище?“, защото децата рядко избират сами училището. Същото се отнася и до въпроса „Обмислял ли си да учиш в друго училище?“, а отговор „Не ме приеха“ може да предизвика чувство на провал. Въпрос „Доволен ли си от училището, в което учиш?“ звучи твърде абстрактно, освен това липсва отговор „Нямам мнение“, нито опция ученикът да не отговори на въпрос от какъв пол е, ако не иска да го прави, например от съображения за анонимност. В публикуваните от общината анкети липсва такава за мнението на учителите, които прилагат образователните политики, но и първи регистрират проблемите и нуждите на децата. Това поставя под съмнение представителността на изводите, които ще се направят от проучването. Няма също публикувани критерии за подбора на въпросите, какъв тип данни се очаква да бъдат събрани, как ще се обобщят и анализират и как ще се гарантира представителност на извадките.Вместо да събират качествени данни, които биха помогнали за изграждане на дългосрочна и ефективна стратегия, анкетите изглеждат като формално упражнение за отчитане на дейност, без реална аналитична стойност“, каза съветничката, депозирала отвореното писмо.
Василиса Павлова предлага да се спре приемането на отговори на предложените онлайн анкети и те да се коригират и допълнят, като се включат декларация за доброволност и анонимност, да се разработи анкета насочена към учителите и училищния персонал, да направи методологически преглед на въпросите и възможните отговори от квалифицирани специалисти – социолози, психолози, образователни експерти, и да се осигури прозрачност как ще се използват събраните данни в общинската Стратегия за развитие на образованието.
ДИМИТРИНА АСЕНОВА
